به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۱۸ ساعت ۱۴:۵۳
کد مطلب : ۳۳۵۳۹۵

راهکار جلوگیری از برفک زدن یخچال فریزر

گروه کسب و کار: برفک زدن یخچال فریزر در دستگاه‌های جدید و مدرن، اتفاق نادری است. اما یخچال‌های قدیمی‌تر به دلیل مجهز نبودن به سیستم خودکار یخ‌زدایی ممکن است زیاد دچار این مشکل شوند.
راهکار جلوگیری از برفک زدن یخچال فریزر
علت برفک زدن یخچال چیست؟
تجمع یخ و برفک در فریزر و یا یخچال زمانی اتفاق می‌افتد که رطوبت زیاد با سیم پیچ‌های داخل دستگاه تماس پیدا می‌کند. این رطوبت بعد از تماس یا سیم پیچ یخ می‌زند و می‌تواند منجر به ایجاد بوی بد، کاهش حجم محفظه ذخیره‌سازی و بسته و کیپ نشدن درب دستگاه شود.
بارزترین پیامد برفک زدن یخچال فریزر سوختگی موتور دستگاه است. کم شدن رطوبت داخلی در اثر تغییرات دمایی در یخچال فریزر، قرار گرفتن محفظه داخلی در معرض هوا و باقی ماندن طولانی مدت مواد غذایی در فریزر از جمله دلایلی هستند که در نهایت موجب از کار افتادن موتور دستگاه می‌شوند. هنگامی که رطوبت متساعد شده از مواد غذایی تبخیر می‌شود؛ کریستال‌های یخ روی سطح آن تشکیل می‌شود. این کریستال‌ها، علاوه بر اینکه فضای فریزر و یخچال را محدود می‌کنند؛ روی کیفیت مواد غذایی نیز تاثیر گذاشته و باعث می‌شوند که پخت آنها مدت زمانی بیشتری نیاز داشته باشد و نتیجه کار نیز آنچه که انتظار می‌رود نباشد.

روش‌های جلوگیری از برفک زدن یخچال فریزر
برای اینکه بتوانید از برفک زدن یخچال فریزر جلوگیری کرده و تا حد امکان مواد غذایی منجمد خود را تازه نگه دارید؛ باید مراحل زیر را طی کنید:

بستن درب
همیشه بعد از باز کردن درب یخچال، از بسته شدن کامل آن مطمئن شوید. هر بار که درب یخچال فریزر خود را باز می‌کنید؛ هوای سرد داخل آن خارج شده و رطوبت به اکوسیستم دستگاه وارد می‌شود. رطوبت حاوی نمی است که بعد از تماس با دمای پایین در یخچال تبدیل به برفک و یخ می‌شود. از طرفی باز ماندن درب باعث می‌شود که دمای داخلی دستگاه بیشتر شود و وقتی دمای داخل فریزر افزایش می‌یابد؛ موتور دستگاه باید بیشتر کار کند تا بتواند مواد غذایی را یخ زده نگه دارد.
 برای جلوگیری از وقوع چنین مشکلی، علاوه بر اینکه باید از بسته بودن درب یخچال مطمئن شوید؛ باید قبل از باز کردن درب دستگاه، به اقلامی که قرار است از آن خارج کنید فکر کرده و همه را به یک باره از یخچال بیرون بیاورید. به این ترتیب دیگر نیازی نیست که برای خارج کردن هر قلم یک بار درب دستگاه را باز کنید.

مرتب نگه داشتن یخچال
فریزر خود را مرتب نگه دارید. اگرچه تمیز کردن خانه به خصوص یخچال فریزر کار زیاد هیجان‌انگیزی نیست؛ اما طبق اصول تمیز کردن وسایل منزل برقی، یخچال را باید هر ماه تمیز و مرتب کنید. اگر برای مرتب کردن یخچال فریزر خود وقت بگذارید؛ هم پیدا کردن مواد غذایی برای‌تان راحت‌تر می‌شود و هم می‌توانید از برفک زدن آن جلوگیری کنید. ضمن اینکه مرتب بودن فضای داخلی فریزر و قرار داشتن هر ماده غذایی در یک بخش، نیاز شما به باز و بسته کردن چند باره درب برای خارج کردن مواد غذایی را کاهش می‌دهد.

چیدمان صحیح
فریزر را به درستی چیدمان کنید. هر فوت مکعب از فضای داخلی یخچال فریزر مخصوص ذخیره‌سازی یک تا یک و نیم کیلو مواد غذایی است. رعایت این استاندارد موجب می‌شود که مواد غذایی به درستی فریز شوند و یخچال نیز از گزند برفک زدن در امان بماند. یکی از دلایل برفک زدن یخچال، پر کردن بیش از حد آن با مواد غذایی مختلف است.

اجتناب از گذاشتن مواد غذایی گرم داخل یخچال
از گذاشتن خوراکی‌ها، ظروف و مواد غذایی داغ در یخچال فریزر به شدت اجتناب کنید. نگهداری غذاهای داغ در یخچال، به دلیل افزایش رطوبت داخلی دستگاه، باعث ایجاد برفک و یخ‌زدگی در فریزر می‌شود. حتما پس از پخت غذا، و قبل از گذاشتن آن داخل یخچال، اجازه دهید تا دمای آن به دمای اتاق برسد. سپس آن را با ظرف مناسب داخل یخچال فریزر قرار دهید.

خشک کردن مواد غذایی
قبل از گذاشتن مواد غذایی در یخچال، آنها را خشک کنید. این روزها همه عادت کرده‌ایم که وقتی مواد غذایی را به خانه می‌آوریم آنها را می‌شوییم. این کار ما باعث مرطوب شدن بسته‌بندی مواد غذایی می‌شود. علاوه بر این، وقتی مواد غذایی یخ زده و فریزری را از فروشگاه تا خانه حمل می‌کنید؛ یخ آن کمی شروع به آب شدن کرده و باعث ایجاد رطوبت در قسمت بیرونی بسته‌بندی می‌شود. در هر دو حالت قبل از اینکه این وسایل را داخل یخچال فریزر بگذارید؛ روی آنها را با یک پارچه تمیز خشک کنید تا آب اضافه آنها گرفته شود. گذاشتن مواد غذایی مرطوب در فریزر موجب می‌شود که روی بسته‌بندی برفک بزند.

استفاده از ظروف مناسب
از ظروف نگهداری مناسب استفاده کنید. یک راه ساده برای جلوگیری از برفک زدن یخچال فریزر استفاده از ظروف نگهداری استاندارد با اندازه مناسب است. این ظروف دسترسی خوراکی‌ها را به هوا به حداقل می‌رسانند. اگر از ظروف پلاستیکی استفاده می‌کنید؛ باید تقریبا به اندازه حجم ظرف درون آنها غذای بریزید و فضای اضافی برای ورود هوا باقی نگذارید.
 اگر از کیسه‌های پلاستیکی مانند کیسه فریزر استفاده می‌کنید؛ حتما نوع ضخیم‌شان را انتخاب کرده و هوای داخل آنها را قبل از بستن درب‌شان خارج کنید.

دمای ثابت
دمای یخچال فریزر را روی درجه ثابتی نگه دارید. برای اینکه به موتور دستگاه فشار زیادی وارد نشود؛ علاوه بر ثابت نگه داشتن دمای داخلی یخچال، باید هوای خانه را نیز روی درجه ثابتی نگه دارید. دمای داخلی یخچال فریزر باید حدود صفر درجه فارنهایت باشد. برای کنترل دمای خارج و داخل یخچال می‌توانید از یک دماسنج برای داخل و یک دماسنج روی درب دستگاه استفاده کنید.

تمیز کردن به موقع
هر چند وقت یک بار برفک دستگاه را تمیز کنید. اگر با وجود تمام نکات مطرح شده، باز هم گاهی شاهد برفک زدن یخچال فریزر خود هستید؛ سعی کنید دستگاه را به صورت دستی یخ زدایی کنید. ابتدا یخچال را از برق بکشید؛ درب آن را باز کنید و بگذارید یخ داخلش به طور طبیعی آب شود. سپس با استفاده از حوله خشک، آب جمع شده در محفظه را خارج کنید. تا زمانی که مراحل یخ زدایی را کامل نکرده‌اید؛ از گذاشتن مواد غذایی داخل آن اجتناب کنید. ضمنا با خارج کردن خوراکی‌ها و قرار دادن آنها در معرض هوای آزاد ممکن است روی آن قطرات آب جمع شود. بنابراین برای جلوگیری از برفک زدن یخچال فریزر حتما رطوبت روی مواد غذایی را گرفته و سپس آنها را در محفظه یخ زدایی شده قرار دهید.



نحوه صحیح تمیز کردن برفک‌ها و یخ فریزر
اکثر یخچال فریزرهای مدرن و پیشرفته مجهز به عملکرد یخ زدایی خودکار هستند. این دستگاه‌ها جدید چرخه خنک‌سازی و جریان هوا را با دقت بالایی انجام می‌دهند تا احتمال یخ زدن دستگاه را کاهش دهند. اما گاهی سیستم یخ زدایی خودکار دستگاه به هر دلیلی از کار می‌افتد و عملکرد حداکثری ندارد. علاوه بر این، همه یخچال فریزرها مجهز به این سیستم خودکار نیستند.
بنابراین قبل از اینکه تجمع برف و یخ در فریزر، تمام حجم محفظه آن را بگیرد و کیفیت مواد غذایی را پایین بیاورد؛ سعی کنید برفک دستگاه را از بین ببرید. در گذشته روش‌های زیادی برای از بین بردن برفک یخچال فریزر مرسوم بود. اما مشکل اینجاست که روش‌های سنتی یخ زدایی از فریزر مانند استفاده از سشوار، به‌طور باورنکردنی کثیف و زمان‌بر هستند. علاوه بر این، مواد غذایی منجمد داخل یخچال را در معرض خطر ذوب شدن قرار می‌دهند.
 به جای این روش‌های ناکارآمد، ما یک راه سریع و آسان برای یخ زدایی و برفک زدایی از یخچال فریزر به شما معرفی می‌کنیم که بدون دردسر تمام برفک موجود در فریزر را از بین می‌برد. برای انجام این روش به موارد زیر نیاز دارید:
•    یک پارچ استیل
•    مقدار مناسبی آب گرم
•    چند تکه حوله خشک
ابتدا فریزر را خالی کنید
اولین قدم خالی کردن محفظه فریزر است. تمام اقلام یخ زده را داخل سطلی بگذارید که آن را با یخ پر کرده‌اید و سطل را دقیقا جلوی باد کولر قرار دهید. اگر کولر ندارید؛ می‌توانید از پنکه استفاده کنید. این بهترین راه برای سرد نگه داشتن مواد غذایی یخ زده در حین انجام کار یخ زدایی از یخچال فریزر است. تمام قفسه‌هایی که با یخ به بدنه داخلی دستگاه نچسبیده‌اند را خارج کرده و اگر باقی مانده مواد غذایی در فریزر وجود دارد آنها را پاک کنید.

یک حوله در قسمت پایین فریزر قرار دهید
یک حوله نسبتا بزرگ را تا کنید و آن را در امتداد قسمت داخلی یخچال قرار دهید. این حوله یخ‌های آب شده را به خود جذب کرده و اجازه خروج آنها از دستگاه را نمی‌دهد. برای تعویض حوله در صورت خیس شدن آماده باشید. چرا که معمولا این کار رطوبت زیادی تولید می‌کند. می‌توانید یک لگن کوچک کنار دست خود داشته باشید تا آب حوله را با پیچاندن و فشردن آن خارج کنید.

روی یخ‌ها آب گرم بریزید
بعد از انجام مراحل اول و دوم، برای یخ زدایی آماده هستید. پارچ آب گرم را بردارید و آن را روی یخ‌ها بریزید تا آب شوند. اگر حجم یخ کم و پراکنده است؛ از ملاقه برای ریختن آب داغ روی آنها استفاده کنید. یخ در تماس با آب داغ خیلی سریع آب می‌شود. بنابراین در مرحله آبگیری به کمک حوله باید سرعت عمل داشته باشید. پارچ را هر چند بار که لازم است با آب داغ پر کرده و روی یخ‌های بریزید. استفاده از بخار داغ یا آب داغ، ایمن‌ترین راه برای ذوب یخ کردن یخ فریزر است.

داخل یخچال را با حوله تمیز کنید
آخرین اما مهم‌ترین بخش برفک زدایی از یخچال، تمیز کردن آن است. وقتی کارتان تمام شد و تمام برفک‌ها از بین رفتن، حتما داخل یخچال فریزر را با حوله خشک تمیز کنید.



روش اصولی نگهداری از یخچال فریزر
آیا نمی‌دانید که چطور باید از یخچال فریزر خود نگهداری کنید و اصلا چرا باید این کار را انجام دهید؟ یخچال مهم‌ترین وسیله در خانه شماست. چرا که موتور آن در تمام طول سال به صورت 7 روز هفته و 24 ساعته در حال کار کردن است. این وسیله برقی بسیار مفید فضایی را در اختیار شما قرار می‌دهد که برای ذخیره‌سازی انواع سبزیجات، میوه‌ها، محصولات لبنی، تنقلات، آب، باقیمانده غذاها و گوشت و مرغ بسیار مناسب است. فقط چند ساعت از کار افتادن منبع تغذیه یا خرابی این دستگاه می‌تواند منجر به خراب شدن شیر و مواد غذایی فاسد شدنی و حساس شود. بنابراین اگر نمی‌خواهد در فصل گرما، یخچال فریزتان از کار بیفتد و شما را با کوهی از مواد غذایی در معرض فاسد شدن تنها بگذارد؛ باید شیوه اصولی نگهداری از این دستگاه و به طور کلی نکات نگهداری از یخچال ساید بای ساید را بدانید.
صرف چند دقیقه زمان در روز و نگهداری منظم از یخچال به شما کمک می‌کند تا وسیله‌ای کارآمدتر در اختیار داشته باشد و بتوانید از خرابی‌های ناگهانی و هزینه‌های مربوط به تعمیر دستگاه جلوگیری کنید. فقط کافیست که نه نکته مهم زیر را رعایت کنید.

•    فراموش نکنید که درب یخچال را بعد از باز کردن سریع ببندید. اگر درب یخچال برای مدت طولانی باز بماند؛ دمای محیط یخچال بالا می‌رود و موتور مجبور است برای خنک کردن دوباره این فضا، بیشتر کار کند. این به معنای مصرف بیشتر برق و فشار بیشتر روی موتور است.
•    واشر درب یخچال را بررسی کنید. گاهی اوقات ترک خوردن، سفت شدن تا تاب برداشتن واشر دور درب باعث می‌شود که درب به درستی بسته نشود. در این شرایط هوای سرد به بیرون نشت می‌کند و مصرف برق بالا می‌رود. این شکل از سایش و پارگی می‌تواند در طی چند سال یا به دلیل نگهداری غیراصولی اتفاق بیفتد. بنابراین باید به طور دوره‌ای وضعیت واشر درب را بررسی کنید. برای انجام این کار یک سکه بین واشر و بدنه دستگاه بگذارید و درب را ببندید. به طوری که نیمی از سکه داخل و نیمی بیرون دستگاه باشد. اگر سکه به راحتی لیز خورد؛ یعنی واشر به درستی آب‌بندی نمی‌شود و باید آن را تعویض کنید.
•    دمای یخچال را روی حالت استاندارد قرار دهید. توصیه می‌شود که همیشه دمای یخچال را روی 4 درجه سانتی‌گراد و دمای فریزر را زیر 0 درجه سانتی‌گراد نگه دارید. اگر در فریزر گوشت نگه می‌دارید؛ دمای ایده‌آل 18- تا 19- سانتی‌گراد است.
•    وسایل داخل یخچال را به درستی چیدمان کنید و روی خوراکی‌ها را بپوشانید. سعی کنید مواد غذایی و سایر خوراکی‌ها را در داخل ظروف پلاستیکی دارای درب نگه دارید. این کار به کاهش رطوبت داخل یخچال کمک کرده و از پخش شدن بوها در داخل محفظه و ایجاد بوی بد جلوگیری می‌کند. چیدمان صحیح اقلام در یخچال نیز به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر آنها را پیدا کرده و مجبور نباشید درب دستگاه را برای مدت طولانی باز نگه دارید.
•    دریچه‌های تعبیه شده داخل یخچال را با گذاشتن مواد غذایی جلوی آنها مسدود نکنید. باید فاصله کافی بین دریچه‌های یخچال و وسایلی که در داخل آن نگهداری می‌شوند وجود داشته باشد. این کار کمک می‌کند تا هوای خنک در دستگاه جریان داشته باشد. اگر مواد غذایی را دقیقا جلوی این دریچه‌ها بگذارید؛ محیطی ناکارآمدی در داخل یخچال ایجاد شده و به موتور دستگاه فشار وارد می‌شود.
•    برفک یخچال را تمیز کنید. اگر یخچال‌تان قدیمی است؛ ممکن است هر از چند گاهی محفظه فریزر آن یخ و برفک بزند. بنابراین به طور منظم این محفظه را یخ زدایی کنید. زیرا انجام ندادن این کار باعث هدر رفتن انرژی می‌شود.
•    از چسباندن یخچال به دیوار خودداری کنید. طبق اصولی که به عنوان 10 نکته برای چیدمان آشپزخانه شناخته می‌شوند؛ نباید یخچال را خیلی نزدیک به دیوار قرار دهید. بین یخچال و دیوار حداقل باید یک اینچ فاصله وجود داشته باشد. این شکاف به یخچال کمک می‌کند تا گرمای تولید شده در طول فرآیند تبرید پخش نشود.
•    هر چند روز یک بار یخچال را تمیز کنید. باید هر چند روز یک بار بدنه بیرونی و داخل یخچال را با استفاده از یک پارچه نرم و مرطوب و یک ماده تمیزکننده ملایم یا سرکه تمیز کنید. فراموش نکنید که واشر دور درب را نیز تمیز کرده تا از تجمع گرد و خاک در لابه‌لای چین‌های این واشر جلوگیری شود.
•    کویل‌های کندانسور یخچال را تمیز کنید. کندانسور یخچال که در طی فرآیند تبرید گرما آزاد می‌کند؛ معمولا در قسمت پایینی و پشت بدنه قرار دارد. با گذشت زمان، کثیفی و پرز می‌تواند این کویل‌ها را پوشانده و زمانی که این اتفاق می‌افتد؛ گرما به طور موثر آزاد نمی‌شود و قدرت خنک‌کنندگی دستگاه کمتر می‌شود. کثیفی کندانسور باعث می‌شود موتور یخچال بیشتر از آنچه که باید کار کند و مصرف برق بیشتر شود. برای تمیز کردن کندانسور یخچال به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه کنید. معمولا فرآیند تمیز کردن کندانسور شامل خاموش کردن یخچال، کشیدن کابل برق از پریز، چرخاندن دستگاه یا دور کردن آن از دیوار و باز کردن چند پیچی می‌شود که در پشت دستگاه وجود دارد. سپس  باید از یک ابزار مخصوص تمیزکننده کندانسور یا یک جاروبرقی برای از بین بردن کثیفی و موهای گیر کرده روی لوله‌های کندانسور استفاده کنید.

گاهی اوقات علیرغم تعمیر و نگهداری منظم، ممکن است یخچال فریزر دچار مشکل فنی شود. در چنین مواردی توصیه می‌کنیم که حتما از خدمات مراکز معتبر برای تعمیر استفاده کنید. این مراکز ضمن استفاده از قطعات اصل و اورژینال، تجربه کافی برای پیدا کردن راه‌حل مشکل را دارند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها