کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

فراز و فرودهای قیمت پروفیل آهن در سالی که گذشت!

فراز و فرودهای قیمت پروفیل آهن در سالی که گذشت!

18 ارديبهشت 1401 ساعت 11:26

گروه کسب و کار: پروفیل آهن از جمله محصولات فولادی مهم مورد استفاده در صنعت ساختمان است؛ در این مطلب به بررسی تغییرات قیمت این مقطع فولادی خواهیم پرداخت و نگاهی به بازار آینده آن خواهیم داشت.


افرادی که در حوزه خرید و فروش آهن‌آلات فعالیت دارند، باید هم دیدگاه کلی درباره قیمت محصولات آهنی داشته باشند و هم به قیمت لحظه‌ای آن‌ها توجه کنند. تفاوتی ندارد که قصد دارید روی آهن‌آلات سرمایه‌گذاری کنید یا تولیدکننده و ساختمان‌ساز هستید و برای تولید محصولات یا ساختمان‌سازی به پروفیل آهن نیاز دارید، در هر صورت شما باید از قیمت پروفیل آهن به صورت لحظه‌ای و بلند مدت اطلاع داشته باشید. در این مقاله به بررسی تغییرات قیمت  پروفیل در سالی که گذشت خواهیم پرداخت.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت پروفیل آهن
برخی از وقایع تأثیرگذار روی قیمت قوطی و پروفیل آهن و سایر محصولات فولادی به کارخانه‌ها و بازار این محصولات بستگی دارند. مثلا زمانی که تولید کارخانه‌ها کم و تقاضای محصولات زیاد باشد، قیمت افزایش پیدا می‌کند. در مقابل زمانی که درخواست خرید محصولات فولادی کم‌تر باشد و تولیدات کارخانه‌ها فروش نرود، قیمت کم‌تر می‌شود. یا به عنوان مثالی دیگر زمانی که کارخانه‌ای تعطیل می‌شود یا ظرفیت تولیدش را کم‌تر می‌کند، قیمت محصولات آن در بازار دچار نوسان می‌شود.
قیمت پروفیل از وقایع سیاسی و اجتماعی هم تأثیر می‌گیرد. مثلا انتخابات ریاست جمهوری که در سال ۱۴۰۰ برگزار شد، قیمت مقاطع فولادی را تحت تأثیر قرار داد.
برجام،‌ تحریم‌ها و نتایج مذاکرات هسته‌ای هم از دیگر مواردی است که به بازار آهن ارتباطی ندارد، اما روی قیمت پروفیل امروز تأثیرگذار است.

طبق نظر کارشناسان آهن پرتال:
"به‌دلیل کاربرد گسترده پروفیل‌ها در صنعت ساختمان‌ و دیگر سازه‌ها، همواره در برآورد هزینه‌های پروژه، قیمت پروفیل آهن امروز از اهمیت بالایی برخوردار است. به دلیل پیچیدگی فرآیند تولید این مقطع فولادی و همچنین استفاده از تجهیزات به‌روز، قیمت روز پروفیل آهن نسبت به دیگر مصالح فلزی بیشتر خواهد بود. پروفیل‌های گالوانیزه و کامپوزیت که در ضخامت‌های متداول 20*20، 30*30، 40*40 تولید می‌شوند، از پرکاربردترین پروفیل‌های موجود در بازار هستند."
برای تحلیل و پیش‌بینی قیمت لازم است از اخبار مختلف بازار اطلاع داشته باشید و همچنین بدانید کدام خبر روی قیمت آهن‌آلات تأثیر دارد و کدام یک نوسانی در این صنعت ایجاد نمی‌کند. نرخ ارز، قیمت شمش آهن و هزینه حمل و نقل هم از دیگر عوامل تأثیرگذار بر قیمت قوطی آهن و پروفیل هستند.
بررسی تغییرات قیمت پروفیل آهن در نیمه اول سال 1400
قیمت پروفیل آهن در نیمه اول سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا کرد، اما شیب آن تند نبود. قیمت در این بازه زمانی از ۲۱۳۰۰ به حدود ۲۴۰۰۰ تومان رسید، اما در آخر شهریورماه کمی کاهش پیدا کرد. این افت قیمت باعث شد کارشناسان روند نزولی را برای بازار این محصول فولادی پیش‌بینی کنند. در ادامه بررسی می‌کنیم که این پیش‌بینی کارشناسان تا چه اندازه درست بود.

در این تصویر، نمودار تغییرات قیمت پروفیل 2 را مشاهده می کنید
در این تصویر، نمودار تغییرات قیمت پروفیل 2 را مشاهده می کنید.

در نیمه اول ۱۴۰۰ فروردین روندی کاملا صعودی را تجربه کرد، اردیبهشت نوسان‌های بسیاری داشت و در نهایت قیمت پروفیل آهن در روزهای آخر نسبت به روزهای ابتدایی این ماه کم‌تر بود. خرداد هم یکی از ماه‌های پرنوسان بود و نمودار قیمت در ابتدای هفته دوم جهش ناگهانی را تجربه کرد، البته این جهش پایدار نبود و در نهایت قیمت پروفیل بعد از نوسان‌های بسیار حدود ۱۰۰ تومان بیشتر از روزهای ابتدایی ماه شد. در تیرماه ۱۴۰۰ روند قیمت صعودی بود و تنها ۴ بار در طول ماه شیب نزولی گرفت. مرداد هم روندی مشابه تیر داشت و قیمت هر کیلوگرم پروفیل حدود ۵ هزارتومان افزایش پیدا کرد. شهریور کار خود را با روند صعودی آغاز کرد، اما این روند ادامه‌دار نبود و بعد از چند روز روند نزولی آغاز شد و تا آخر ماه هم ادامه داشت.

نوسانات قیمت پروفیل آهن در نیمه دوم سال 1400
در شش ماهه دوم ۱۴۰۰ نمودارهای ماهانه قیمت پروفایل آهن نوسان‌های بسیاری را تجربه کردند، اما برآورد آن‌ها نوسان محدودی را نشان می‌داد. در نیمه دوم ۱۴۰۰ قیمت این محصول از ۲۶۰۰۰ تومان به حدود ۲۷۰۰۰ تومان رسید. در هفته اول مهر روند قیمت این محصول فولادی صعودی بود، اما بعد از آن نزولی شد. هفته آخر ماه مهر قیمت دوباره شیب صعودی پیدا کرد و باعث شد قیمت پروفیل آهن در ابتدای این ماه نسبت به انتهای آن ۸۲۰ تومان بیشتر باشد.
آبان ماه نزول بازار آهن‌آلات بود؛ در این ماه قیمت پروفیل آهن از حدود ۲۷۰۰۰ تومان به ۲۶۰۰۰ تومان رسید؛ این روند نزولی در آذر هم ادامه داشت و این محصول در آخر آذر با قیمت ۲۴۸۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم خرید و فروش شد. بازار دی ماه هم روند نزولی ماه‌های قبلی را نشکست، اما شیب را کم‌تر کرد و در آخر این ماه قیمت به ۲۳۶۵۰ تومان رسید. بهمن و اسفند ماه‌های پرنوسانی بودند و در نهایت قیمت ابتدا و انتهای آن‌ها تفاوت چندانی بایکدیگر نداشت.

قیمت آهن آلات تامین کنندگان مختلف را از آهن پرتال استعلام کنید!
یکی از مهم‌ترین نیازهای افراد فعال در صنعت آهن و سرمایه‌گذاران منبع اطلاعاتی دقیقی است که قیمت روزانه محصولات مختلف را در اختیار آن‌ها قرار دهد. مجموعه آهن‌ پرتال به صورت تخصصی برای همین کاربرد توسعه داده شده است. در آهن پرتال قیمت انواع آهن آلات از جمله قیمت تیرآهن امروز فروشندگان مختلف از جمله آهن پخش، آهن آنلاین و مرکز آهن را می‌توانید مشاهده کنید و با مقایسه قیمت‌ها بهترین خرید را تجربه کنید.
سخن پایانی
بررسی روند سالانه قیمت پروفیل آهن تأثیر زیادی در پیش‌بینی قیمت سال آتی ندارد، پیش‌بینی دقیق قیمت و روند بازار آهن و فولاد امکان‌پذیر نیست. بررسی فراز و فرودهای سال قبل دیدگاهی جامع درباره بازار به شما می‌دهد. با چنین دیدگاهی می‌توانید عوامل تأثیرگذار روی قیمت را بشناسید و با دقت بیشتری فرصت‌های مناسب برای خرید و فروش این محصولات را پیدا کنید.
برای اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت آهن می‌توانید به وب سایت آهن پرتال مراجعه کنید.
https://ahanportal.com/
آدرس: تهران، خیابان آزادی، روبروی دانشگاه شریف
شماره تماس: 54031031-021
ایمیل: info@ahanportal.com
 
 
 


کد مطلب: 335323

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/335323/فراز-فرودهای-قیمت-پروفیل-آهن-سالی-گذشت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir