کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دارویی برای کاهش سطح اسیدهای چرب خون

19 ارديبهشت 1401 ساعت 13:51


گروه علمی:بسیاری از بیماری‌ها مانند دیابت نوع ۲، بیماری کبد چرب غیر الکلی و مشکلات قلبی نتیجه افزایش سطح اسیدهای چرب در خون هستند، حال محققان اتریشی راه حلی برای درمان این مشکل پیدا کرده‌اند.به گزارش ایسنا، پنج سال گذشته محققان دانشگاه صنعتی گراتس اتریش یک درمان دارویی را توسعه دادند که سطح اسیدهای چرب را در یک مدل ارگانیسم کاهش می‌دهد. مدل ارگانیسم یک گونه غیر انسانی است که برای درک پدیده‌های بیولوژیک خاص با انتظار اکتشافات جدید و نوآوری در مدل موجود زنده به‌طور گسترده مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرد و به نوعی دیدی نسبت به ساختار ارگانیک موجودات زنده با استفاده از آن‌ها شکل می‌گیرد که می‌توان از این بینش در گسترش علم بیولوژیک انسان استفاده کرد.
 

اکنون "رابرت زیمرمن" (Robert Zimmermann) و "رولف برین بائر" (Rolf Breinbauer) از دانشگاه صنعتی گراتس تحقیقات بیشتری را در این زمینه انجام داده‌اند. در مقاله‌ای که اخیرا منتشر شده است، آنها نسخه‌ای از دارویی به نام" Atglistatin " را ارائه کرده‌اند که اکنون می‌تواند در انسان نیز استفاده شود. محققان دانشگاه صنعتی گراتس در یک بیانیه مطبوعاتی اظهار کردند که این پایه و اساس توسعه داروهایی را برای درمان اختلالات متابولیسم لیپید مانند دیابت نوع ۲، بیماری کبد چرب غیر الکلی و نارسایی قلبی ایجاد می‌کند.

یک آنزیم حیاتی
نقش کلیدی در متابولیسم لیپیدها توسط آنزیم ATGL (مخفف عبارت آدیپوز تری‌گلیسرید لیپاز) ایفا می‌شود. این آنزیم باعث تجمع اسیدهای چرب در خون می‌شود که این امر عامل بسیاری از بیماری‌ها است."رابرت زیمرمن" در این باره گفت: هدف ما این است که ATGL را به‌گونه‌ای مسدود کنیم که این امر سرکوب فرآیندهای دیگر بدن را مختل نکند. محققان این مطالعه پنج سال به طور دقیق بر روی این موضوع کار کردند تا یک مهارکننده ATGL را اصلاح کنند که می‌تواند در انسان استفاده شود.

نقطه شروع بررسی آنها داروی Atglistatin بود که قبلا آن را سنتز کرده بودند. ساختار مولکولی آن تنظیم شد. این عامل جدید NG-497 نامیده می‌شود و نشان داده شده است که ATGL انسان را غیرفعال می‌کند. "رولف برین‌بائر" اظهار کرد: در مدل کشت سلولی، ما می‌توانیم ATGL را به‌طور کامل مهار کنیم و تاکنون هیچ اثر جانبی مضری نیز از این امر مشاهده نکرده‌ایم.این کار تحقیقاتی بخشی از برنامه استودیوی تحقیقاتی اتریش (RSA-Atglistatin) بود که بودجه ۱.۲ میلیون یورویی را نیز از آژانس ترویج تحقیقات اتریش (FFG) دریافت کرد.


کد مطلب: 335596

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/335596/دارویی-کاهش-سطح-اسیدهای-چرب-خون

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir