کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تداوم جنگ در شرق و جنوب اوکراین

روس‌ها جنایات نازی‌ها را تکرار کرده‌اند

19 ارديبهشت 1401 ساعت 15:53


گروه بین الملل: فرماندهی ارتش اوکراین می‌گوید، روسیه  مناطق بیشتری در شرق این کشور را هدف آتش توپخانه و موشک‌های خود قرار دادە است. مقامات اوکراینی در لوهانسک گفتەاند کە در اثر حملات ارتش روسیه یک تاسیسات تولید و پالایش نفت در لیسیچانسک آسیب دیده است.وزارت دفاع روسیه نیزاعلام کرد که شش توپخانه و تاسیسات مخصوص پرتاب موشک نیروهای اوکراینی در مناطق لوهانسک، دونتسک و خارکیف کاملا منهدم شدەاند. این وزارتخانه همچنین مدعی شد کە تسلیحات و تجهیزات نظامی ارسالی آمریکا و کشورهای غربی به اوکرین را در ایستگاه  قطار شهر سولدار استان دونتسک منهدم کردە است.
هم‌زمان، مقامات اوکراینی در استان خارکیف گفته‌اند که در اثر حملات موشکی و گلوله‌باران ارتش روسیه و هدف قرار دادن مناطق مسکونی  حداقل سه غیرنظامی کشتە و پنج نفر دیگر زخمی شدەاند.
رئیس جمهور اوکراین در روز بزرگداشت پایان جنگ جهانی دوم در سخنانی احساسی، آلمان نازی و روسیه کنونی را با هم مقایسه کرد. زلنسکی کە در مقابل یک ساختمان مسکونی ویران شدە سخنرانی می‌کرد، گفت: «نسخه خونین جدیدی از نازیسم، سعی دارد بر اوکراین سلطه پیدا کند.»
او رهبری روسیه را متهم کرد که با حمله به اوکراین، شعار ضد جنگ "دیگر هرگز" را با شعار "ما می‌توانیم آن را تکرار کنیم" جایگزین کردە است. او عنوان کرد کە از زمان آغاز تهاجم، "روس‌ها بسیاری از جنایات نازی‌ها را تکرار کرده‌اند، البته با شعارهای متفاوت".زلنسکی یادآور شد کە مردم اوکراین در ائتلاف ضد نازی نقش ویژه‌ای داشتەاند و افزود که این مردم بمباران، کشتار جمعی، اردوگاه‌های کار اجباری، اتاق‌های گاز و اسارت را تجربه کردند اما در نهایت پیروز شدند.

 گروه ٧ تحریم‌های جدیدی علیه روسیه وضع کرد
در آستانه مراسم "روز پیروزی" به مناسبت شکست آلمان نازی توسط ارتش سرخ در مسکو، کشورهای "جی هفت" تحریم‌های جدیدی علیه روسیه وضع کردند.
به گفته دولت آمریکا، اقدامات تنبیهی جدید بخش انرژی روسیه را در بر می‌گیرد و کشورهای گروه ٧ متعهد شدەاند که واردات نفت از روسیه را متوقف یا ممنوع کنند.
 کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد کە واشنگتن در کنار اقدامات جدید، سه شبکه تلویزیونی بزرگ روسیه را تحریم خواهد کرد و همه شرکت‌های روسی را  نیز از دسترسی به خدمات مشاوره و حسابداری شرکت‌های آمریکایی محروم خواهد کرد.

ترودو همه را غافلگیر کرد
جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا به طور غیرمنتظره از شهر ایرپین اوکراین بازدید کرد. این خبر ابتدا توسط رسانه‌های اوکراینی اعلام شد و پس از آن که شهرداری ایرپین عکسی از حضور ترودو در شهر به اشتراک گذاشت، دولت کانادا نیز خبر را تایید کرد. ایرپین که در نزدیکی کی‌یف واقع شدە و به شدت آسیب دیده، در هفته‌های اول جنگ به کنترل نیروهای ارتش روسیه درآمد. با عقب‌نشینی نیروهای روسیه شهر دوبارە از سوی نیروهای اوکراین کنترل می‌شود.جاستین ترودو سپس در کی‌یف با ولودیمیر زلنسکی، دیدار و گفت‌وگو کرد و در یک کنفرانس خبری گفت کە کشورش از اوکراین حمایت خواهد کرد.او در این کنفرانس گفت: «امروز اعلام می‌کنم کە ما کمک‌های بیشتری به اوکراین ارائە می‌دهیم، از جمله  کمک‌های نظامی، دوربین‌های هواپیماهای بدون سرنشین، تصاویر ماهواره‌ای، سلاح‌های سبک، مهمات و کمک‌های مالی برای عملیات مین‌زدایی.»

دیدار دو بانوی اول اوکراین و ایالات متحدە
جیل بایدن همسر رئیس جمهورآمریکا نیز در سفری غیرمنتظره وارد اوکراین شد. روزنامه‌نگاران آمریکایی که او را همراهی می‌کنند گزارش دادەاند که بانوی اول آمریکا از اسلواکی وارد اوکراین شد و تقریباً دو ساعت در آنجا ماند.او در شهر اوژهورود بعد از دیدار با پناهندگان به ملاقات اولنا زلنسکا، همسر ولودیمیر زلنسکی رفت.رسانه‌های اوکراین نوشته‌اند که آن دو ملاقاتی یک ساعتە با هم داشتەاند و جیل بایدن تاکید کردە کە "ایالات متحده پشت اوکراین را خالی نخواهد کرد".


 


کد مطلب: 335618

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/335618/روس-ها-جنایات-نازی-ها-تکرار-کرده-اند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir