به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۱۶ ساعت ۱۳:۵۵
کد مطلب : ۳۳۵۰۹۱

تجربه حضور در مریخ با شبیه‌سازی واقعیت مجازی

تجربه حضور در مریخ با شبیه‌سازی واقعیت مجازی
گروه علمی: ناسا سعی دارد با همکاری یک شرکت آمریکایی، یک نسخه واقعیت مجازی از مریخ ارائه دهد که به آماده شدن برای فرود انسان روی مریخ کمک می‌کند.به گزارش ایسنا، ناسا و شرکت آمریکایی "اپیک گیمز"(Epic Games)، یک نسخه واقعیت مجازی از مریخ ابداع کرده‌اند که فضانوردان آینده می‌توانند از آن برای آموزش دیدن پیش از نخستین فرود انسان روی مریخ استفاده کنند.
 
این آژانس فضایی، توسعه‌دهندگان و طراحان را به چالش کشیده است تا شرایطی را در جهان مجازی ایجاد کنند که نخستین سرنشینان هنگام ورود به مریخ با آن مواجه می‌شوند.این برنامه، کارهایی مانند برپایی کمپ اصلی، تامین انرژی و رویارویی با شرایطی مانند طوفان شدید گرد و غبار و تشعشعات را شامل می‌شود.

برنامه موسوم به "مارس ایکس‌آر چلنج"(MarsXR Challenge) ناسا، تا ۲۰ نفر برنده خواهد داشت که یک جایزه ۷۰ هزار دلاری را با هم شریک می‌شوند.چالش‌ها به پنج دسته تقسیم می‌شوند؛ راه‌اندازی کمپ، پژوهش‌های علمی، تعمیر و نگهداری، اکتشاف و یک مقوله کلی به نام "Blow Our Minds".توسعه‌دهندگان در هر موقعیتی باید دارایی‌ها و فرآیندهایی را ایجاد کنند که فضانوردان آینده می‌توانند هنگام استفاده از هدست واقعیت مجازی طی آماده شدن برای مأموریت، آنها را دنبال کنند.

ناسا تنها آژانسی نیست که امیدوار است به مریخ برسد. "ایلان ماسک"(Elon Musk) نیز هدف خود را مبنی بر حضور انسان در سیاره سرخ تا پایان دهه جاری اعلام کرده است و چین نیز می‌گوید که تا اواخر دهه ۲۰۳۰ به این سیاره خواهد رسید. ماسک پیشتر اعتراف کرده بود که نخستین سفر به مریخ، کاری دشوار و خطرناک خواهد بود.
جهانی که توسط اپیک گیمز ساخته شده است، روزهای کامل مریخی را شامل می‌شود؛ همراه با رنگ‌های نارنجی روز که هنگام شب به رنگ آبی تبدیل می‌شوند.

توسعه‌دهندگان به محیط آزمایشی واقعیت مجازی دسترسی خواهند داشت که دارایی‌های پیش‌فرض خاصی مانند لباس‌های فضایی و مریخ‌نوردها را شامل می‌شود.برای آسان‌تر شدن پژوهش، توسعه و آزمایش با استفاده از واقعیت مجازی، ناسا با شرکت "بوئندیا"(Buendea) همکاری می‌کند که شرکتی با هدف نوآوری در بخش‌های همه‌جانبه فناوری، شبیه‌سازی و آموزش است.

سیستم پشتیبانی عملیاتی مارس ایکس‌آر با استفاده از موتور موسوم به "آنریل انجین ۵"(Unreal Engine 5) شرکت اپیک گیمز ساخته شده است و شرکت‌کنندگان در چالش مارس ایکس‌آر ناسا ابتدا به این محیط واقعیت مجازی دسترسی خواهند داشت.طرح‌های ایجادشده برای چالش می‌توانند تک نفره یا چند نفره باشند. شرکت‌کنندگان در این چالش وظیفه دارند که دارایی‌ها و شرایطی را در محیط واقعیت مجازی توسعه دهند که شرایط احتمالی نخستین سفرهای انسانی به مریخ را مدل‌سازی می‌کند. سپس، می‌توان از آنها برای قرار دادن پژوهشگران در معرض فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی فضایی در سیاره سرخ استفاده کرد.

اطلاعات به ‌دست‌آمده از این شبیه‌سازی‌ها می‌توانند به ناسا کمک کنند تا برای اکتشافات انسانی آینده در مریخ آماده شود."سب لوز"(Seb Loze)، مدیر بازرگانی آنریل انجین در مورد شبیه‌سازی گفت: سازندگان می‌توانند از آنریل انجین برای ساختن شرایطی شبیه به شرایط واقعی استفاده کنند تا به آماده‌سازی ناسا برای ماموریت‌های آینده، خواه به ماه یا مریخ کمک کنند. همه افراد از طراح بازی گرفته تا معمار یا دانشمند موشک می‌توانند با آنریل انجین کار کنند.

"کال کی ساهوتا"(Kal K. Sahota) گفت: اینکه ببینیم فناوری پیشرفته چگونه آنچه را که پیشتر غیرممکن می‌دانستیم، ممکن می‌سازد، همیشه هیجان‌انگیز است.شرکت در این رقابت برای همه افراد ۱۸ سال به بالا که به صورت انفرادی یا گروهی شرکت می‌کنند، آزاد است. رقبا و گروه‌ها می‌توانند از هر کشوری در این رقابت شرکت کنند؛ البته تا زمانی که تحریم‌های آمریکا، مشارکت را ممنوع نکند.

این پروژه ظاهر کمپ را دقیقا مشخص نمی‌کند؛ در عوض توسعه‌دهندگان را تشویق می‌کند تا مولفه‌های مورد نیاز سفارشی را ایجاد کنند.برخی از وظایف، راه‌اندازی زیرساخت لازم برای عملکرد پایگاه، از جمله استقرار پنل‌های خورشیدی و اتصال همه سیالات لازم بین فضاپیما و ماژول‌ها را شامل می‌شوند.همچنین، آنها باید شرایطی را طراحی کنند که نصب همه سیستم‌های ارتباطی مانند آنتن‌ها، کابل‌ها و تجهیزات لازم را شامل می‌شود تا از ارتباطات قابل اعتماد با زمین اطمینان یابند.

توسعه‌دهندگان باید وظایف و عملیات مرتبطی را ایجاد کنند که برای دستیابی به اهداف مأموریت مورد نیاز هستند. این عملیات می‌تواند بررسی‌های زمین‌شناسی، جستجوی نشانه‌هایی از زندگی گذشته و بررسی آب و هوا را شامل شوند.تعمیر و نگهداری، نقش مهمی را در هر سفر بر عهده دارد زیرا فضانوردان به دلیل تاخیر در رسیدن به مریخ نمی‌توانند درخواست پشتیبانی داشته باشند. به عنوان نمونه، به دلیل وجود طوفان‌های گرد و غبار در مریخ، پنل‌های خورشیدی به تمیز کردن دوره‌ای نیاز دارند.

فضانوردان باید بازرسی‌های منظمی در مورد ماژول‌ها انجام دهند، تجهیزات جدید را نصب کنند، بر زباله‌هایی که در مریخ تولید می‌کنند، مدیریت داشته باشند و بسیاری از کارهای دیگر را که معمولا مورد نیاز هستند، انجام دهند.
همچنین، ناسا از توسعه‌دهندگان می‌خواهد که شرایط غیرمنتظره را در نظر بگیرند. اینجاست که توسعه‌دهندگان می‌توانند ناسا را با ایده‌ها و مفاهیم نوآورانه خود غافلگیر کنند که ممکن است فراتر از مراحل ابتدایی سفر باشد.
ناسا توضیح داد: می‌توانید ابزار، وسایل نقلیه، هواپیماهای بدون سرنشین و ربات‌های خود را پیشنهاد دهید. همچنین، می‌توانید حالت‌های خرابی، نمایش لباس‌ها یا هر ایده دیگری را که ممکن است در نخستین مأموریت به مریخ به ما کمک کنند، اضافه کنید.
برچسب ها: ناسا مریخ
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها