کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مطالبه‌گری قانونی، حق معلمان است

18 ارديبهشت 1401 ساعت 13:53


گروه جامعه: عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: مطالبه‌گری قانونی، حق معلمان است و آنها هم مانند همه اقشار می‌توانند مشکلاتشان را به طور قانونی پیگیری کنند. توده معلمان حق دارند که بخواهند همه ارکان در دولت، مجلس و آموزش و پرورش پیگیر مطالبات‌شان و معیشت و پرداختی آنها باشند.

به گزارش ایلنا، «فرهاد بشیری» عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  در پاسخ به این سوال که معلمان به چه نحو می‌توانند به طور قانونی مطالبات خود را پیگیری کنند تا به نتیجه برسد، گفت:‌ امکان پیگیری مطالبات هر قشر و صنفی به صورت قانونی و مدنی وجود دارد و بستر و فرصت‌های آن نیز هست و این به معنای آن است که نمی‌توان مانع شد که افراد خواسته و مطالبه خود را به طور قانونی پیگیری نکنند.

او افزود: فرهنگیان هم مثل سایر اقشار جامعه از این حق قانونی برخوردارند و می‌توانند پیگیری داشته باشند. ضمن اینکه مجلس هم نگاه بسیار مثبتی نسبت به آموزش و پرورش به خصوص فرهنگیان دارد و همیشه هم حامی و مدافع آنها بوده و کمک می‌کند که شرایط معیشتی و پرداخت حقوق آنها بهتر شود. در مجلس و در راس آن کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مدافع جدی این مسئله است که به فرهنگیان توجه شود و به دور از مسائل حاشیه‌ای و جانبی در مدارس و کلاس‌ها حضور پیدا کنند و در عرصه نظام تعلیم و تربیت منشا خیر و برکت باشند و به آموزش و پرورش خدمات بیشتری ارائه دهند.

او با اشاره به نحوه پیگیری قانونی مطالبات فرهنگیان به صورتی که برای آنها نتیجه بخش باشد، توضیح داد: این موضوع دو بخش دارد؛ مثل هر صنفی مطالبه قانونی حق معلمان است و آنها هم مانند همه اقشار می‌توانند مشکلاتشان را پیگیری کنند. توده معلمان حق دارند که بخواهند همه ارکان در دولت، مجلس و آموزش و پرورش پیگیر مطالبات آنها باشند و معیشت و پرداخت معلمان را در وضعیت مطلوبی قرار بدهند. این حق معلمان است که پیگیری کنند، اما به نظر می‌رسد تعدادی دنبال موضوعات دیگری هستند، اما کلیت حرکت معلمان اینطور نیست و باید به آنها توجه شود.

وی افزود:‌ مجلس و کمیسیون آموزش واقعا تلاش کردند تا با داشته‌های کشور برای معلمان در زمینه رتبه‌بندی و... برنامه‌ریزی کنند. در رابطه با مسائل حقوقی فرهنگیان نیز مجلس توجه ویژه دارد و به این موضوع دقت خواهد کرد و اگر مسائلی همچنان وجود داشته باشد باز هم برای حل آن اهتمام می‌ورزد.وی گفت: معلم اعتبار اجتماعی و منزلت خاصی دارد و نوع گفتمان با این قشر هم باید متناسب با جایگاه رفیع معلمی باشد و همه مسئولان باید بیشتر التفات داشته باشند.

او در مورد ایجاد شرایطی که معلمان بتوانند بر اساس قانون خواسته‌هایشان را مطرح کنند، توضیح داد: قانون اساسی برای این موضوع شرایطی را در نظر گرفته و چیز تازه‌ای هم نیست. اگر طرح مطالبات با تجمعات قانونی، به ساعات کار و درس معلمان آسیب نزد و مخل امنیت جامعه نباشد، معلمان می‌توانند  مطالباتشان را بیان کنند و گفت و شنود داشته باشند و با نمایندگان و مسئولان آموزش و پروش در هر سطحی، مشکلات‌شان را مطرح کنند و این مسائل هم به هر حال پیگیری می‌شود.

بشیری در پاسخ به سوالی در مورد برنامه مجلس برای رسیدگی به وضعیت معلمانی که در چند روز اخیر در جریان اعتراضات بازداشت شده‌اند، گفت: درباره این موارد مسئولان مربوطه باید خودشان پاسخ بدهند. برنامه و مطالبه مجلس واقعا این است که فرهنگیان به دور از مسائل حاشیه‌ای به حقوق خود برسند. قاطبه فرهنگیان ما هم به کارشان اهمیت می‌دهند و هم به رسالت خطیر معلمی عنایت دارند و می‌خواهند کار آموزشی و پرورشی انجام دهند. مجلس، کمیسیون و دولت وظیفه دارند در راه رسالت خطیر معلمی، حمایت و کمک کنند. بعضا افرادی دنبال چیزهای دیگری هستند نه مطالبه معلمی. مطالبه معلمی حتما محترم و دارای شان و منزلت است و باید هم پیگیری شود.

عضو کمیسیون آموزش مجلس تاکید کرد: کسی نمی‌تواند به آنها بگوید مطالبه خود را پیگیری نکنند، اما این امر باید در راستای خودش و به طور قانونی اتفاق بیفتد و مسائلی که گفتم مورد نظر باشد. نه تنها معلمان بلکه هر فردی که می‌بیند به حقوقش نمی‌رسد، مجاری قانونی برایش وجود دارد که از آن طریق پیگیری کند تا احقاق حق برایش صورت بگیرد. قطعا صنف فرهنگیان هم مثل سایرین هستند.


کد مطلب: 335369

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/335369/مطالبه-گری-قانونی-حق-معلمان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir