به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۲۰ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : ۳۳۵۷۲۶

احیای برجام آخرین فرصت ندارد

احیای برجام آخرین فرصت ندارد
گروه سیاسی: مورا نماینده اتحادیه اروپا چند روزی را در تهران می خواهد به رایزنی دیپلماتیک بپردازد تا بن بست ایجادشده در روند مذاکرات را بکشند، برخی تحلیلگران معتقدند این آخرین فرصت برای احیای برجام است.
حشمت الله فلاحت پیشه  درباره آخرین فرصت احیای برجام همزمان با سفر نماینده اتحادیه اروپا به تهران گفت: احیای برجام آخرین فرصت ندارد، در نهایت این چالش هسته ای با دیپلماسی حل خواهد شد اما از این نظر این سفر آخرین فرصت تحلیل می شود که موضوع برجام با موضوعات دیگر پیوند خورده است.

وی افزود: اگر هدف قرار گرفتن بر مسیر اجرای برجام بود، معتقدم توافق بین ایران و آمریکا بر سر احیای برجام حاصل می شد اما چون برجام تحت شعاع مسائل بین المللی دیگر از جمله تحولات اوکراین قرار گرفت و وقتی عزم بر توافق از بین رفت، موارد اختلافی عمده شد و در نهایت تهران و واشنگتن هر دو از روسیه بازی خوردند.این استاد دانشگاه اظهار کرد: وقتی زمان طلایی برای احیای برجام از بین رفت، عوامل مخل دیپلماسی فعال شدند و کار برای رسیدن به توافق سخت شد، با این وجود این پایان کار نیست. آقای انریکه مورا با سفر به تهران می خواهد دوباره برجام را به کانون مذاکرات دیپلماتیک برگرداند.

وی ادامه داد: امیدوارم تیم مذاکره کننده ایران مأموریت دیپلماتیک دریافت کنند نه آنکه مأموریت شان اعلام مواضع باشد. در طرف آمریکایی نیز باید یک تغییر رویکردی انجام شود چون متأسفانه تعلل بایدن موجب موضع مخالفان برجام در کنگره تقویت شود. شک نکنیم اگر برجام شکست بخورد آسیبی که آمریکایی ها می بینند کمتر از ایران نخواهد بود.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی یادآور شد: الان دنیا به سمتی می رود که احتمال اجماع کشورهای تحت تحریم وجود دارد، در مقابل روز به روز توان آمریکا برای حفظ اجماع کشورهای تحریم کننده در حال افول است. این ضعف آمریکا در موضوع تحریم روسیه و ایران مشهود شد.وی افزود: هر چند آمریکایی ها گفتند خود را برای سناریوی شکست مذاکرات آماده می کنند اما این یک بلوف دیپلماتیک است چون خودشان می دانند در موقعیت شکست برجام، گام هایی که ایران بر می دارد اثر جدی تری نسبت به گام های آمریکا خواهد داشت. هم اکنون به شکل بی سابقه ای در ایران مسائلی مطرح می شود که می تواند موضوع هسته ای ایران را وارد حوزه ای کند که آن زمان آمریکایی ها حتی اگر بخواهند نظرات امروز تهران را تأمین کنند، شاید نتوانند مشکل را حل کنند.

فلاحت پیشه گفت: کاری که آقای انریکه مورا باید انجام دهد این است که فضای اعلام اولتیماتوم و ضرب الاجل را عوض کند و این امکان را فراهم آورد که دوباره دیپلمات ها دور یک میز بنشینند، این اتفاق همکاری ایران و آمریکا را می طلبد. در طرف آمریکا، محافظه کاری های بایدن در جنگ و دیپلماسی مشخص است. در طرف ایران هم یکسری شعارها بر سیاست خارجی حاکم شده است.

این استاد دانشگاه افزود: دولت آقای رئیسی خیلی شعار می داد که اقتصاد را به دیپلماسی گره نمی زند اما این دولت بیش از دولت گذشته به برجام وصل بود که این به عنوان یک آفت برای دولت به حساب می آید چون عملا یک ناامیدی در حوزه اقتصاد خارجی کشور ایجاد شده است. با این وجود مشاهده کردیم که آقای رئیسی در دیدار با بشار اسد شعاری با موضوع دیپلماسی برخورد کرد. در مجموع ایران و آمریکا باید دوباره وارد فاز دیپلماسی شوند.
مرجع : نامه نیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


۱۴۰۱/۰۲/۲۰ ۱۶:۱۱
حالا آخرین فرصت نباشد چه دردی از ملت ایران حل میشه 35سال از همین توجیه هات که امریکا رو به افول ما کاخ سفید حسینیه می کنیم نفس آخرش میکشه امریکا وووووو برادر عزیز منافع ملی ماایجاب می کنه بادنیا گفتگو کنیم با تحدید موشک هوا کردن در این مدت یک نمونه نشان بده که به نتیجهرسیده باشین دلار هایمان خرج سوریه وعراق شد چه مشکل ما حل شد با عربستان سر جنگ داریم به سفارتش حمله کردیم مشکل حل شد نمیشه (387178)
۱۴۰۱/۰۲/۲۰ ۱۶:۱۹
سلام کی برجام فرصت. داره بعد از مردن سهراب نوش دارو (387179)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها