به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۱۶ ساعت ۱۱:۱۷
کد مطلب : ۳۳۵۰۱۱
کارد به استخوان حامیان دولت رئیسی رسید

جنگ زرگری یا عبور اصولگرایان از دولت سیزدهم؟

جنگ زرگری یا عبور اصولگرایان از دولت سیزدهم؟
گروه سیاسی: دولت سیزدهم با شعار‌های انقلابی روی کار آمد و وعده داد که ظرف مدت کوتاهی گرانی‌ها را مهار و ارزش پول ملی را تقویت کند اما در عمل واقعیت‌ها شکل دیگری رقم خورد.افزایش غیر عادی قیمت کالا‌ها و خدمات کاسه صبر مردم را لبریز کرده و گوش آن‌ها از شنیدن وعده‌های دولت چون «یارانه می‌دهیم»، «تقصیر دولت روحانی است»، «دستور می‌دهم که... » و... پر شده به عبارتی کارد به استخوان رسیده است.

این شرایط نه تنها با انتقادات منتقدان دولت و حتی بخشی از جامعه اصولگرایان به ویژه سنتی همراه شده بلکه برخی حامیان پروپاقرص دولت را هم عصبانی کرده است تا آنجا که لب به اعتراض گشوده و به دولت نسبت به پیامد‌های چنین گرانی‌هایی هشدار می‌دهند.

نمایندگانی که دیگر همسو نیستند
همزمان با روی کار آمدن دولت، برخی بر این باور بودن یک سو شدن مجلس و دولت می‌تواند مانع از بسیاری از ناکارآمدی‌ها در اداره کشور شود. شاید به همین دلیل بود که با ورود رئیسی به مجلس و ارائه لیست وزرای دولت، در حمایت از رئیس اصولگرا سنگ تمام گذاشتند.حالا همین نمایندگان شاهد هستند که محصول این ساده انگاری همین گرانی‌ها و نابسامانی‌های اقتصادی است. نبود برنامه‌های اقتصادی منسجم و کارآمد صدای بهارستان نشینان را درآورده است.

از جمله مهدی عسکری، نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد و عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس در توئیتی نوشت: فقدان اتاق فرماندهی در ساختار تصمیم‌سازی دولت‌ها در خلال جنگ اقتصادی، به همراه مدیریت ناکارآمد، فقدان استراتژی‌های بلندمدت و تدابیر مقطعی از سوی ستاد تنظیم بازار و نداشتن برنامه سنجیده برای کنترل تبعات ‎حذف ارز ترجیحی زندگی مردم را هر روز به شکلی دچار چالش کرده است.احسان ارکانی، نماینده نیشابور هم با اعتراض به رهاسازی اقتصاد و معیشت مردم از سوی دولت، نوشت: آزادسازی قیمت اقلام و مواد غذایی به ویژه آرد، مصرف نان را هم در اقشار متوسط و پایین جامعه به چالش خواهد کشید. سیاست‌های اقتصادی فعلی دولتمردان در تضاد با عدالت است و بیشتر به رهاسازی اقتصاد و معیشت و مردم شباهت دارد. قرارمان این نبود.

جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده مردم تربت‌جام، تایباد، باخرز و صالح آباد و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تذکر صریح‌تری را مطرح کرد و در توئیتی نوشت: اگر قرار است هزینه مردم به قیمت جهانی باشد، درآمدشان هم باید در سطح جهانی و با دلار باشد نه ریال بی‌ارزش. صبر مردم را آزمایش نکنیم آستانه تحمل مردم، سال هاست به پایین‌ترین حد ممکن رسیده است.همچنین روح الله ایزدخواه نماینده مجلس نوشت: «گران کن و یارانه بده، نسخه وارداتی مدیریت اقتصادی. »ایزدخواه در استوری اینستاگرام افزود: معلوم شد که نسخه‌نویسان دولت چقدر پیش‌بینی‌هایشان از گرانی، واقعی بوده است.

مدیحه سرایی‌ها چه شد؟
اما صدای انتقاد تنها در بهارستان نپیچیده است بلکه در میان صدا‌های اعتراضی که این روز‌ها از اردوگاه اصولگرایان و طیف راست گرای انقلابی شنیده می‌شود، صدای مداحان به گوش آشناتر است.محمدحسین پویانفر، یکی از مداحان شاخص حامی دولت در توئیتی نوشت: قراره فقر ریشه کن بشه یا فقیر!میثم مطیعی، مداح معروف هم با هشتگ #صف اول سیاست‌های اقتصادی دولت را نقد کرد و نوشت: گرچه دعوت نشدیم...با صف اول نشینان حرف‌هایی داشتیم مثل آه روزه‌داران، داغ‌تر، تب دارتر... قرص نانی بر سر این سفره بود و ناگهان شد هلالی، رؤیتش از ماه نو دشوارتر!

سعید حدادیان یکی از مداحان که در زمره حامیان جدی دولت رئیسی قرار دارد نیز در واکنش به گرانی‌ها گفت:‌ای دولت این پول‌هایی که می‌گویید فلان قدر پول پس گرفته شده اگر این پول دریافت شده است نباید برنج ارزان شود؟ نفت که گرون شد فروش ان هم که بیشتر شد اما پس نتیجه این‌ها کو؟ نباید چیزی ارزان بشه؟

اختلافات جدید
در این میان بخش دیگری از حامیان رئیسی، پاره‌ای از اختلافات را ریشه وضعیت کنونی می‌پندارند و معتقدند که تیم اقتصادی دولت موفق نبوده است.بنابراین شفاف‌تر از گذشته از دولت انتقاد می‌کنند تا به زعم خود، دامن‌شان را از آغشتگی به برخی ناکارآمدی‌ها و رسوایی‌ها پاک نگه داشته باشند.

فعال سیاسی اصولگرا در این زمینه گفت: اگرچه تیم اقتصادی دولت سیزدهم پرستاره است اما به دلیل عدم هماهنگی مدام گل به خودی می‌زنند.حسین کنعانی‌مقدم درباره اینکه اصولگرایان قبل از آمدن رئیس دولت سیزدهم حمایت زیادی از او انجام دادند اما با گذشت کمتر از یک سال از عمر دولت سرعت انتقادات از او بالا رفته و اینکه ریشه این کار به کجا برمی‌گردد، گفت: قطعاً یک دولت انقلابی و مردمی باید مورد انتقاد قرار بگیرد. چون امر به معروف و نهی از منکر یکی از اصول اصولگرایان است که در قانون اساسی مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر کردن هم قطعاً با نقد آغاز و بعد با اعمال قدرت ادامه پیدا می‌کند. این نقد می‌تواند تصمیم‌سازی‌های دولت را تحت تأثیر قرار دهد. ما هیچ عقد اخوتی برای تعریف و انتقاد از دولت با کسی نبستیم. کسی که می‌آید و مسئولیت مدیریت دولت را بر عهده می‌گیرد، بر اساس وعده‌هایی است که در شعار‌های انتخاباتی خود مطرح کرده و اگر به آن وعده عمل نکند، مصداق آیه قرآن « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ. کَبُرَ مَقْتًا عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ که به معنای‌ای کسانی که‌ایمان آوردید، چیزی را نگویید که به آن عمل نمی‌کنید و خداوند سخت می‌گیرد بر کسانی که چیزی را می‌گویند و به آن عمل نمی‌کنند. » قرار می‌گیرد و نقد‌ها باید انجام شود.

یاسر جبرائیلی فعال سیاسی اصولگرا و از حامیان سفت و سخت دولت هم با انتشار تصویری از کتاب دکترین شوک نوشت: برادر گرانقدر آقای رئیسی بزرگوار و عزیز ما! تمنا دارم یک هفته سفر تشریف نبرید، جلسات هیئت دولت را به معاون اول بسپارید، کارتابل نبینید... این کتاب را مطالعه بفرمایید.

سید حسین نقوی حسینی، فعال سیاسی اصولگرا و نماینده ادوار مجلس نیز با اشاره به اینکه بین طرفداران دولت انقلابی هم اختلاف نظر هست و خیلی‌ها ناراحت‌اند که این چه وضعیتی است، در این باره گفت: «در حوزه اقتصادی همه ما می‌دانیم که با دستور و فرمان مشکل حل نمی‌شود بلکه باید زمینه‌ها و بستر‌های لازم برای تغییر و تحول در این موارد فراهم شود اما مشخص است که با فرمان کاری درست نمی‌شود».جلیلی محبی سرپرست سابق معاونت هماهنگی و برنامه‌ریزی امور حقوقی دستگاه‌های اجرایی در توییتی نوشت که رئیس جمهور توان اداره یک ساختمان ۵ طبقه را هم ندارد.

وی افزود: برخی از کسانی که از نزدیک با آقای رئیسی کار می‌کنند رئیس دولت را ناتوان از فهم کارشناسی می‌دانند که توان اتخاذ تصمیم‌های دقیق یا بزرگ ندارد.در این میان رسانه‌های اصولگرا هم مستقیماً از خود آقای رئیسی انتقاد می‌کنند و یادداشتهایی در انتقاد از نگاه اقتصادی رئیس جمهور منتشرمی کنند.

آدرس اشتباهی یا جنگ زرگری؟
اکنون در حالی که کابوس گرانی همچنان مردم را وحشت‌زده می‌کند، پاسخ دولت به این انتقادات طی چند هفته اخیر تنها فرا فکنی و انداختن تقصیر به گردن دیگران بوده است. یا تقصیر دولت روحانی بوده یا کار آمریکایی‌ها و توطئه دشمنان بوده است، البته برخی هم پای دلال‌ها ، مافیای اقتصادی و پشت پرده نشینان  را به میان کشیده‌اند.

اگرچه  توپ مسئولیت این شرایط در زمین دولت است، رئیسی فعلا در حال و هوای انکار و دادن آدرس اشتباهی از گرانی‌های اخیر است و در مردم بر این باورند که برخی از انتقادات نیز جنگ زرگری جریان اصولگرایی است.
این گروه تأکید دارند که با توجه به انتخابات پیش روی مجلس؛ جریان اصولگرایی به دنبال آن است تا حرف‌هایی از جنس دل مردم بزند و با عبور از رئیسی در انتخابات مجلس دوازدهم همچنان اکثریت مجلس را به خود اختصاص دهد.

بخصوص اینکه تجربه نشان داده که در دوران انتخابات ریاست جمهوری یا شورای شهر مردم مشارکت فعالی در انتخابات نداشته و بر اساس برخی از آمار‌ها تنها ۴۸ درصد از مردم در انتخابات شرکت کرده‌اند. اکنون نیز ممکن است در انتخابات مجلس سال آینده وضع از این بدتر شود چراکه با ادامه این شرایط مردم دیگر اعتمادی به مسئولان ندارند و گمان می‌کنند انتخاب‌شان مشکلی را حل نخواهد کرد. آن‌ها می‌گویند رئیس جمهوری که آن همه کف و سوت برایش زدند گلی به سرشان نزده است.
مرجع : قرن نو
برچسب ها: دولت رئیسی

کوروش کبیر
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۲/۱۷ ۰۳:۳۵
کسی دیگه رای نمیده. من کلا اعتمادم رو به حکومت از دست دادم. دلیلش هم گرونی افسار گسیخته تو همه چی هستش. هیچ کس هم کاری نمیکنه. باید رییسی رو استیضاح کرد. توان اداره مملکت رو نداره این آقا. کاری دیگه از هیچ کس واسه درست کردن مملکت بر نمیاد. الفاتحه. (386867)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها