به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۱۷ ساعت ۱۴:۵۷
کد مطلب : ۳۳۵۲۱۶
جنگ اوکراین بزرگترین فاجعه زمان حاضر

روسیه باید پاسخگوی جنایاتش باشد

روسیه باید پاسخگوی جنایاتش باشد
گروه بین الملل: سازمان عفو بین‌الملل اعلام كرد: شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد نیروهای روسیه در هفته‌های نخست تهاجم به اوکراین، در هشت شهر حومه کی‌یف از جمله بوچا مرتکب جنایات جنگی مانند «شکنجه، اعدام خودسرانه و تیراندازی بی‌محابا به غیرنظامیان» شده‌اند.
اَنیس کالامار، دبیرکل عفو بین‌الملل،  در بیانیه‌ای با استناد به شواهد جمع‌آوری شده توسط این سازمان حقوق بشری گفت که الگوی جنایات ارتکابی شامل «حملات غیرقانونی و کشتار عمدی غیرنظامیان» توسط نیروهای روسیه است.عفو بین‌الملل می‌گوید که ۲۲ مورد کشتار غیرقانونی به دست نیروهای روسی در بوچا و نواحی هم‌جوار آن را مستند کرده و شواهد به‌دست آمده آشکارا ثابت می‌کند که در اغلب این موارد، ارتش روسیه مرتکب اعدام «خودسرانه» یا «فراقضایی» شده است.
کالامار بر ضرورت پاسخگو کردن کلیه افرادی که در ارتکاب این جنایات نقش داشتند از جمله فرماندهان ارتش روسیه تاکید کرد و گفت که مسئولان این کشتارها باید به دست عدالت سپرده شوند.الکساندر پاولیوک، فرماندار منطقه‌ای کی‌یف، نیز شمار اجساد کشف شده غیرنظامیان در این منطقه را هزار و ۲۳۵ تن اعلام کرده است.با گذشت ۷۲ روز از آغاز تهاجم روسیه به کشور همسایه، مقام‌های اوکراینی می‌گویند که بیش از نُه هزار پرونده جنایت جنگی در اوکراین در دست بررسی است که نیروهای روسیه متهم اصلی آن هستند.
از سوی دیگر صدر اعظم آلمان حمله روسیه بە اوکراین را بزرگ‌ترین فاجعه زمان حاضر خواند. اولاف شولتس، حمله روسیه بە اوکراین را رویدادی منحصر به فرد توصیف کرد.وی  با "بی‌رحمانه و تجاوزکارانه" خواندن جنگ روسیه در اوکراین گفت: «این جنگ نشان‌دهنده گسست ریشه‌های نظم و صلح اروپا پس از پایان جنگ سرد است.»او در عین حال تاکید کرد کە پوتین و دولت او شکست خواهند خورد و نمی‌توانند شکافی در نظم موجود جهانی ایجاد کنند.

شرط زلنسکی برای صلح با روسیه
 رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید هرگونه توافق صلحی با روسیه بستگی به عقب‌نشینی نیرو‌های روس به مرز‌های قبل از لشکرکشی مسکو ممکن خواهد بود.
ولودیمیر زلنسکی، این شرط را حداقل خواسته مورد قبول کشورش خواند.وی همچنین تاکید کرد که او رهبر «اوکراین است نه مینی-اوکراین (اوکراین کوچولو)». در تحولی دیگر، رسانه‌های آمریکایی گزارش کردند که تحقیقات آن‌ها نشان می‌دهد اوکراین با کمک اطلاعاتی آمریکا توانسته ناو مسکووا که رزم‌ناو موشکی شاخص روسیه در دریای سیاه بود را غرق کند.پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، پس از انتشار این گزارش‌ها تایید کرد که به اوکراین اطلاعاتی در خصوص نیرو‌های روسیه می‌دهد، اما تاکید کرد در تصمیم‌گیری‌های ارتش اوکراین هیچ دخالتی نداشته است.
رزمناو موشکی مسکووا با ۵۱۰ خدمه، رهبری حمله دریایی روسیه به اوکراین را در اختیار داشت که در ۲۵ فروردین رسما هدف قرار گرفت و کرملین غرق شدن آن را اعلام کرد. این حادثه یک ضربه نمادین و نظامی بزرگ به روسیه بود.با وجود این، آندری تورچاک، عضو دوما، پارلمان روسیه، که  از خرسون در اوکراین بازدید می‌کرد گفت: «حضور ما در خرسون ابدی خواهد بود».
خرسون نخستین شهر اوکراین بود که روسیه توانست کنترل کامل آن را در دست بگیرد و به نظر می‌رسد اکنون در آستانه رژه نظامی بزرگ و مراسم روز پیروزی - ۹ مه - در روسیه، مسکو قصد دارد از فتح خرسون به عنوان دستاورد بزرگ و تاریخی خود یاد کند و زمینه الحاق آن به خاک روسیه را فراهم کند.

تحریم‌ها علیه روسیه فصلی جدید در تاریخ
رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد، تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه فصل جدیدی در تاریخ این اتحادیه آن هم درست در زمانی است که قدرت اقتصادی با یک نیروهای نظامی در نبرد است.
 اورزولا فون درلاین گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیروهای مسلح خود را برای حذف اوکراین از روی نقشه بسیج کرده است. ما هم قدرت اقتصادی منحصر به فرد خود را برای دفاع از اوکراین بسیج کرده‌ایم.وی همچنین شرح داد که اقدام اتحادیه اروپا در تحریم روسیه یک فصل نوین در تاریخ اتحادیه است، چون نیروی اقتصادی را در مقابل نیروی نظامی و برای دفاع از "مهمترین ارزش‌ها" بسیج کرده است.فون درلاین همچنین تاکید کرد که تمامی اقدامات لازم برای حفاظت از مردم اوکراین و حق آنها در تعیین سرنوشت آینده کشورشان بسیج شده است و ادامه داد: در نهایت، دموکراسی و آزادی ما برای پیروی از حاکمیت قانون و رد حق قدرت، تمایل ما برای زندگی در صلح، در یک قاره متحد می‌شود.


 
برچسب ها: اوکراین
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها