به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۷:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۱۹ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب : ۳۳۵۵۱۸

به حراج گذاشتن سرمایه اجتماعی با تصمیمات بیهوده

به حراج گذاشتن سرمایه اجتماعی با تصمیمات بیهوده
گروه اقتصادی: چندی پیش فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، اعلام کرد که به منظور شفاف‌سازی روند عرضه خودرو، فروش همه خودرو‌ها به «سامانه یکپارچه فروش» منتقل می‌شود، اما حذف قرعه‌کشی خودرو با قوت در دستور کار وزارت صمت خواهد بود.

براساس دستور وزیر، همه خودروساز‌ها از ۱۸ اردیبهشت باید هرگونه عرضه خودرو را صرفا از طریق سامانه متمرکز قرعه‌کشی انجام دهند تا ضمن ایجاد شفافیت، امکان عرضه عادلانه‌تر برای همه خودرو‌های تولیدی فراهم شود.
بازهم یک تصمیم بیهوده دیگر

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به تغییر شیوه قرعه‌کشی خودرو توسط وزارت صمت گفت: این تصمیم یک تصمیم بیهوده در بخش خودرو کشور است. به بیانی روشن‌تر ما با مجموعه راهکار‌های بیهوده برای کنترل تورم همچون درج قیمت تولیدکننده بر روی کالا‌ها روبه‌رو هستیم و این تصمیم هم جزو همان راهکار‌های بیهوده به حساب می‌آید و بدون شک هیچ تأثیر مثبتی در بازار به همراه نخواهد داشت.

وی با اشاره به تاثیر منفی این تصمیم اظهار کرد: اقتصادگردان‌ها و تصمیم‌گیران با برنامه و راهکارهایشان مردم را مطمئن کرده‌اند که دولت توانایی کافی برای مدیریت امور را ندارد و لذا فعالیت‌های انجام می‌دهد که بیهوده بوده و هزینه‌های زیادی را به همراه دارد. قطعاً راه‌اندازی همین سایت برای فروش خودرو خود هزینه بسیاری را داشته است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: متاسفانه با ادامه این روند تنها سرمایه‌های اجتماعی از بین خواهد رفت. به حراج گذاشتن اعتماد عمومی هر اقدام صحیح و اساسی را غیر ممکن میسازد.زاوه در پایان صحبت‌هایش به بررسی وضعیت قیمت خودرو در سال جاری پرداخت و در این باره گفت: با روندی که کشور در پیش گرفته است قیمت خودرو در سال جاری آینده افزایشی خواهد بود و احتمالاً قیمت خودرو با شیبی بیشتر از تورم افزایش خواهد یافت.

قرعه‌کشی مردم عادی را به فکر استفاده از رانت انداخت
امیرحسن کاکایی نیز با انتقاد به تغییر شیوه قرعه‌کشی خودرو توسط وزارت صمت گفت: پس از افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها شیوه قرعه‌کشی خودرو به راه افتاد، مگر این تصمیم مشکلی را از مردم حل کرد که حالا باز هم یک تصمیم دیگر گرفته شده است. اگر قبل از قرعه‌کشی فقط عده‌ای خاص با خرید و فروش خودرو به دنبال کسب سود بودند پس از قرعه‌کشی تمام مردم دیدند که یک رانت بزرگ به وجود آمده و همه برای بردن این لاتاری در صف ایستادند. بدون تعارف باید گفت که این‌گونه تصمیمات مشکلی را حل نمی‌کند.

وی افزود: در قرعه‌کشی آخر یکی از این خودروسازی‌ها شاهد بودیم که تقاضا افزایشی بود. علت این مسئله این است که همه می‌دانند در فروش‌های رسمی یک رانت سنگین بوده و افراد با ثبت‌نام شانس خود را امتحان می‌کنند. حال باید پرسید اصلاً چرا این رانت به وجود آمده است؟ این روند به دلیل وضعیت تورمی کشور به وجود می‌آید و سوال بعدی این است که چرا تورم بالا می‌برود؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که وقتی تولید تضعیف شود تورم افزایش می‌یابد؛ بنابراین تا زمانی که برنامه‌های دولت برای این باشد که تولید تضعیف شود و قدرت بازار را در دست خود بگیرد طبیعتا برنامه‌ها به ضرر کشور خواهد بود.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: من یک سوال دارم و آن این است که وزارتخانه با چه حق قانونی حتی خودروسازی‌های خصوصی را نیز به درون این ماجرا کشیده است؟ آقایان باید بدانند که این روش جواب نمی‌دهد و نمی‌توان ابتدا و انتهای یک ماجرای را اینگونه کنترل کرد.وی افزود: اکنون مشکلات اساسی در حوزه تولید بر روی زمین مانده و هیچکس پاسخگو نیست و متاسفانه فقط در مورد معلول‌ها صحبت می‌شود.

کاکایی اظهار کرد: حکمرانی اقتصاد و صنعت یک علم و دانش است و نباید جامعه و مردم را آزمایشگاه تصمیمات کنیم. برخی از عزیزان الفبای حکمرانی اقتصاد و صنعت را در جامعه به آزمایش گذاشته‌اند. ما باید آزمون و خطا را در مدرسه و دانشگاه داشته باشیم نه اینکه در سطح جامعه به یکباره تصمیمات را اجرا کنیم و بعد از آن شکست تصمیمات را به عوامل دیگر ربط بدهیم.این کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: شاید اجرای تصمیمات در ظاهر به افزایش شفافیت کمک کند، اما در باطن نظم بازار را بیش از پیش به هم خواهد.

وی با پیش‌بینی شرایط انتظاری پس از اجرای برخی تصمیمات گفت: تصمیمات و تغییراتی همچون تغییر شیوه فروش خودرو انتظار مردم را از دولت بالا می‌برد. اگر تا قبل از این خودروساز قیمت خودرو را افزایش می‌داد همه می‌گفتند که مقصر خودروساز بوده و باید جلو افزایش‌ها گرفته شود، اما اکنون خود دولت در وسط این ماجرا است؛ بنابراین مردم انتظار دارند که قیمت‌ها کنترل شده باشد. مثلا اگر دولت برای کنترل بازار و پاسخ به انتظار مصرف‌کننده تصمیم بگیرد قیمت‌ها را دستوری پایین بیاورد در آن شرایط صنعت از بین خواهد رفت. متاسفانه باید گفت کشور با چنین تصمیماتی قفل می‌کند.
مرجع : اقتصاد 24
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها