به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۱۸ ساعت ۱۴:۱۴
کد مطلب : ۳۳۵۳۷۹

تغییر در پرداخت یارانه‌ها چطور ممکن است؟

تغییر در پرداخت یارانه‌ها چطور ممکن است؟
گروه اقتصادی: عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید برای اصلاح در سیاست‌های یارانه‌ای، ابتدا باید حمایت‌های جدید برای مردم تعریف شده و سپس اقدامات اصلاحی در دستور کار قرار بگیرد.به گزارش ایسنا، عباس آرگون  اظهار کرد: در این تردیدی وجود ندارد که نظام پرداخت یارانه‌ها در ایران با مشکلات جدی مواجه است و در بسیاری از حوزه‌ها عدالت به طور کامل رعایت نمی‌شود، از این رو تغییر در نحوه حمایت‌های دولتی بیشترین اهمیت را دارد.
 
وی با اشاره به برخی مشکلات مدیریت یارانه‌های دولتی به شکل فعلی، بیان کرد: اینکه در برخی حمایت‌ها، بیش از آنکه اقشار هدف مورد توجه قرار بگیرند، طبقاتی که ثروت بیشتری دارند از یارانه استفاده می‌کنند، نشان می‌دهد که برای رسیدن به عدالت باید تغییراتی را در این سیاست‌ها اعمال کرد.به گفته آرگون، با توجه به نرخ بالای تورم در اقتصاد ایران، یارانه نقدی که از سال‌های پیش پرداخت می‌شده، تاثیرگذاری خود را از دست داده و این نگرانی وجود دارد که در حمایت‌های جدید نیز با توجه به تورم باید به کاهش ارزش واقعی یارانه توجه کرد.

عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: در رابطه با ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز ما رویه مشابهی را دیدیم. در شرایطی که بنا بود این ارز به کاهش فشار بر سفره مردم منجر شود، رانت آن به گروه محدودی رسید و بستری برای فساد به وجود آمد. اینکه می‌بینیم برخی واحدها مواد اولیه را با ارز دولتی دریافت کرده و سپس با قیمت آزاد به فروش می‌رسانند نیز بخش دیگری از مشکلاتی است که نظام چند نرخی ارز به وجود می‌آورد.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی بارها اعلام کرده که ارز باید به سمت تک نرخی شدن حرکت کند، تصریح کرد: با توجه به فشارهایی که بر روی اقشار مختلف مردم وارد شده، در این تردیدی نیست که پیش از هر گونه اصلاح در این سیاست‌ها و تغییر در نحوه توزیع یارانه‌ها، باید پرداختی جدید برای مردم تعریف و به آنها پرداخت شود و پس از برطرف کردن نگرانی‌های جامعه، گام‌های جدید در این زمینه برداشته شود.
برچسب ها: عباس آرگون
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها