به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۱۶ ساعت ۱۲:۲۶
کد مطلب : ۳۳۵۰۳۸

درخواست گوترش برای خلع سلاح حزب‌الله

درخواست گوترش برای خلع سلاح حزب‌الله
گروه بین الملل: دبیرکل سازمان ملل متحد تدوام دسترسی گروه حزب‌الله لبنان به «امکانات نظامی پیشرفته و قابل ملاحظه خارج از کنترل دولت لبنان» را همچنان مایه «نگرانی جدی» دانست.
آنتونیو گوترش، در گزارش خود به شورای امنیت تصریح کرد که خواسته‌های کلیدی ذکر شده در قطعنامه ۲۰۰۴ مبنی‌بر خلع سلاح کلیه شبه نظامیان لبنانی و برقراری حاکمیت دولت لبنان در سراسر این کشور، هنوز برآورده نشده است.او در آستانه انتخابات پارلمانی لبنان تاکید کرد که ادامه دخالت حزب‌الله در جنگ سوریه همچنین خطر گرفتار شدن لبنان در درگیری‌های منطقه‌ای و تضعیف ثبات آن را به دنبال خواهد داشت.
 گوترش با ارجاع به بیانیه سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، گفت که این گروه، اکنون قادر است هزاران موشک خود را به «موشک‌های نقطه‌زن» تبدیل کند و از مدت‌ها پیش دست به کار تولید پهپادهای نظامی شده است.
دبیرکل سازمان ملل با تاکید بر این‌که تداوم این وضعیت ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت است، از دولت لبنان خواست تا برای «جلوگیری از دستیابی حزب‌الله به تسلیحات و امکانات شبه نظامی خارج از اختیارات دولت تمام اقدامات لازم را به کار گیرد».او در گزارش خود خواستار تاسیس فوری دولتی در لبنان شد که برای رسیدگی به بحران‌های متعدد این کشور، اجرای اصلاحات را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد.
آنتونیو گوترش همچنین از کشورهای منطقه که روابط نزدیک با حزب‌الله دارند خواست «تا مشوق خلع سلاح و تبدیل این گروه به یک حزب سیاسی صرفا غیرنظامی باشند». سوریه و جمهوری اسلامی ایران هر دو روابط نزدیکی با این گروه شبه نظامی دارند.
پیش‌تر سعد حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان، در بهمن‌ماه پارسال با اشاره به این‌که با وجود مسائلی چون نفوذ ایران در لبنان «هیچ فرصت مثبتی» پیش روی این کشور نیست، اعلام کرد که فعالیت‌های سیاسی خود را تعلیق می‌کند.


 
برچسب ها: لبنان
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها