کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

حامیان گران شدن نان و ماکارونی را ببینید

17 ارديبهشت 1401 ساعت 9:42


گروه اقتصادی: تورم در ایران در روزهای اخیر، افسارگسیخته‌تر از همیشه رخ نشان داد و افزایش ناگهانی قیمت آرد و گرانی چند برابری اقلام پر مصرفی مثل ماکارونی و برخی از انواع نان، حتی بیم گرسنگی شمار بیشتری از جمعیت کشور را تشدید کرد. افزایش قیمتی که طبق معمول، برخی آن را کتمان و برخی توجیه‌اش کردند، اما در نهایت کسی آن را به گردن نگرفت و اطلاعات دقیقی در خصوص چند و چون آن اعلام نکرد!

 
سخنگوی دولت تاکید کرد که «به هیچ وجه قیمت نان برای مردم تا پایان سال تغییر نمی‌کند و رئیس‌جمهور اجازه گران شدن نان را نمی‌دهد». همان زمان اما مردم در کوچه و بازار انواع نان را به قیمت‌هایی بعضا چند برابری خریداری کردند.

در حالی دولت می‌گوید نان مردم گران نمی‌شود و مردم در فروشگاه‌ها چند برابر نرخ همیشه هزینه نان می‌کنند که گویا نمایندگان مجلس هم از آنچه قرار است بر سر نان سفره مردم بیاید، اطلاع چندانی ندارند.روح‌الله ایزدخواه، نماینده مجلس نوشته است: «گران کن و یارانه بده، نسخه وارداتی مدیریت اقتصادی».ایزدخواه نوشت: «حذف ارز ترجیحی کار خودش را می‌کند. به آقایان گفتم این کار تورم دارد؛ گفتند فقط ۷ درصد. گفتیم تورم از یارانه جلو خواهد زد. گفتند ارز ترجیحی به هدف اصابت نکرده. گفتیم از اصلاح ساختار تولید شروع کنید نه گران کردن. گفتند ارز نداریم». در حالی که در پی جنگ روسیه علیه اوکراین، افزایش جهانی قیمت آرد 20 درصد بوده، در ایران به این بهانه در حال تجربه افزایش 300درصدی قیمت آرد هستیم!

حالا معلوم شد اولا ارز ترجیحی با تمام مشکلاتش به هدف اصابت کرده بود. والا نباید شاهد این گرانی‌های فاحش می‌بودیم. ثانیا مشکل کمبود ارز از راه دیگری قابل حل بود. ثالثا معلوم شد که نسخه‌نویسان دولت چقدر پیش‌بینی‌هایشان از گرانی، واقعی بوده است.همزمان با اعتراضات و انتقادات به عملکرد اقتصادی دولت در بحث ارز ترجیحی و گرانی بی‌سابقه کالاهای اساسی برخی روزنامه‌های نزدیک به جناح اصولگرایان و حامی دولت از اقدام اخیر دولت سیزدهم حمایت کردند.

روزنامه شهروند  در این رابطه نوشت: بارها از دولت گذشته درخواست شد که در سیاست‌های اقتصادی خود در این‌باره تجدید نظر کند. دو سال مانع افزایش قیمت‌ها شد و با قیمت‌گذاری غلط کار را به اینجا رساند! اگر این سیاست اقتصادی در زمان‌ مناسب انجام می‌شد، هزینه‌ کمتری به کشور تحمیل می‌کرد. این کار، بسیار کار درست و لازمی بود. این اقدام یک جراحی اجتناب‌ناپذیر است که در دولت سیزدهم صورت گرفته است.

روزنامه ایران، ارگان مطبوعاتی دولت هم در دفاع از این اقدام نوشت: اصلاح نحوه تخصیص ارز ترجیحی به نفع مردم است.  دولت مصمم به توزیع عادلانه یارانه‌ها‌ست. هر سه قوه در جهت‌دهی به ارز ترجیحی اتفاق نظر کامل دارند. مردم مطلقاً نگران ذخایر کالاهای اساسی نباشند. نباید عده‌ای با ارز ترجیحی به سود کلان برسند و برخی که به سختی زندگی می‌کنند از یارانه‌ها هیچ بهره‌ای نبرند.

روزنامه وطن امروز هم در حمایت از عملکرد اقتصادی دولت اینگونه نوشت که: دولت برای پیگیری تصمیمات مهم اقتصادی نیازمند ارتباط‌گیری مستقیم با مردم است؛ اقناع عمومی، پیش‌شرط مدیریت مردمی کاری است که دولت باید همزمان با اجرای این طرح انجام دهد.

روزنامه جوان هم در یادداشتی با عنوان «تدبیر اقتصاد نان» آورده است:  بیشترین انتفاع را از پرداخت یارانه‌های کور به کالا‌های اساسی برخی از اشخاص غیر ذی‌حق برده‌اند، خوشبختانه دولت سیزدهم در صدد اصلاح صحیح یارانه‌ها برآمده‌است و در کنار تأمین آرد یارانه‌ای نانوایی‌های سنتی نرخ آرد سایر مصارف را تغییر داده‌است.

روزنامه جام جم، ارگان مطبوعاتی صداوسیما هم ضمن حمایت از اقدام اقتصادی دولت نوشت: با آزاد شدن قیمت آرد و پرداخت مستقیم آن به مردم می‌توان در حالت ایده‌آل، انتظار دو پیامد را داشت: هم تولیدکنندگان صنعتی، مانند تولیدکنندگان ماکارونی و انواع نان صنعتی در فضای رقابتی‌تری فعالیت کنند و هم مصرف‌کننده‌های نیازمند یارانه یارانه نان خود را مستقیم دریافت خواهند کرد.


کد مطلب: 335148

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/335148/حامیان-گران-شدن-نان-ماکارونی-ببینید

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir