به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۱۸ ساعت ۱۴:۰۸
کد مطلب : ۳۳۵۳۷۵

درخشش یک عروس دریایی در آسمان آمریکا

درخشش یک عروس دریایی در آسمان آمریکا
گروه علمی:گذر یک موشک فالکون ۹ از آسمان شمایل یک "عروس دریایی" را به وجود آورد.به گزارش ایسنا، در ساعات اولیه صبح روز پنجشنبه(۵ مه)، دوربینی در ویکراس(Waycross)، جورجیا شاهد حرکت جسمی مرموز در آسمان بود. طبق توییت "کریس کامبز"(Chris Combs)، استاد آیرودینامیک و مهندسی در دانشگاه تگزاس در سن‌آنتونیو، این جسم سریع، درخشان و کمی شبیه به یک "عروس دریایی" بود.  
 
البته "کامبز" خاطرنشان کرد که این عروس دریایی فضایی، یک بشقاب پرنده نبوده بلکه موشک فالکون ۹ شرکت اسپیس‌ایکس بوده که از مرکز فضایی کندی در فلوریدا به فضا پرتاب شده است. ده‌ها موشک سالانه از روی سکوی پرتاب به فضا می‌روند اما تعداد کمی از آنها را می‌توان با یک بی‌مهره دریایی اشتباه گرفت. علت رخ دادن چنین پدیده‌ای چه بود؟ به گفته‌ی "کامبز"، این اتفاق ترکیبی از فیزیک و زمان‌بندی عالی بوده است.

او نوشت: بدن بلند و پف‌دار این عروس دریایی، گازهایی است که از نازل موتور موشک فالکون ۹ خارج می‌شود. علت اینکه این گازها چنین ظاهری پیاده کرده‌اند تفاوت فشار داخل و خارج نازل است. در این مورد، گازهای خروجی از نازل فشار بیشتری از هوای محیط اطراف دارند. گاز موشک برای تطابق با فشار هوای جو به محض خروج از نازل دچار افت فشار می‌شود. این موضوع ظاهر آن را توضیح می‌دهد اما درخشش آن به چه علت است؟درخشش آن به زمان‌بندی پرتاب موشک برمی‌گردد. از آنجا که این موشک در ساعات اولیه بامداد قبل از سپیده‌دم پنجشنبه به فضا پرتاب شده است، نور خورشید که در حال بالا آمدن از افق بوده بر گازهای خارج شده از موشک تابیده و آن را درخشان کرده است.

البته اگر می‌خواهید یک عروس دریایی فضایی واقعی ببینید باید کمی دورتر و عمیق‌تر به فضا نگاه کنید. در فاصله‌ی ۳۰۰ میلیون سال نوری از زمین خوشه کهکشانی "Abell ۲۸۷۷" قرار دارد. زمانی که ستاره‌شناسان به تازگی با یک تلسکوپ رادیویی به آن نگاه کردند شاهد هاله‌ای شبیه به یک عروس دریایی بودند که در اعماق فضا شنا می‌کند. این خوشه کهکشانی در نتیجه‌ی انفجاری بزرگ به وجود آمده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها