به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۱۹ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب : ۳۳۵۵۱۷
اختلاف‌نظر دولت و مجلس در خصوص حذف ارز ترجیحی

دولت از حادثه آبان ۹۸ درس نگرفته است

دولت از حادثه آبان ۹۸ درس نگرفته است
گروه سیاسی: حذف ارز ترجیحی و جایگزینی آن به روش‌های معقول و در زمان مناسب از مباحثی بوده که اخیراً روی آن بسیار بحث و تبادل نظر شده که البته همین امر و گمانه‌زنی‌های مختلف باعث گران شدن بسیاری از اقلام ضروری مثل دارو شده است؛ در حالی که هنوز ارز یارانه‌ای آن حذف نشده است. چند روز پیش بود که دولت به یک‌باره و بدون اطلاع قبلی و اقناع افکار عمومی تصمیم به قطع یارانه آرد صنعتی کرد که تبعات بی‌شماری داشت.
از این‌رو، مجلس شواری اسلامی نیز در اولین جلسه خود بعد از این اقدام دولت، وزرای اقتصاد و جهاد کشاورزی را به مجلس دعوت و خواستار توضیحات مربوطه شد. البته لازم به ذکر است که دولت طبق قانون بودجه ۱۴۰۱ باید قیمت‌ها را طوری سامان می‌داد که قیمت کالا‌های اساسی مردم بیشتر از نرخ‌های شهریور ۱۴۰۰ نشود.

احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز در همین خصوص گفت: طبق صحبت‌های وزرای جهاد کشاورزی و اقتصاد، آن‌ها معتقد به حذف ارز ترجیحی بودند، در حالی که رییس مجلس در واکنش به این صحبت‌ها گفت ارز ترجیحی حذف نشده است، بلکه ما سیاست‌های جبرانی را در قالب کالابرگ منظور کرده‌ایم.وی افزود: در واقع رییس مجلس و دیگر نمایندگان معتقد هستند مجوزی که ما به دولت دادیم، این بوده که متناسب با سبد کالای اساسی، هر چقدر از ارز ترجیحی و تاثیر آن بر کالای اساسی کم شود، از طرف دیگر، باید به قدرت خرید مردم افزوده شود.

علیرضابیگی تصریح کرد: در واقع یک برداشت متناقض از مصوبه مجلس وجود دارد و دولت اساساً به ارز ترجیحی اعتقادی ندارد و در حال حاضر حذف ارز ترجیحی را دنبال می‌کند، به همین دلیل فکری برای کالابرگ الکترونیک نکرده است.

این عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور با بیان اینکه این اختلاف برداشت، آشفتگی کنونی جامعه را سبب شده است، گفت: ایرادی که مجلس در حال حاضر از دولت می‌گیرد این است که بدون ایجاد زیرساخت و فراهم کردن مقدمه لازم، به یک‌باره وارد مقوله‌ای به نام نان شده که نقش تعیین‌کننده‌ای در زندگی خانواده‌ها و سفره مردم ایفا می‌کند.

وی اظهار داشت: همه نمایندگان و روسای کمیسیون‌ها این نکته را مطرح کردند که ورود دولت به این شکل، ورود قانع‌کننده‌ای نبوده است، در حالی که ما یک تجربه در سال ۸۹ و یک تجربه در سال ۹۸ را داریم. در تجربه سال ۸۹، با سیاست اقناعی موضوع هدف‌مندی یارانه‌ها که به مراتب وسیع‌تر و موثرتر بود را توانستیم به خوبی پیش ببریم.
علیرضابیگی یادآور شد: تجربه آبان ۹۸ را هم داریم که منجر به کشته شدن صد‌ها انسان در خیابان‌ها شد که مجبور شدیم کشته‌شده‌ها را شهید محسوب کنیم، چراکه ما در این موضوع اشتباه کرده بودیم. ایرادی که به دولت کنونی مطرح می‌شود این است که همان تجربه سال ۹۸ را تکرار می‌کند و چرا از آن موضوع درس نگرفته است.

نماینده تبریز در ادامه گفت: رییس مجلس به این جمع‌بندی رسید که دولت باید کالابرگ بدهد. البته ایشان به مذاکرات شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا استناد می‌کرد که در آن جلسه همگی به اتفاق، بر روی موضوع کالابرگ نظر داده بودند و رییس جمهور نیز به این موضوع اذعان داشته است؛ لکن وزرا حرف دیگری می‌زدند.
عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس با بیان اینکه در حال حاضر یک اختلاف‌نظر بین وزرا و رییس جمهور و مجلس در این خصوص وجود دارد، اظهار کرد: این اختلاف‌نظر به ضرر مردم است و باعث آشفتگی و التهاب شده است. یک زمان بحث ما مربوط به مواردی مثل واردات خودرو و قیمت پراید است، اما یک زمان مثل الان بحث ما در خصوص نان است که مستقیم به قوت لایموت مردم وابسته است که این التهاب، تبعات خسارت‌بار خواهد داشت.
علیرضابیگی برای جلوگیری از این اختلاف‌نظرها، گفت: مجلس تاکید کرده است یک فرد واحد از طرف دولت باید در این باره صحبت کند، در حالی که الان سخنگو‌های متعددی در این خصوص صحبت کرده‌اند و هر شخص، از زاویه دید خود درباره آن صحبت می‌کند؛ بنابراین یک فرد باید متولی پروژه باشد و به مجلس پاسخگو باشد و بتواند به راحتی و با شفافیت با مردم صحبت کند.
مرجع : اقتصاد 24

۱۴۰۱/۰۲/۱۹ ۱۸:۵۳
دولت اتفاقا از حوادث آبان 98 خوشش اومده. (387113)
۱۴۰۱/۰۲/۲۰ ۱۰:۳۸
حکومت دارد با دم شیر بازی می کند و از تاریخ عبرت نگرفته است (387139)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها