کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نماینده اهواز: خبر ندارم، دیگر به من زنگ نزنید

در اعتراضات استان خوزستان چه گذشت؟

رویداد24 , 20 ارديبهشت 1401 ساعت 11:16


گروه سیاسی: افزایش قیمت آرد و متعاقبا افزایش قیمت برخی اقلام ضروری نظیر نان و ماکارونی در روز‌های اخیر تنها ایستگاه جدیدی از خط گرانی‌های ماه‌های اخیر است. همانطور که انتظار می‌رفت برخی استان‌ها در اعتراض به این رویه به دلیل هم‌پوشانی مشکلات معیشتی پیش‌دستی کرده‌اند. از روز پنجشنبه استان نفتخیز خوزستان درگیر اعتراضات مردمی به وضعیت معیشتی کشور است.

گزارش‌های رسیده به رویداد۲۴ نشان می‌دهد اعتراضات مردمی روز پنجشنبه از سوسنگرد آغاز شده و به برخی دیگر از شهرستان‌ها تسری پیدا کرده است. ویدئو‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد شهرستان‌های ایذه، شادگان، حمیدیه و برخی نقاط اهواز هم درگیر اعتراضات مردمی شده‌اند. مقامات طبق معمول اولین قدم برای حل مشکل، اختلال اینترنت بوده است!

یک فعال رسانه‌ای ساکن در آبادان  از اختلال دسترسی به اینترنت در مرکز استان خوزستان خبر داده است. او می‌گوید در بیشتر ساعات روز هیچ ویدئو یا عکسی را نمی‌شود در پیام‌رسان‌ها از جمله واتس‌اپ آپلود کرد و دسترسی به اینترنت همراه هم مختل شده است. این درحالی است که به گفته این فعال رسانه‌ای، در آبادان اعتراضاتی شکل نگرفته است اما گویا رفتار تصمیم‌گیران به شکلی است که انگار می‌خواهند مردم را تحریک کنند.
بنا به گزارش رویداد۲۴ شهرستان‌های درگیر اعتراض با قطعی مداوم اینترنت در سه روز گذشته مواجه بوده‌اند. همین مساله یکی از دلایل بی‌توجهی رسانه‌های مستقر در تهران نسبت به موضوع اعتراضات در خوزستان است.

فعالان رسانه‌ای و کاربران شبکه‌های اجتماعی استان خوزستان در سه روز اخیر به اینترنت دسترسی نداشتند و همین مساله سبب شده اخبار اعتراضات از اولویت رسانه‌های پایتخت خارج شود. واکنش مقامات به حوادث خوزستان ترکیبی از سکوت، بی‌توجهی و اظهارنظر‌های عجیب است. با این حال این امیدواری وجود دارد که در روزهای آینده دولت رئیسی برنامه ویژه‌ای برای رسیدگی به مشکلات خوزستان داشته باشد یا دست‌کم همان ایده استانداری ویژه به شکل دقیق‌تری پیگیری شود؛ کما آنکه حتی برخی نمایندگان استان خوزستان معتقدند شیوه مدیریت کنونی استاندار به نحوی نیست که بتوان امیدوار به تغییر بود.

یوسفی نماینده خوزستان: خبری از استان ندارم، دیگر با من تماس نگیرید!
تا این لحظه مقامات امنیتی کشور در سکوت کامل هستند و شرایطی ایجاد شده که نبض خبری اعتراضات مردمی در اختیار رسانه‌های خارجی باشد. وزارت کشور نیز ترجیح داده فعلا موضعی نگیرد و کار را در قطعی اینترنت توسط نیروهای ضدشورش پیش ببرد. نمایندگان استان هم چندان تمایلی به صحبت ندارند. چنانچه مجتبی یوسفی نماینده اهواز در مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار رویداد۲۴ درباره وضعیت خوزستان و علت قطعی اینترنت ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: «نمی دانم. خبر ندارم. من تهران هستم.»او در واکنش به اینکه چرا از وضعیت حوزه انتخابیه خود بی‌اطلاع است در حالی که امروز سومین روز متوالی اعتراضات در خوزستان است گفت: از آقای جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی سوال کنید. یوسفی در پایان پیش از قطع کردن تماس رویداد۲۴ گفت: «دیگر با من تماس نگیرید!»

ورناصری نماینده خوزستان: فقط حضوری پاسخ می‌دهم!
علیرضا ورناصری نماینده استان خوزستان به  این سوال درباره اعتراضات خوزستان و مساله قطعی اینترنت و برخورد با اعتراضات پاسخ نداد و خواستار گفتگوی حضوری درباره حادثه شد.البته در میان نمایندگان ساکت استان خوزستان، یک روحانی صدای مردم را انعکاس داده است. حجت الاسلام مجید ناصری‌نژاد نماینده شادگان به خبرگزاری ایلنا گفته «مشکلات را هیچ جوره نمی‌توانیم توجیه کنیم. این‌ها در این دولت آقای رئیسی گفتند که خوزستان استانداری ویژه می‌شود، یک استاندار ویژه در حد معاون رئیس‌جمهور می‌آوریم و فلان و این حرف‌ها؛ الان ضعیف‌ترین استاندار را آوردند در خوزستان منصوب کردند، از همه ضعیف‌تر. الان سه ماه است که گرد و خاک نفس خوزستان را گرفته، اصلا هیچ تکانی نمی‌خورند که بالاخره یک توضیح برای مردم بدهند که چه کار کنیم. منشاء این گرد و خاک داخلی است یا خارجی، با خارجی‌ها رایزنی کنند و جلوی آن را بگیرند یا یک مقدار اثراتش را کم کنند، بهداشت را درست کنند، آب را درست کنند.»

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان همچنین گفته الان ما گرفتار بهداشت هستیم، گرفتار آب هستیم، گرفتار برق هستیم و گرفتار گرد و خاک هم هستیم. گرفتاری‌های متعدد وجود دارد و آقایان کک‌شان نمی‌گزد، نشسته‌اند در اتاق خودشان حتی حاضر نیستند بیایند بیرون با مردم صحبت کنند و برای مردم توضیح بدهند. مدیریت استان اینطور نبود، ما اینطور نداشتیم، کسی هم هیچ رسیدگی‌ای نمی‌کند. نشسته‌اند فقط دنبال این هستند که مثلا چه کسی باید عزل شود یا چه کسی باید نصب شود. به ما چه که چه کسی باید عزل یا نصب شود، آخر این‌ها به ما چه؟ مشکلات مردم را حل کنید.

ناصری‌نژاد همچنین در پاسخ به اینکه «آیا انتقادات درباره مدیریت استان را از وزیر کشور پیگیری کرده‌اید؟»، گفته «صحبت کردیم یا جواب ندادند یا گفتند «فعلا اول کار است، بگذارید ببینیم چه می‌شود» خب چه می‌شود؟ می‌خواهید مردم بیایند در خیابان و بعد رسیدگی کنید؟ تهران یک مقدار آلوده شد، مدارس تهران تعطیل شد. ما سه ماه آلودگی داریم آن هم آلودگی شدید، آلودگی تهران یک صدم خوزستان نمی‌شود، اما در این مدت یا تعطیل نمی‌کنند، یا ساعت ۱۱ اعلام می‌کنند یا بعد از ساعت. آخر این یعنی چی، تصمیمات متعارض و متناقض بدون اطلاع مردم و ناپخته. آخر این چه مدیریتی است؟»

تا این لحظه هیچ یک از مقامات سیاسی و امنیتی کشور واکنشی به حوادث استان نداشتند، اما سکوت آن‌ها به منزله عدم اطلاع آن‌ها نیست. روز گذشته معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما، گزارشی با عنوان «بررسی حواشی و واکنش‌ها به گرانی برخی اقلام اساسی در کشور» منتشر کرده است. در این گزارش «مانور پیرامون اعتراض مردم خوزستان به گرانی» به عنوان بیشترین نوع واکنش به گرانی‌های اخیر معرفی شده است.

در این گزارش، کاربران شبکه‌های اجتماعی به «جریان معاند» و «جریان داخلی» تقسیم شده‌اند و این ادعا مطرح شده که تنها جریان معاند، مساله قطعی اینترنت در خوزستان را با هدف آنچه «القای قطع شدن اینترنت در شهر‌های جنوبی کشور به بهانه شکل‌گیری تجمعات اعتراضی علیه گرانی» خوانده، بازنشر کرده است. این در حالی است که پیش از این در همین بولتن مهمترین واکنش به مساله گرانی حول محور اعتراضات خوزستان تعریف شده بود.

در ادامه تهیه‌کنندگان بولتن سازمان صدا و سیما، برگزاری تجمعات اعتراضی در شهر ایذه و برخی شهرستان‌های استان خوزستان به رسمیت شناخته شده‌اند، اما انتشار اخبار آن را با هدف ایجاد ناامیدی نسبت به آینده کشور عنوان کرده‌اند.این اولین بار نیست که شهر‌های جنوبی کشور درگیر اعتراضات به وضعیت معیشتی و مدیریتی می‌شوند. تیرماه ۱۴۰۰ اعتراضات مردم خوزستان به بی‌آبی و سومدیریت با واکنش مشابهی روبرو شد؛ بی‌توجهی، واکنش دیرهنگام، قطعی اینترنت و برخورد با معترضان.

به نظر می‌رسد با اعمال سیاست حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالا‌های اساسی به زودی با موج جدیدی از گرانی‌ها رو به رو شویم و این به معنی تشدید اعتراضات مردمی در سراسر کشور است. اما قطعی اینترنت که به لطف ایجاد زیرساخت ناقص شبکه ملی اطلاعات به یک رویه مرسوم تبدیل شده، به سادگی انعکاس صدای انتقادات مردم را با مانع مواجه خواهد کرد.


کد مطلب: 335741

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/335741/اعتراضات-استان-خوزستان-گذشت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir