به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۹ - ۰۱:۰۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۲۰ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب : ۳۳۵۷۳۴
ابهامات روش قرعه‌کشی

قرعه کشی خودروها واقعی است؟

قرعه کشی خودروها واقعی است؟
گروه اقتصادی: طرح‌های فروش محصولات خودروسازان به صورت هفتگی برگزار می‌شوند. متقاضیان با ثبت‌نام در این طرح‌ها می‌توانند در قرعه‌کشی محصولات خودروسازان شرکت کنند.البته چندی پیش، وزیر صمت اعلام کرد: همه خودروسازها از ۱۸ اردیبهشت هرگونه عرضه خودرو را صرفا از طریق سامانه متمرکز قرعه‌کشی انجام دهند تا ضمن ایجاد شفافیت، امکان عرضه عادلانه‌تر برای همه خودروهای تولیدی فراهم شود.در همین راستا نیز طرح‌های فروش خودروسازان به صورت موقت حذف شد.اما برخی از افراد ادعا می‌کنند که قرعه‌کشی در کار نیست و تقلب صورت می‌گیرد. افراد می‌توانند با پرداخت مبلغی به یک رابط بدون قرعه‌کشی خودرو را از خودروسازانی مانند ایران‌خودرو سایپا خریداری کنند.

ماجرا چیست؟
مرتضی مصطفوی، کارشناس صنعت خودرو  گفت: به دلیل عدم سیاستگذاری درست و ناکارآمدی در سیاست‌گذاری، خودرو تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شد. قرعه‌کشی نیز سبب شد که صنعت خودرو به یک صنعت شانسی تبدیل شود.او افزود: هدف قرعه‌کشی یکسان‌ کردن شانس مصرف‌کننده واقعی برای خرید خودرو بود. اما طبق برخی از آمارها حدود ۷۰ درصد از افرادی که در این قرعه‌کشی‌ها برنده می‌شوند، خودرو را برای انگیزه دلالی خریداری می‌کنند. این نشان‌دهنده عدم موفقیت طراحان سامانه قرعه‌کشی در شفافیت و کاهش دلالی در بازار است. اتفاقاتی مثل پرداخت پول به یک رابط و خرید خودرو نیز در کشور شنیده می‌شود.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در هیچ جای دنیا سابقه ندارد که خودروسازان از طریق قرعه‌کشی محصولات خود را به بازار عرضه کنند. آنها در فضای رقابتی خودروهای خود را می‌فروشند. اینکه خودروسازان کشور در همچین شرایطی قرار ندارند، نشان‌دهنده ضعف در سیاست‌گذاری‌ها است. این ضعف در سیاست‌گذاری‌ها در طرح فروش خودرو در سامانه متمرکز نیز دیده می‌شود. برای بهبود صنعت خودروسازی کشور باید سیاست‌گذاری‌ها را به صورت کارشناسی ارتقا ببخشند.
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: قرعه کشی خودرو
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها