به روز شده در ۱۴۰۱/۰۲/۲۷ - ۱۴:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۲۰ ساعت ۰۹:۴۷
کد مطلب : ۳۳۵۷۰۸

۶رازی که خوش‌خواب‌ها ازدیگران پنهان می‌کنند

۶رازی که خوش‌خواب‌ها ازدیگران پنهان می‌کنند
گروه علمی: در این مطلب ۶ راز دوستان خوش‌خواب را فاش میکنیم که شاید تاکنون از دید بسیاری از ما پنهان بوده است.آیا برای زندگی به یک سبک سالم و پربار «خوابیدن» اینقدر اهمیت دارد؟ بله! خواب نیاز ضروری بدن است. بدن به اندازه‌ی غذا خوردن، آب خوردن و نفس کشیدن برای حفظ سلامت فیزیکی و روانی به خواب کافی احتیاج دارد. خوابیدن اجازه‌ی شارژ دوباره‌ را به بدن و ذهن می‌دهد در نتیجه پس از بیداری احساس هشیاری و سرحالی می‌کنیم. مهمتر از همه، بدون خواب کافی عملکرد مغز دچار اختلال خواهد شد.برای اطمینان از اهمیت خواب در ادامه‌ی این مطلب ۶ راز خواب کافی را فاش کنیم که دوستان خوش‌خواب از ما پنهان کرده‌اند.
 
۱. رویا‌ها را در آغوش می‌گیرند
حین خواب دیدن، ارتباطات سیناپسی عصبی تقویت می‌شوند به این معنا که چیز‌هایی که در طول روز یاد گرفته‌اید در حافظه‌ی شما ثبت می‌شوند. تحقیقات نشان داده است خواب دیدن تمرین خلاقیت است و به شما کمک می‌کند انرژی‌های خلاقانه‌ی خودتان را در ساعات بیداری تحت کنترل درآورید. براساس کشفِ فروید رویا‌ها نحوه‌ی بیانِ احساسات ناخودآگاه ما هستند.

۲. دو وقت خواب دارند
آن‌ها می‌دانند برای خوب خوابیدن باید ذهن‌شان را آرام کنند و به تدریج به حالت آرامش‌بخشی برسند که لازمه‌ی به خواب رفتن است. راسِل فاستِر عصب‌شناس و علاقمند به خواب از برنامه داشتن برای خواب طرفداری می‌کند. از آنجا که ما بعد از زنجیره‌ی کاملی از عملیاتی که در مغز رخ می‌دهد به خواب می‌رویم، مهم است برای تسهیل عملکر‌های مغز، قبل از خواب به یک حالت ذهنی آرام برسیم. راسِل پیشنهاد می‌کند تا جای ممکن اتاق را تاریک کنید، مطمئن شوید دمای اتاق خنک است و هرگونه صفحه نمایشی را تا ۲ ساعت قبل خواب خاموش کنید!

۳. دو وقت بیداری دارند
بیدار شدنِ آهسته به مغز کمک می‌کند برای فعال کردن بخش‌هایی از مغز که در حالت بیداری به کار می‌روند پیام‌های عصبی ارسال کند. سپس ساعت بیولوژیک ما شروع به کار می‌کند. ساعت بیداری‌تان را حداقل ۱۵ دقیقه قبل از زمانی که واقعاً قصد بیدار شدن دارید تنظیم کنید تا از یک دوره‌ی بیداری تدریجی لذت ببرید.

۴. حس خواب‌آلودگی را بخش سالمی از آرایش بیولوژیکی می‌دانند
خستگی راهی است که طبیعت به واسطه‌ی آن می‌خواهد این پیام را به شما بدهد که زمان احیاء و ترمیم است. یکی از مزایایِ متعدد خوابیدن اینست که مغز وقت دارد ارتباطات عصبی را که شما در طول روز ساخته‌اید مرتب کند، موارد بی‌اهمیت را دور ریخته و ارتباطات مهم را تقویت کند.

۵. برای یک شب بی‌خوابی استرس نمی‌گیرند
کسانی که به اندازه‌ی کافی می‌خوابند از یک شب بی‌خوابی کلافه نمی‌شوند. در واقع، یک یا دو شب بی‌خوابی قابل‌قبول است به شرط اینکه بدانید بدن شما برای جبران این کم‌خوابی هرچه زودتر به خواب نیاز دارد. نگرانی درباره‌ی به خواب رفتن یا نرفتن فقط وضعیت را بدتر می‌کند.

۶. خواب برای آن‌ها یک زمان خصوصی است
خواب آنقدر برای سلامت فیزیکی و ذهنی ما اهمیت دارد که باید مراقب آن باشید. اگر فرزند دارید یا با دیگران زندگی می‌کنید به آن‌ها یاد دهید به خواب شما احترام بگذارند. تحقیقات نشان داده است خواب کافی نه تنها نیروبخش است بلکه به شاخص توده‌ی بدنی سالم کمک می‌کند، جلوی خطرات سلامتی مربوط به استرس را میگیرد و حتی از بسیاری اَشکال بیماری‌های روانی هم جلوگیری می‌کند. کمبود خواب عمیق می‌تواند یک عامل کشنده باشد. تخمین زده شده که ۳۱ درصد راننده‌ها به خاطر عادات ضعیف خواب پشت فرمان ماشین به خواب می‌روند. صدهزار تصادف سالانه در آمریکا به تنهایی هشدار فقدان خواب است.

چه میزان خواب کافی است؟
پزشکان هر روز ۱۰ ساعت خواب را برای کودکان توصیه می‌کنند. تصور بر اینست که خوش‌خوابی نوجوانان از تنبلی آنهاست، اما آن‌ها به واسطه‌ی تغییرات بیولوژیکی هر روز حداقل به ۹ ساعت خواب نیاز دارند و اگر بزرگسالان بخواهند از مزایای خواب کافی برای سلامتی‌شان بهره‌مند شوند هر شب حداقل به ۸ ساعت خواب نیاز دارند. هم خودتان را دوست داشته باشید و هم برای خواب‌تان ارزش قائل شوید!
برچسب ها: خواب
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *