به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۲۰ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب : ۳۳۵۷۴۲
رئیسی فقط کارها را به مخبر حواله می‌دهد

درباره ارز ترجیحی نباید به دولت اعتماد می‌کردیم

درباره ارز ترجیحی نباید به دولت اعتماد می‌کردیم
گروه سیاسی: با گذشت حدود ۱۰ ماه از دوران کاری دولت سیزدهم، حال، شدت انتقادات مخصوصاً در حوزه اقتصاد، از دولت بالا گرفته است. در این مدت، دولتمردان مرتباً تکرار می‌کردند که وضع موجود، حاصل مدیریت‌های نادرست دولت قبل است و ما اکنون وارث زمین سوخته هستیم. اما تاریخ مصرف این جمله هم به اتمام رسیده، زیرا دولت نزدیک به یک‌سالگی خود است و در عین حال بودجه ۱۴۰۱ با نظر آن‌ها و مجلس همسو به تصویب رسیده شده است. رویداد۲۴ درباره برنامه‌های اقتصادی دولت با سلمان اسحاقی نماینده قاین و زیرکوه در مجلس یازدهم گفت‌وگو کرده است. اسحاقی معتقد است تحریم‌ها در ایجاد وضعیت کنونی اقتصاد، بسیار تاثیر گذاشته که مثال ساده آن، افزایش قیمت در نهاده‌های دامی و دارو است و اینکه برخی مرتب می‌گویند فشار‌های بین‌المللی نقش چندانی ندارد، حرفی کاملاً نادرست است. 

رئیسی فقط کارها را به مخبر حواله می‌دهد
او می‌گوید: عدم‌انسجام و اتحاد در تیم اقتصادی دولت، اتفاقات نامبارک امروز را رقم زده است. روزی آقای محسن رضایی در مناظره‌های انتخاباتی صحبت از پرداخت یارانه ۴۵۰ هزار تومانی می‌کرد و آقای رئیسی می‌گفت بورس را احیا خواهد کرد. از طرفی، آقای مخبر حرف از اقتصاد مقاومتی می‌زد. اکنون همه این آقایان در تیم اقتصادی دولت هستند، ولی شرایط نابسامان است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به جلسات رییس جمهور با بنگاه‌های اقتصادی گفت: برگزاری این جلسات، کاری شایسته است، اما فقط جلسه گذاشتن و حرف‌زدن و درد و دل کردن کافی نیست؛ باید خروجی این جلسات را در تصمیمات و اجرای درست روش‌ها که در نهایت به نفع مردم باشد، دید.اسحاقی تصریح کرد: یکی از ایرادات من نسبت به آقای رئیسی این است که چرا مرتب گلایه‌ها، انتقادات و پیشنهادهای اقتصادی را به آقای مخبر حواله و به صورت توصیه‌ای، پیگیری کار را به ایشان واگذار می‌کنند؟ ایشان باید خودشان حضور جدی در پیگیری امور اقتصادی تا به سرانجام رسیدن موضوعات داشته باشند.

عضو مجمع نمایندگان استان خراسان جنوبی اظهار داشت: بنده در جلسات رسمی و غیررسمی به آقای رئیسی گفتم شما تنها قیمت ۲۵ کالای اساسی را به همراه دارو ثابت نگه دارید، آنگاه خواهید دید که دیگر موضوعات برجام و سیاسی برای مردم این‌قدر اهمیت نخواهد داشت؛ اگر رویکرد این باشد، به مرور طرف‌های برجام هستند که به سمت ما خواهند آمد.

وی یادآور شد: این نظر من، غیر از اعمال قیمت‌های دستوری است، چون این رویکرد در دولت سیزدهم شکست خورد. آقای رییس جمهور در خصوص خودرو اعلام کردند جلوی افزایش قیمت‌ها گرفته شود، اما خودروسازان کار خود را کردند. برای همین است که می‌گویم آقای رئیسی تا تحقق وعده، باید حضوری جدی در صحنه داشته باشد. فرمانده اقتصادی، رییس جمهور است، پس نباید کار به دیگری توصیه و حواله شود؛ در حالیکه فعلا کار فقط با توصیه و حواله به دیگری پیش می‌رود.

گران‌فروشان و محتکران و افرادی که اقتصاد را مختل کردند، در جای امنی قرار دارند
نماینده قاین و زیرکوه در ادامه بیان کرد: در کشور ما، قوانین بازدارنده کم و ضعیف است. آیا شما تاکنون شنیده‌اید که بگویند فلان رییس کارخانه به خاطر گران‌کردن بدون مجوز کالایش، مجازات شد؟ یا کار از او گرفته شد تا پس از تنبیهی سخت و عبرت‌آمیز به کار برگردد؟ کاش سریال مختار به جای اینکه متعدداً برای مردم گذاشته می‌شد برای مسئولان به نمایش درمی‌آمد. «مصعب» وقتی به کوفه حمله کرد، برخی روی به احتکار و گرانی آوردند. مختار آن‌ها را خواست و مهلت داد. از طرفی، به آن‌ها گفت اگر نمی‌دانستم این کار شما از روی عمد نبوده، مجازاتی که برای شمر صورت دادم را برای شما اعمال می‌کردم. متاسفانه، امروز گران‌فروشان و محتکران و افرادی که اقتصاد را مختل کردند، در جای امنی قرار دارند. چرا امروز، خیلی اسمی از سازمان تعزیرات حکومتی نیست؟ این مجموعه که زیر نظر وزارت دادگستری است، امروز نقش کلیدی برای کنترل بازار دارد، اما این ظرفیت برای مردم ملموس نیست.

درباره ارز ترجیحی نباید به دولت اعتماد می‌کردیم
اسحاقی در واکنش به حذف ارز ترجیحی و اینکه این اتفاق، بازار را ملتهب کرده است، گفت: مجلس باید بپذیرد که در خصوص تصمیم‌گیری درباره ارز ترجیحی، اشتباه کرده است. ما نباید به دولت اعتماد می‌کردیم و حال، باید این اشتباه را در قالب طرحی، جبران کنیم. ارز ترجیحی برای اقلام اساسی و دارو نباید حذف گردد، چون شرایط زندگی مردم سخت‌تر می‌شود.
مرجع : رویداد24
برچسب ها: سلمان اسحاقی
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


۱۴۰۱/۰۲/۲۰ ۱۲:۵۶
معاون رییس جمهور از جایی دیگه دستور میگیره رییسیاختیاری ندارد (387150)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها