به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۸:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۱۵ ساعت ۱۹:۲۱
کد مطلب : ۳۳۴۹۶۹

شمار افرادی که غذای کافی ندارند به بالاترین حد رسید

شمار افرادی که غذای کافی ندارند به بالاترین حد رسید
گروه بین الملل: سازمان ملل متحد اعلام کرد، شمار کسانی که به‌طور روزانه دسترسی به غذای کافی ندارند سال گذشته به بالاترین حد خود رسید و با توجه به تاثیرات جنگ اوکراین بر تولید غذای جهان این آمار در آستانه رسیدن به سطح «هولناکی» است.
طبق گزارش این نهاد، ۱۹۳ میلیون نفر در ۵۳ کشور طی سال گذشته به خاطر «ترکیب سه‌گانه سمی» جنگ، شرایط حاد آب و هوایی و تاثیرات اقتصادی ناشی از بیماری همه‌گیر کرونا امکان تامین غذای خود را نداشتند.به گفته سازمان ملل متحد، سال گذشته مجموع افرادی که امکان تامین غذای روزانه خود را نداشته‌اند به ۴۰ میلیون نفر رسید.
این آمار در «گزارش جهانی بحران غذایی» آمده که سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل آن را به همراه برنامه جهانی غذا و اتحادیه اروپا تهیه کرده است.
گزارش مورد اشاره می‌گوید، کشورهایی که درگیر یک جنگ طولانی مدت هستند، شامل افغانستان، کنگو، اتیوپی، نیجریه، سودان جنوبی، سوریه و یمن سخت‌ترین شرایط غذایی را نسبت به جمعیت خود دارند.این گزارش پیش‌بینی می‌کند که در سال جاری میلادی سومالی به خاطر خشکسالی طولانی مدت، افزایش قیمت مواد غذایی و ادامه خشونت‌ها با یکی از سخت‌ترین بحران‌های مربوط به تامین مواد غذایی مواجه شود.جنگ اوکراین نیز شرایط سومالی و بسیاری از دیگر کشورهای آفریقایی را که برای تامین گندم، کود و سایر منابع غذایی به اوکراین و روسیه وابسته هستند، سخت‌تر می‌کند.
عارف حسین، اقتصاددان ارشد برنامه جهانی غذا، گفت که آژانس غذای سازمان ملل متحد پیش‌بینی می‌کند به خاطر جنگ در اوکراین و پیامدهای آن نظیر افزایش قیمت غذا و تورم، ۴۷ میلیون نفر دیگر نیز دچار ناامنی غذایی بشوند.
پیش از این صندوق بین‌المللی پول هم هشدار داده بود که افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی در نتیجه جنگ در اوکراین، ممکن است به «ناآرامی اجتماعی» در آفریقا منجر شود.
 از سال ۲۰۱۸ شمار کسانی که با قحطی شدید مواد غذایی مواجه بوده‌اند به‌صورت متوالی افزایش یافته و طی چهار سال تقریبا دو برابر شده است.
این گزارش می‌افزاید ۵۷۰ هزار نفر در کشورهای اتیوپی، یمن، سودان جنوبی و ماداگاسکار طی سال گذشته با وضعیت «فاجعه‌بار» امنیت غذایی مواجه بوده‌اند.فائو از جامعه جهانی برای ارائه کمک‌های انسان‌دوستانه به کشورهای فقیر دعوت کرده و گفته است که در افغانستان نیز ۱۴.۱ میلیون نفر با بحران امنیت غذایی و ۸.۷ میلیون نفر نیز در وضعیت قحطی مواد غذایی قرار دارند.
اوکراین و روسیه روی‌هم‌رفته سهمی ۳۰ درصدی در تجارت غلات، خصوصا گندم و ذرت جهان دارند و تهاجم نظامی روسیه به اوکراین نیز به افزایش چشمگیر قیمت مواد غذایی و بدتر شدن وضعیت امنیت تغذیه کشورهای فقیر دامن زده است.بخش عمده‌ای از افراد در معرض قحطی مواد غذایی در جهان، در کشورهای آفریقایی قرار دارند. ونزوئلا، پاکستان، سوریه، عراق و میانمار نیز جزو کشورهایی هستند که با ریسک امنیت غذایی بالا مواجه هستند.


 
برچسب ها: سازمان ملل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها