به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۱۹ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب : ۳۳۵۵۶۷

رونمایی از نازک‌ترین عینک واقعیت مجازی جهان

رونمایی از نازک‌ترین عینک واقعیت مجازی جهان
گروه علمی: یکی از مشکلاتی که کاربران هدست‌های واقعیت مجازی با آن روبرو هستند، فرم و اندازه بزرگ آن‌ها است؛ یک شی ء بزرگ و سنگین که روی چشم قرار می‌گیرد و کاربر معمولا تصور خوبی از ظاهر آن ندارد. انویدیا قصد دارد که این مشکل را برطرف کند.به تازگی این شرکت با همکاری دانشگاه استنفورد یک مقاله تحقیقاتی منتشر کرده است که مفهوم یک جفت عینک هولوگرافی بسیار نازک واقعیت مجازی را نشان می‌دهد. حجیم بودن هدست‌های واقعیت مجازی امروزی به ذره بین اپتیک‌های نمایشگر VR مربوط می‌شود.

طبق مقاله انویدیا و استنفورد، هدست‌های معمولی با «لنز تصویر یک میکرو نمایشگر کوچک» کار می‌کنند. رسیدن به فناوری نمایشگر‌های VR مستلزم ایجاد فاصله زیاد بین لنز و میکرو نمایشگر است. همین موضوع باعث افزایش اندازه هدست‌های امروزی می‌شود. تا کنون تکنیک‌های مختلفی برای کاهش شکاف بین لنز و میکرو نمایشگر مورد بررسی قرار گرفته‌اند، اما هر تکنیک محدودیت‌هایی نیز به همراه داشت؛ مانند استفاده از لنز‌های پنکیک که مسیر نوری را از طریق تا شدن کاهش می‌دهند؛ لنز‌های پنکیک تنها از تصاویر دو بعدی پشتیبانی می‌کنند. برخی روش‌ها نیز معایبی از جمله خروجی وضوح پایین به همراه داشتند.

اما فناوری جدید محققان انویدیا و استنفورد، با روش‌های قبلی متفاوت است. مفهوم آن‌ها دو نمایشگر نزدیک چشم هولوگرافیک با ضحامت تنها ۲.۵ میلی متر است که هر کدام از نمایشگر‌ها یک تصویر ۲ بعدی یا سه بعدی را به هر چشم ارائه می‌دهند. عینک واقعیت مجازی انویدیا به جای ایجاد شکاف بین لنز و میکرو نمایشگر، از چیزی به نام «مدولاتور نور فضایی» استفاده می‌کند که یک هولوگرام درست در مقابل چشمان کاربر ایجاد می‌کند. به منظور بهبود کیفیت تصویر عینک واقعیت مجازی نازک انویدیا، محققان از "تکنیک‌های هوش مصنوعی" استفاده کردند تا بتوانند محاسبات هولوگرام‌های تولید شده توسط کامپیوتر را تسریع بخشند.

به عبارتی دیگر آن‌ها کیفیت و اندازه نمایشگر VR را به عنوان یک مسئله محاسباتی در نظر گرفتند و با استفاده از یک الگوریتم جدید، اقدام به طراحی اپتیک با بالاترین درجه خروجی نمودند. هدست‌های واقعیت مجازی مدت‌ها است که ارائه شده اند، اما آنچنان مورد استقبال کاربران قرار نگرفته اند. یکی از دلایل اصلی این موضوع فرم نامناسب آن‌ها است. هرچه دانشمندان بیشتر بتوانند با این موضوع مقابله کنند و هدست‌های واقعیت مجازی را بیشتر شبیه عینک‌های معمولی کنند، به زندگی واقعی نزدیک‌تر می‌شویم.
مرجع : فرارو
برچسب ها: عینک مجازی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها