کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

عراق بزرگترین تامین کننده نفت ترکیه شد

20 ارديبهشت 1401 ساعت 12:41


گروه اقتصادی: ترکیه در ماه فوریه اکثر نفت و فرآورده‌های نفتی مورد نیاز خود را از عراق وارد کرد که در مجموع ۱.۰۴ میلیون تن بود. روسیه و قزاقستان به ترتیب با ۸۰۳ هزار و ۴۴۷ تن و ۴۸۹ هزار و ۴۳ تن در رتبه های بعدی قرار گرفتند.به گزارش ایلنا؛ بر اساس داده‌های منتشر شده توسط ناظر انرژی ترکیه، کل واردات نفت ترکیه در فوریه ۲۰۲۲ با ۳۱.۱ درصد افزایش به ۳.۲ میلیون تن رسید.سازمان تنظیم مقررات بازار انرژی (EPDK) در گزارش ماهانه خود اعلام کرد، واردات نفت خام، بخشی که بیشترین حجم واردات نفت را دارد، در ماه فوریه با ۴۶.۹ درصد افزایش به ۲.۳۴ میلیون تن رسید.

در این مدت واردات انواع گازوئیل با ۱.۴ درصد کاهش به ۶۷۰ هزار و ۹۰۶ تن رسید. سوخت‌های حمل و نقل هوایی و دریایی، انواع بنزین و نفت کوره و سایر فرآورده‌ها بخش باقی مانده واردات را تشکیل می‌دادند.ترکیه در ماه فوریه اکثر نفت و فرآورده‌های نفتی مورد نیاز خود را از عراق وارد کرد که در مجموع ۱.۰۴ میلیون تن بود. روسیه و قزاقستان به ترتیب با ۸۰۳ هزار و ۴۴۷ تن و ۴۸۹ هزار و ۴۳ تن در رتبه های بعدی قرار گرفتند.از سوی دیگر، فروش بنزین در بهمن ماه با ۴۱.۹ درصد افزایش نسبت به ماه مشابه سال قبل به ۲۲۹ هزار و ۹۶۹ تن و فروش گازوئیل با ۲.۳ درصد افزایش به ۱.۷ میلیون تن رسید.مجموع فروش فرآورده های نفتی با افزایش ۶.۸ درصدی به ۲.۱ میلیون تن رسید.

افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی
صادرات فرآورده های پالایشگاهی نفت با ۳۱ درصد افزایش به ۸۳۱ هزار و ۲۵۸ تن رسید، در حالی که تولید نیز با ۳۳.۷ درصد افزایش به ۲.۷ میلیون تن در فوریه رسید.مجموع فروش محصولات نفتی داخلی با ۶.۸ درصد رشد سالانه به ۲.۱۳ میلیون تن رسید. صادرات سوخت هواپیمای ترکیه در ماه فوریه با ۱۲۸.۴ درصد افزایش به ۲۸۸۶۵۸ تن افزایش یافت.در همین مدت صادرات سوخت دریایی با کاهش ۱۶۳.۵ درصدی به ۱۳۸ هزار و ۷۴۶ تن رسید.در حالی که صادرات انواع بنزین با ۱۴ درصد کاهش به ۶۷ هزار و ۲۰۰ تن رسید، صادرات انواع گازوئیل با ۱۱.۲ درصد کاهش به ۱۱۷ هزار و ۶۴۰ تن رسید.مجموع تولید فرآورده های نفتی پالایشگاهی با سایر انواع سوخت با ۳۳.۷ درصد افزایش به ۲.۷ میلیون تن رسید.


کد مطلب: 335777

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/335777/عراق-بزرگترین-تامین-کننده-نفت-ترکیه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir