کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

امثال زاکانی می‌خواهند داغ و آلام مردم را زنده نگه دارند!

جامعه 24 , 18 ارديبهشت 1401 ساعت 13:04


گروه جامعه: مدتی پیش علیرضا زاکانی، شهردار تهران با افتخار از دستاورد جدید خود در شهرداری خود پرده برداشت، دستاوردی که از آن تحت عنوان ۲۴ ساعته شدن بهشت زهرا یاد می‌شود. جالب آنکه زاکانی از زمانی که بر مسند شهرداری پایتخت تکیه زده است هرگز اقدامی در راستای با نشاط سازی محیط شهری انجام نداده است و به نظر می‌رسد این اقدام تنها نوعی نمایش برای پر نشان دادن دستان شهرداری در موضوع توجه به نیاز‌های شهر است.

این اقدام زاکانی چنان عجیب بود که ناصر امانی، عضو اصولگرای شورای شهر تهران را نیز به واکنش واداشت. او در مورد دستاورد شهردار تهران در ۲۴ ساعته کردن بهشت زهرا گفته بود: آقای زاکانی باید توضیح دهد منظورش از طرح این موضوع چیست؟ در واقع قبل از این هم شبانه روزی اموات به بهشت زهرا منتقل می‌شدند و به ساعت خاصی محدود نبوده است. بخش عروجیان و اعزام آمبولانس‌ها به شهرستان‌ها کارشان در ساعت اداری نیست و در ساعت غیر اداری هم کار آن‌ها ادامه دارد.

وی با بیان این مساله که، اما اگر منظور چیز دیگری است باید توضیح داده شود که منظور از ۲۴ ساعته شدن چیست؟ عنوان کرد: من بعید می‌دانم غسل و دفن در طول شب انجام شود، زیرا نه چنین امکانی وجود دارد و نه مردم از آن استقبال می‌کنند.

موضوع شبانه روزی شدن بهشت زهرا درحالی از سوی زاکانی شهردار تهران عنوان شده که چندسالی است موضوع زیست شبانه در تهران در راستای امنیت بیشتر شهر و فرصت بیشتر شهروندان برای شاد بودن و زنده نگه داشتن شهر مطرح شده، اما همواره با وتوی برخی از افراد و گروه‌ها مواجه بوده است.با این حال زاکانی و یارانش گویا به جای سعی در توسعه شادی و نشاط در میان مردم و در عین حال کمک به ایجاد فرصت اقتصادی بیشتر برای شهر به دنبال ۲۴ ساعته کردن خدمت به اموات هستند خدمتی که البته امانی، جزییات آن را زیر سوال برده است.این چنین برخوردی با شهروندان به نظر می‌رسد بیشتر گویای این مساله است که تنها حقی که برای شما محترم شمرده می‌شود حق مرگ است!

شهرداری غصه‌های مردم را زنده نکند
حسن خلیل آبادی، عضو سابق شورای شهر تهران در خصوص ۲۴ ساعته شدن بهشت زهرا گفت: به نظر من این حرف آقای زاکانی مصداق ضرب المثل، ساز را از سر گشادش زدن است، به جای آن که برای مردم فضای تفریحی، بانشاط و فضای مناسب برای کسب و کار ایجاد کنند می‌خواهند بهشت زهرا را ۲۴ ساعته کنند!

خلیل آبادی افزود: مساحت بهشت زهرا حدو ۷۰۰ هکتار است و کنترل، امنیت و امکانات بهشت زهرا به قدری نیست که مردم بخواهند به صورت ۲۴ ساعته در آنجا رفت و آمد داشته باشند، اصلا چه لزومی دارد مردم به صورت ۲۴ ساعته در بهشت زهرا حضور داشته باشند! اگر بحث زیارت اهل قبور است که طی روز انجام می‌شود.

وی افزود: فاصله بهشت زهرا از تهران دور است و فضای حزن و اندوه در آنجا جاری است؛ این در حالی است که جامعه ما نیاز به فضای شاد دارد و ضروری است فضا‌هایی که در تهران داریم را به سمت شادی هدایت کنیم. مسئولان باید بحث زیست شبانه را اجرایی کرده و اجازه بدهند برنامه‌های شبانه در مراکزی که می‌توانند به شادی و نشاط و تلطیف روحیه مردم کمک کنند شروع به فعالیت کرده تا مشکلاتی اعم از خشونت و افسردگی که به وفور در بین مردم تهران وجود دارد کاهش یابد.

عضو سابق شورای شهر تهران اظهار کرد: باید فضا‌هایی به مردم معرفی شود که منجر به کاهش خشونت، افسردگی و آسیب‌های اجتماعی شود. باید اجازه دهند سینما‌ها و موزه‌ها به صورت شبانه روزی برای بازدید مردم آزاد باشد. در چنین شرایطی آنان که کسب و کارهایشان به واسطه دو سال گذشته دچار آسیب شده است می‌توانند در طول شب نیز فعالیت اقتصادی داشته باشند ضمن اینکه شهر هم بیدار است و مردم در رفت و آمد هستند.

خلیل آبادی با بیان اینکه حضور شبانه مردم در بهشت زهرا جایگزین زیست شبانه نیست، ادامه داد: این اقدام به ایجاد یک فضای بانشاط که به جامعه و مردم کمک کند منجر نمی‌شود. به علاوه چه از نظر علمی و چه از نظر مذهبی، شبانه روزی شدن قبرستان هیچ وقت قابل تایید نبوده و به نظر من کار جالبی نیست.

وی اظهار کرد: با ۲۴ ساعته شدن بهشت زهرا موضوع امنیت بهشت زهرا هم مطرح است و من نمی‌دانم که چگونه می‌خواهند همه این فضا را شب‌ها کنترل و امنیت آن را فراهم کنند. این نکته را نباید فراموش کرد که طی این دو سال مردم ما عزیزانشان را از دست داده‌اند و هنوز غمگین هستند، لذا با این نوع اقدامات همه این داغ‌ها برای مردم تداعی می‌شود، انگار می‌خواهند همه آلام را برای مردم زنده نگه دارند.


کد مطلب: 335345

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/335345/امثال-زاکانی-می-خواهند-داغ-آلام-مردم-زنده-نگه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir