کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سهم روزانه هر ایرانی؛ ۰.۷ سنگک!

تجارت نیوز , 19 ارديبهشت 1401 ساعت 17:36


گروه اقتصادی: پس از حذف یارانه آرد و جهش قیمت آن، حالا بسیاری از شهروندان نسبت به حذف یارانه نان و گرانی این محصول استراتژیک اظهار نگرانی می‌کنند.گویا تکذیبیه‌های دولت و مجلس هم در این باره کارساز نیست و شهروندان و کارشناسان احتمال تغییر در قیمت و یارانه نان را بیش از ثبات آن می‌دانند.

شنیده‌ها نیز از آن حکایت دارد که حضور امشب رئیس جمهوری در صداوسیما در همین باره است. گویا ابراهیم رئیسی قصد دارد در یک برنامه تلویزیونی سیاست‌های دولت متبوعش در حوزه پرداخت یارانه را برای مردم تشریح کند. اما آیا قرار است یارانه نان حذف شود؟به همین علت روز گذشته وزیر جهاد کشاورزی در مجلس حاضر شد و اعلام کرد: یارانه‌ها حذف نمی‌شود و از روی کالاها به افراد منتقل می‌شود.جواد ساداتی‌نژاد همچنین اظهار کرد: با اجرای هدفمندی یارانه‌ها، دهک‌های پایین جامعه بیشتر از یارانه‌ها بهره‌مند خواهند شد.

افزایش ابهامات بر سر حذف یارانه نان
البته این صحبت‌های وزیر باز هم بر ابهامات حذف یارانه نان افزود و تضادهایی با صحبت‌های سایر وزرا و مدیران دولت داشت.در همین زمینه یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس  گفت: یارانه نان تحت هیچ شرایطی حذف نمی‌شود؛ بلکه فقط روش‌های آن تغییر می‌کند. ما نان را با همان قیمت‌های قبلی به دست مردم می‌رسانیم.
منصورعلی زارعی درباره جزئیات پرداخت یارانه نان توضیح داد: شیوه پرداخت بدین شکل است که یارانه به حساب نانوایان واریز می‌شود. بر این اساس در عمل تغییری در قیمت‌های مصرف‌کننده ایجاد نمی‌شود.

او درباره نهاد متولی و تصمیم‌گیر برای یارانه‌ها اظهار کرد: از آن جایی که نان موضوع مهمی است تمام ارکان دولت ازجمله بانک مرکزی و وزارتخانه‌های صمت، اقتصاد و کشاورزی در تصمیمات نهایی نقش دارند. اما متولی اصلی این موضوع را باید وزارت جهاد کشاورزی بدانیم.با این حال احسان ارکانی، نماینده مردم نیشابور در مجلس در گفتگو با سایت دیده‌بان ایران از جزئیات دیگر پرده برداشت. او تصریح کرد: هر ماه ۲۱ عدد نان سنگک برای هر نفر به عنوان الگو تعریف شده است. البته این شنیده غیررسمی ماست که این الگو را به‌عنوان مصرف سرانه در نظر گرفته‌اند. کسی تا این سهم در ماه نان بخرد، مشمول پرداخت یارانه می‌شود.بر اساس این صحبت‌های ارکانی سهمیه هر فرد را بر اساس محاسبات جدید یارانه نان در هر روز باید ۰.۷ یک سنگک بدانیم.

قیمت نان تغییر می‌کند؟
اما آنچه این روزها بیش از هر چیز دیگری مردم را نگران می‌کند، به موضوع قیمت نان بازمی‌گردد. در این زمینه هم دولتمردان و نمایندگان مجلس بر ثبات نرخ‌ها تاکید می‌کنند. اما آن‌ها نمی‌گویند که با افزایش نجومی نرخ آرد و تغییر در سیاست یارانه نان، چطور قیمت این محصول استراتژیک بدون تغییر باقی می‌ماند؟!معاون اقتصادی وزارت اقتصاد، درباره حذف ارز ترجیحی آرد و تاثیر آن بر قیمت نان در برنامه جهان‌آرا گفت: مشخصا قرار نیست نان گران شود. دولت با سیاست‌های جدید می‌خواهد نان را با ۱۰ درصد قیمت پایین‌تر به دست مردم برساند.محمدهادی سبحانیان درباره جزئیات جدید یارانه نان توضیح داد: در این طرح یارانه به نانوا داده می‌شود. این کار نیز بر اساس تراکنش‌های نانوا انجام خواهد شد. با این کار موضوعیت قاچاق از بین می‌رود.

روی دیگر حذف یارانه نان
اما استراتژیک‌بودن قیمت نان باعث شده برخی نیز هشدارهایی از لحاظ تامین امنیت به دولت و مجلس بدهند.
در همین زمینه یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در تذکری خطاب به معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد: گران کردن قوت غالب مردم، نان و مواد غذایی به نوعی بازی با امنیت ملی کشور است.علی علیزاده افزود: اصلاح روند و جهت‌دار کردن یارانه نان و مواد غذایی باید با اجماع ملی مجلس و دولت صورت گیرد و پیش از آن مردم اقناع شده باشند تا مسائل اجتماعی پیش نیاید.


کد مطلب: 335639

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/335639/سهم-روزانه-ایرانی-۰-۷-سنگک

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir