به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۱۹ ساعت ۱۴:۱۶
کد مطلب : ۳۳۵۶۰۶

کاهش واردات نفت چین از ایران

کاهش واردات نفت چین از ایران
گروه اقتصادی: واردات نفت چین از ایران در ماه آوریل نسبت به ماه‌های قبل کاهش یافت. در اواخر سال ۲۰۲۱ و اوایل سال ۲۰۲۲  با قرنطینه‌های کرونایی حاشیه سود چینی‌ها به شدت کاهش پیدا کرد و واردات نفت ارزان‌تر از روسیه افزایش یافت. این دو مساله تقاضای پالایشگاه‌های مستقل چین را برای نفت ایران در ماه آوریل پایین آورد.

پس از اینکه دیپلمات‌های غربی امید خود را برای احیای توافق‌نامه برجام از دست دادند، خرید نفت از ایران کاهش یافت. البته ایران هنوز هم هفت درصد از واردات نفت چین، که بزرگترین وارد کننده نفت جهان است را تامین می‌کند. از طرفی افزایش قیمت‌های نفت باعث شد ایران بتواند زمان بیشتری را صرف اتخاذ تصمیم برای بازگشت به برجام کند. احیا توافق به ایران امکان افزایش صادرات نفت را می‌دهد. در دو سال اخیر چین خریدار اول نفت ایران بود اما با احیای توافق ایران می‌تواند به خریداران سابق خود یعنی کره جنوبی و اروپا نیز نفت صادر کند.

افزایش واردات نفت از روسیه
در همین حین نفت خام روسیه به دلیل افزایش نگرانی در خصوص تحریم‌ها و کاهش تقاضا از سمت اروپا در حال تغییر مقصد به سمت چین است.تحلیلگران شرکت تحقیقاتی ورتکس می‌گویند چین در ماه آوریل روزانه ۶۵۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرد. این رقم کمتر از واردات ۷۰۰ هزار بشکه‌ای در روز در ماه مارس یعنی ماه قبل آن است. تحلیلگران کپلر نیز واردات نفت ماه آوریل را ۵۷۵ هزار بشکه در روز تخمین زدند که کمتر از ۸۴۰ هزار بشکه در روز در ماهه اول سال ۲۰۲۲ است. با این حال تحلیلگران این شرکت تحقیقاتی انتظار داشتند که در هفته‌های آتی صادرات ایران نسبت به ماه گذشته افزایش پیدا کند.

پالایشگاه‌های مستقل چین که عموما در استان شرقی شانگ‌دنگ استقرار دارند، خریداران اصلی نفت ایران هستند. آنها به دلیل افزایش قیمت‌ها، سهمیه‌های محدودتر برای واردات و کاهش حاشیه سود با قرنطینه‌های کرونا در ماه آوریل با نصف ظرفیت خود کار کردند. پالایشگرهای چینی از ماه فوریه واردات خود را کاهش داده بودند.از سوی دیگر واردات نفت خام چین از روسیه که در کاه مارس ۶۸۰ هزار بشکه در روز بود در ماه آوریل ۱۶ درصد افزایش یافت و به ۹۹۸ هزار بشکه در روز رسید. روسیه نفت اورال خود را با ۶ تا ۷ دلار ارزان‌تر از نفت برنت به ازای هر بشکه به چین می‌فروشد. نفت ایران ۵ دلار از نفت برنت ارزان‌تر است پس پالایشگاه‌های مستقل چین بیشتر به سمت خرید نفت روسیه تمایل نشان می‌دهند.
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: فروش نفت ایران
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها