به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۱:۱۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۱۷ ساعت ۱۵:۲۹
کد مطلب : ۳۳۵۲۴۵

جنگ در اوکراین ناتو را قوی‌تر کرد

جنگ در اوکراین ناتو را قوی‌تر کرد
گروه بین الملل: مدیر سابق سیا  با بیان اینکه جنگ روسیه در اوکراین به جای تقویت موضع مسکو، ناتو را قوی‌تر کرده، اقدامات "خارق‌العاده" از سوی آلمان درباره صادرات تسلیحاتی و افزایش هزینه‌های نظامی را هم مورد استقبال قرار داد.
 ژنرال دیوید پترائوس، گفت، اقدامات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای آنکه کشورش را بار دیگر و با حمله به اوکراین قدرتمند کند، نتیجه عکس داشته است.وی همچنین گفت: ارتش روسیه از آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه سال جاری میلادی تقریبا در تمامی زمینه‌های ممکن شکست خورده است. آنهایی که آغازگر این درگیری بودند، برنامه درستی نداشتند. آنها به پنج یا شش نقطه مختلف حمله کردند. تدارکات آنها کاملا افتضاح بود. واضح است که سطح آموزش سربازان و رهبران نظامی آنها ناکافی است.مسکو پس از ناکامی در تصرف شهرهای اصلی اوکراین مجبور شد از نواحی اطراف کی‌یف عقب نشینی کرده و بر مناطق جدایی طلب در شرق اوکراین متمرکز شود. اگرچه بخش بزرگی از بندر استراتژیک ماریوپل در جنوب این کشور تحت کنترل روسیه است، اما آخرین نیروهای اوکراینی در کارخانه فولادسازی آزوف‌استال این شهر همچنان به مقاومت ادامه می‌دهند.
در پی حمله روسیه به اوکراین، آمریکا به همراه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و سایر کشورها تحریم‌هایی را علیه مسکو وضع کرده و سرمایه گذاری دفاعی خود را بیشتر کردند.سوئد و فنلاند به دنبال پیوستن به ناتو هستند که با این کار، تعداد اعضای این ائتلاف نظامی به ۳۲ کشور می‌رسد. همچنین انتظار می‌رود که آنها در ماه جاری میلادی تصمیم خود را در این باره بگیرند.
پترائوس با بیان اینکه ائتلاف ناتو در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در فشار زیادی بود، گفت: یکی دیگر از پیامدهای تلاش پوتین برای بزرگ کردن مجدد روسیه، نتیجه معکوس داد و باعث شد تا ناتو بار دیگر قدرتمند شود.مسکو هشدار داده که اگر سوئد و فنلاند به ناتو ملحق شوند، پیامدهای جدی برای آنها دارد و این کشور احتمالا تسلیحات اتمی خود را در کالینینگراد مستقر می‌کند.
ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا افزود: باید نگران یکسری واکنش‌ها از سوی روسیه باشید.
پس از آغاز جنگ در اوکراین، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان بودجه ۱۰۰ میلیارد یورویی (۱۰۵ میلیارد دلاری) را برای نیروهای مسلح این کشور که در مضیقه بودند، اختصاص داد و متعهد شد تا هزینه ارتش را به بالای دو درصد تولید خالص داخلی برساند.پترائوس همچنین با بیان اینکه پرداخت یکجای دستمزد نیروهای مسلح آلمان "تعهدی بسیار هوشمندانه" بود، افزود: اجازه دهید بگویم که این تصمیم‌ها از سوی صدراعظم جدید آلمان و دولت جدیدش چقدر خارق‌العاده هستند.وی همچنین گفت: تصمیم دولت برلین برای تامین تجهیزات و مایحتاج نظامی مرگبار و سیستم‌های تسلیحاتی برای دیگر کشورها آن هم برای نخستین بار پس از جنگ دوم جهانی از سوی آلمان بسیار چشمگیر و خوب است.پترائوس فرمانده هیات ناتو در آلمان بود که در افغانستان حضور داشت. او در دولت‌های مختلف آمریکا مقام برجسته اطلاعاتی یا نظامی این کشور بود که تلاش کرد تا آلمان را تشویق کند هزینه‌های نظامی خود را افزایش دهد و نقش فعالتر نظامی در قرن ۲۱ داشته باشد.
آلمان که با انتقادهایی بابت عملکرد کند در قبال ارسال سلاح به اوکراین روبرو بوده اخیرا ارسال تسلیحات سنگین به این کشور را تایید کرد و به دنبال ارسال هویتزر و تانک‌های ضد هوایی "جپارد" و سایر تجهیزات به اوکراین است که قبلا با ارسال آنها موافقت کرده بود.
پترائوس همچنین پیش بینی‌هایی را خطاب قرار داد که مسکو ممکن است برای اعلام پیروزی یا ادامه دادن جنگ در اوکراین در ۹ مه سال جاری میلادی آنها را مد نظر داشته باشد؛ این تاریخ یکی از تعطیلات بزرگ روسی است که پیروزی شوروی را در مقابل آلمان نازی نشان می‌دهد.این ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا همچنین افزود: گزارش‌هایی وجود دارد که روس‌ها در حال ارزیابی نوعی اعلام بسیج عمومی هستند که در آن کشور را از وضعیت انجام یک "عملیات نظامی ویژه" به انجام جنگ سوم جهانی یا چیزی شبیه به حمایت مردمی روسیه تبدیل می‌کنند.پترائوس همچنین گفت: بعید است که پوتین به دنبال استفاده از سلاح اتمی یا شیمیایی در آن تاریخ مشخص باشد چون گذر از چنین آستانه‌ای بسیار مهم است.
وی همچنین بابت تئوری اینکه شاید روسیه از تاریخ مذکور برای هدف قرار دادن ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین استفاده کند، تردید کرد و ادامه داد: گزارش‌های موثقی از خرابکاران، جاسوسان، عاملان ویژه وجود دارد که در کی‌یف بوده‌اند و به نظر می‌رسد تلاش کرده‌اند رئیس‌جمهور زلنسکی را هدف قرار دهند. وقتی صحبت از ولادیمیر پوتین به میان می‌آید هرگز نمی‌توانید چیزی را از روی میز بردارید. اما باز هم، من فکر نمی‌کنم که این احتمال زیاد باشد.پترائوس در پاسخ به این سوال که آیا غرب از مذاکرات برای آتش بس با پوتین و پس از آنکه او را به انجام اقدامات مستبدانه متهم کرد، حمایت می‌کند یا خیر، افزود: این به رهبری اوکراین بستگی دارد که درباره آن تصمیم بگیرد. ما باید منتظر این باشیم و ببینیم زلنسکی چه تصمیمی می‌گیرد و اگر او و مردمش مایل به مذاکره هستند، به وضوح فکر می‌کنم زمان آن فرا رسیده است که قطعا در این زمینه با او همکاری کنیم. از همه اینها گذشته، این کشور اوست که قدرت ویرانگر روسیه را بر دوش می‌کشد.
ژنرال پترائوس همچنین گفت: لازم است که این را در ذهن داشته باشیم که ولادیمیر پوتین بیشتر خواهان مذاکره است، آن هم به امید رهایی از تحریم‌ها علیه اقتصاد، سیستم مالی، نزدیکانش و آسیب‌هایی که بر جامعه تجاری وارد می‌کند نه به دلیل تلفات نظامی روسیه در میدان نبرد.


 
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها