به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۱۹ ساعت ۱۲:۱۷
کد مطلب : ۳۳۵۵۳۷

بسیاری از مسئولان اطلاع دقیقی از قیمت‌ها ندارند

بسیاری از مسئولان اطلاع دقیقی از قیمت‌ها ندارند
گروه اقتصادی: یک کارشناس اقتصادی گفت: مسئولان درباره میزان افزایش قیمت‌ها نسبت به آنچه که در جیب خود دارند حرف می‌زنند و نه آنچه بخش بزرگی از مردم به عنوان حقوق دریافت می‌کنند. به نظر می‌رسد بسیاری از مسئولان اطلاع دقیقی از قیمت‌ها ندارند چراکه تا کنون نسبت به خرید اقدام نکرده‌اند و اساسا میزان افزایش مواد غذایی برای آنها مساله‌ و دغدغه‌ای نیست و افزایش قیمت دو برابری گوشت را احساس نمی‌کنند.

به گزارش ایلنا، مرتضی سامتی درباره افزایش قیمت قابل توجه برخی از اقلام پس از حذف ارز ترجیحی گندم و در عین حال ادعای مسئولان مبنی بر آغاز کنترل تورم اظهار داشت: امروز اینگونه تصور می‌شود که کسانی می‌توانند به پست مدیریت دست پیدا کنند که نسبت به وعده‌هایی که داده‌اند، بی‌تعهد باشد و به‌راحتی برای عدم انجام تعهدات خود توجیه بیاورند و روی ناکارآمدی خود سرپوش بگذارند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در کشورهای خارجی هم چنین اقدامی از سوی مسئولان دیده می‌شود اما مردم این کشورها این توانایی را دارند که در مقابل ناکارآمدی دولت بایستند اما در ایران فشار مردم نسبت به عملکرد ضعیف دولت و عدم اجرای وعده‌ها با بهانه‌هایی مانند تحریم گرفته می‌شود.سامتی افزود: در حال حاضر به شرایطی رسیده‌ایم که مسئولان درباره شرایط اقتصادی، واقعی سخن نمی‌گویند در حالی که کالاهای محسوس از جمله نان افزایش پیدا کرده از کاهش نرخ تورم حرف می‌زنند.

وی گفت: مسئولان درباره میزان افزایش قیمت‌ها نسبت به آنچه که در جیب خود دارند حرف می‌زنند و نه آنچه بخش بزرگی از مردم به عنوان حقوق دریافت می‌کنند. به نظر می‌رسد بسیاری از مسئولان اطلاع دقیقی از قیمت‌ها ندارند چراکه تا کنون نسبت به خرید اقدام نکرده‌اند و اساسا میزان افزایش مواد غذایی برای آنها مساله‌ و دغدغه‌ای نیست و افزایش قیمت دو برابری گوشت را احساس نمی‌کنند.

این کارشناس اقتصادی درباره سفرهای استانی رییس‌جمهور و هیات دولت و ارتباط مستقیم آنها با مردم مناطق محروم اظهار داشت:  تدارک و آماده سازی مناطق از سوی استانداری و فرمانداری‌ها به اجرا می‌رسد از این رو برنامه ریزی به نحوی انجام می‌شود که نشان دهند بهترین اقدامات را در استان و مناطق انجام شده و عملکرد خوبی داشته‌اند.

این کارشناس اقتصادی گفت: اخیرا مدعی شدند عامل افزایش نرخ تورم، افزایش حقوق کارگران بوده‎ است در حالی که مگر چند درصد از قیمت تمام شده یک کالا یا خدمات شامل نیروی انسانی می‌شود؟ سهم نیروی انسانی بر قیمت تمام شده یک کالا حدود 20 درصد است که افزایش حقوق کارگر نمی‌تواند اثر قابل توجهی بر قیمت تمام شده بگذارد اما همین مسئولانی که افزایش اخیر نرخ تورم را افزایش حقوق کارگر اعلام می‌کنند، خودشان حقوق بالایی دریافت می‌کنند و سالانه حقوقشان افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: سوال ساده این است که چرا نمایندگان مجلس برای ورود به مجلس میلیاردها تومان هزینه می‌کنند؟ آیا این هزینه ها به صرفه است و درآمد مجلس این هزینه ها را پوشش خواهد داد؟!سامتی با اشاره به پاسخ دولت به انتقادات مردمی گفت: هربار که کسی نسبت به گرانی‌ها و افزایش نرخ تورم انتقاداتی مطرح کرده، آقایان می‌گویند توانسته‌اند در کشور امنیت ایجاد کنند اما مگر ناامنی فقط لشگرکشی خارجی‌ها است؟ اختلاس، دزدی، کاهش توان خرید، افزایش نرخ تورم، رشد بزهکاری و... جزو ناامنی محسوب نمی‌شوند؟

این کارشناس اقتصادی گفت: افرادی در قدرت هستند که اجازه انجام اقداماتی که به نفع مردم است را نمی‌دهند چراکه منافع آنها در صورت بهبود وضعیت مردم به خطر می افتد. این افراد به صورت غیرمستقیم تعیین کننده سیاست‌ها هستند و به منابع بانکی و واردات دسترسی دارند و تا زمانی که این گروه حذف نشوند رانت هم از اقتصاد حذف نمی‌شود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها