به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۱۶ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب : ۳۳۵۰۳۳

یک فرصت اکازیون برای طلای سیاه ایران

یک فرصت اکازیون برای طلای سیاه ایران
گروه اقتصادی: یک کارشناس حوزه انرژی گفت: اگر برجام به نتیجه مثبت برسد، ما می‌توانیم با گرفتن امتیازات و تضمین‌های مناسب از امریکا و اروپا در راستای منافع ملی و رعایت خط قرمزها امتیاز بگیریم و خیلی از مشکلات را حل کنیم و وارد گردونه تولید نفت 4 میلیون بشکه نفت در روز شویم.

به گزارش ایلنا، میرقاسم مومنی  درباره احتمال حضور نفت روسیه در بازارهای آسیایی اظهار داشت: تحریم بانکی، کالاهای استراتژیک و نفت گاز روسیه مقوله‌ای است که هم امریکا و هم اروپا به شدت بدنبال تحریم آنها هستند، البته برای تحریم گاز بین کشورهای اتحادیه اروپا اختلاف‌نظر وجود دارد، برخی از کشورها حاضر شدند شرط روسیه را برای پرداخت هزینه نفت و گاز به روبل قبول کنند و برخی نیز این شرط را نپذیرفته‌اند، در این بین روسیه هم بدنبال بازارهای جدید نفت و گاز بوده و مجبور است مشتریان جدیدی را بدست بیاورد.

وی افزود: اکنون روسیه با دو مسئله مواجه است، یکی اینکه تصور نمی‌کرد اروپا و امریکا به این شدت نسبت به تغییر و تحولات اوکراین واکنش نشان دهند و دوم اینکه اروپا انسجام اتحادی با محوریت امریکا برای تضعیف توان نظامی و اقتصادی روسیه ایجاد کرده و این مقوله باعث شد امریکا و اروپا جهت بستن منابع درآمدی روسیه اتحاد نظر داشته باشند و این حلقه محاصره را هر روز تنگ‌تر می‌کنند. 

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: با توجه به اوضاع انرژی صادراتی روسیه در اروپا، چین یکی از بازارهای مهم روسیه بوده و هست و پکن نیز هرگز سعی نکرده این کشور را تحریم کند، اما مسئله مهم اینکه چین یکی از بازارهای صادراتی ایران هم است، روسیه سعی می‌‌کند از تحریم‌ها عبور کند و نفت را آزاد بفروشد. بالطبع ممکن است بخواهد نفت خود را با قیمت پایین‌تری بفروشد و رقابتی جهت کاهش قیمت بین دو کشور اتفاق بیفتد و خریداران از این موضوع استفاده کنند و این امر نیز محتمل و طبیعی است، چون کالایی که در رقابت فروخته می‌شود ارزان‌تر خواهد بود. 

وی با بیان اینکه دست گذاشتن روسیه روی بازارهای آسیایی به نفع ایران نیست، گفت: در این شرایط تنها راهکار ما این است که در برجام به نتیجه برسیم و از تحریم‌های نفتی خارج شویم، زیرا در فضای  فعلی هم اروپا و هم امریکا به شدت به این نیاز دارند که برجام به نتیجه مثبت برسد، ما می‌توانیم با گرفتن امتیازات و تضمین‌های مناسب از امریکا و اروپا در راستای منافع ملی و رعایت خط قرمزها امتیاز بگیریم و خیلی از مشکلات را حل کنیم و وارد گردونه تولید نفت 4 میلیون بشکه نفت در روز شویم. 

مومنی تاکید کرد: احیای برجام قطعا هم درآمدهای ارزی ما را بالا می‌برد و هم اینکه اگر تحریم‌ها برداشته شود یک فرصت استثنائی و اکازیون برای ایران است و اگر خوب مدیریت شود خیلی از مشکلات اقتصادی و سیاسی ما با جامعه جهانی و بخصوص امریکا و اروپا حل می‌شود. وی خاطرنشان کرد: اکنون توپ در زمین ما است. باید از این فرصت بهره‌برداری کنیم، فرصت‌سوزی را کنار بگذاریم و از هر فرصتی جهت حفظ منافع ملی کمال استفاده را ببریم، در غیر این صورت دچار مشکلات عدیده‌تری خواهیم شد.
برچسب ها: نفت و گاز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها