کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کنترل قیمت‌ها از دست مسئولان خارج شده است

17 ارديبهشت 1401 ساعت 11:01


گروه اقتصادی: دبیر اجرایی خانه کارگر همدان گفت: در حالی که قیمت‌ها روز به روز بالا می‌رود و مدیران با سوءمدیریت، گرانی را به مردم تحمیل می‌کنند، برای افزایش دستمزد متناسب با گرانی و تورم باید التماس کنیم.
به گزارش ایلنا،چنگیز اصلانی از جایگاه ضعیف و شرایط نامناسب زندگی جامعه کارگری ابراز تاسف کرد و  گفت: درآمد کارگر باید به اندازه‌ای باشد که پاسخگوی هزینه‌های زندگی‌اش باشد، اما متاسفانه هیچ تعریف و توازنی بین درآمد و هزینه وجود ندارد.

وی با انتقاد از اینکه کنترل قیمت‌ها از دست مسئولان خارج شده، گفت: کاری به این نداریم که دولت نمی‌تواند یا نمی‌خواهد قیمت‌ها را کنترل کند، آنچه مهم است و دل مردم را به درد می‌آورد، نبود درآمد به اندازه‌ای است که بتواند پاسخگوی هزینه‌ها باشد.دبیر اجرایی خانه کارگر همدان از کم لطفی‌ها به جامعه کارگری انتقاد کرد و گفت: در حالیکه کارگر رکن اصلی تولید است، زندگی و معیشت نیروی کار هیچ اهمیتی برای کارفرما و دولت ندارد.
وی با اعلام اینکه افزایش دستمزد در بهترین شرایط بیش از ۱۰ درصد بر قیمت تمام شده کالا اثر نمی‌گذارد، گفت: افزایش دستمزد دستاویزی برای کارفرمایان شده تا قیمت‌ها را افزایش دهند.

اصلانی افزود: بارها شاهد بودیم که قیمت کالا چندین برابر افزایش یافته و آقایان توجیه می‌کردند که دستمزد کارگر ۵۰ درصد بالا رفته و همین ۵۰ درصد را دلیلی بر افزایش چندین برابری قیمت کالاها عنوان می‌کردند.وی با اشاره به جلسات شورای عالی کار گفت: در جلسات شورای عالی کار اعداد و ارقام برای افزایش دستمزد، نتیجه بررسی‌های کارشناسی جامعه کارگری است، اما این کارهای کارشناسی اهمیتی برای برخی ندارد و به سادگی آن را منکر می‌شوند، در حالی که باید التماس کنیم اعداد و ارقام واقعی را بپذیرند.

دبیر اجرایی خانه کارگر همدان با اعلام اینکه کارفرما سرمایه آورده و با سرمایه‌اش بنگاه اقتصادی را راه‌اندازی کرده است، گفت: کارفرما انتظار دارد سرمایه‌اش به هر قیمت حفظ شود و افزایش یابد، بنابراین از کارگر می‌خواهد با دستمزد پایین و کار بیشتر، سرمایه‌اش را حفظ کند و برایش سود بیاورد، اگر هم قرار شد کارگر برای خود حق زندگی قایل شود، آنگاه باید سر میز بنشیند و برای حداقل‌های یک زندگی شرافتمندانه با کارفرما و دولت چانه بزند.

وی از گرانی‌های روزهای ابتدایی سال جدید انتقاد کرد و گفت: در حالی که کارگران برای افزایش دستمزد باید سبد معیشت را با اعداد و ارقام کارشناسی توصیف کنند و از سفره‌های خالی‌شان برای کارفرما و دولت عکس بگیرند، برخی کارفرمایان برای گران کردن کالاهای خود هیچ سند و مدرکی ارائه نمی‌دهند، بلکه فقط تصمیم می‌گیرند گران کنند و گران هم می‌کنند، بدون آنکه دستگاهی آنان را بازخواست کند یا از سوی دستگاه قضا در قبال گرانی مجازات شوند.

اصلانی با اعلام اینکه سرمایه کارفرما همواره در حال افزایش است، گفت: هرگاه که کارفرما تصمیم بگیرد کارگاه را تعطیل و سرمایه‌اش را در بخش دیگری به جریان بیندازد، متوجه می‌شود که سرمایه‌اش رشد ده‌ها، صدها و شاید هزاران برابری داشته، اما زندگی کدام کارگر را سراغ دارید که رشد چند برابری داشته باشد؟وی با اعلام اینکه کارگران با زندگی لوکس و استفاده از امکانات روز بیگانه هستند، گفت: حاشیه‌نشینی، خانه‌های کلنگی، وسایل فرسوده و حداقل‌های زندگی، تنها دستاورد یک کارگر پس از سال‌ها کار در بنگاه اقتصادی است.

دبیر اجرایی خانه کارگر همدان خواستار بازگرداندن شرایط به گذشته شد و گفت:چند دهه پیش با دستمزدی که می‌گرفتیم، بهتر می‌توانستیم زندگی کنیم، به ویژه آنکه امنیت شغلی داشتیم، اما الان قرارداد موقت امنیت شغلی را از کارگر گرفته و گرانی در کنار دستمزدهای ناچیز، زندگی حداقلی را نیز از کارگران گرفته است.


کد مطلب: 335180

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/335180/کنترل-قیمت-ها-دست-مسئولان-خارج-شده

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir