به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۲۰ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب : ۳۳۵۷۸۸

ماکارونی؛ محل اختلاف مجلس با دولت

ماکارونی؛ محل اختلاف مجلس با دولت
گروه اقتصادی: عضو کمیسیون تلفیق بودجه اظهار داشت: تغییر قیمت نان در سال آینده و اختصاص کوپن نان به عوامل مختلفی ارتباط دارد باید دید سال آینده ترسالی یا خشکسالی داریم و قیمت جهانی گندم تغییر می‌کند یا نه.به گزارش ایلنا، جعفر قادری  درباره حذف یارانه آرد به دلیل افزایش قاچاق گندم و آرد اظهار داشت: بحث مربوط به خروج آرد از مرزهای کشور نیست بحث این است که ارز یارانه‌ای که به گندم و آرد ارایه می‌دهیم بر کالای دیگر گرفته می‌شود و در نهایت قیمت یارانه‌ای آرد به صورت آزاد به مردم می‌رسد.

وی افزود: بحث این است که در حالی که به نهاده‌های دامی ارز یارانه‌ای تخصیص داده می‌شود اما گوشت با قیمت آزاد به دست مردم می‌رسد و ارز یارانه‌ای رانتی برای تولیدکنندگان و توزیع کنندگان تبدیل شده است. اگر ارز یارانه‌ای را به ماکارانی تبدیل کنیم در نهایت آن هم یک رانتی را برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کند.عضو کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس تاکید کرد: شاید آرد به صورت مستقیم قاچاق نشود اما شاهد آن بودیم که آرد یارانه‌ای به ماکارانی تبدیل شده و ماکارانی با آرد یارانه‌ای به سایر کشورها صادر شده است و رانت این گونه ایجاد می‌شود، وگرنه خروج کیسه‌های آرد به راحتی از کشور قابل انجام نیست.

قادری گفت: سیاست این است که ارز یارانه‌ای که به نان داده می‌شود از نانوایی خارج شود و نانوا برای تولید نان آرد آزاد خریداری کند و دیگر رانتی در این بین ایجاد نمی‌شود که عده‌ای از نانواها بخواهند آن آرد را از شبکه تولید نان خارج کنند اما در مراحل بعدی یارانه نان به صورت مستقیم برای مردم واریز می‌شود و از سوی دیگر نانوا مابه‌التفاوت قیمت آزاد و یارانه آرد از دولت دریافت خواهد کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه هدف ما این است که یارانه در حلقه آخر به مصرف کننده نهایی و مردم اختصاص پیدا کند، ادامه داد: کارخانه‌های تولید ماکارانی و یا سایر کالاهای مرتبط با آرد می‌توانند آرد را با نرخ آزاد خریداری کنند و محصولات خود را با دلار نرخ آزاد به سایر کشورها صادر کنند اما مصرف کننده داخلی یارانه خرید این کالاها را دریافت می‌کنند.

قادری در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه ماکارانی معمولا غذای قشرهای کم درآمد محسوب می‌شود و با حذف یارانه آرد شاهد افزایش چند برابری قیمت آن هستیم چرا یارانه آن را برای مردم در نظر نگرفته‌اند، گفت: یارانه ماکارانی و قیمت آن محل اختلاف مجلس با دولت است. ما نمایندگان مجلس اعتقاد داریم آردی که برای تولید ماکارانی و مصارف داخلی اختصاص داده می‌شود اگر پیش از این به عنوان آرد صنعتی و صنفی کیلوی آن سه هزار تومان بوده حداکثر به شش هزار تومان می‌رسید نه اینکه قیمت آن را به 18 هزار تومان افزایش دهند.

وی افزود: ساندویچ معمولا غذای کارگران و قشرهای کم درآمد است اگر قرار بر این است که یارانه آرد نان فانتزی تغییر کند نباید اجازه دهیم قیمت نهایی نان فانتزی شش برابرشود ما در مجلس معتقد هستیم که یارانه نان‌های حجیم و ماکارانی نباید به صورت کامل آزاد شود و تنها یارانه آرد آن بخشی از ماکارانی باید به طور کامل آ‌زاد می‌شد که تولیدات آن صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه به دنبال اصلاح و بازنگری قیمت ماکارانی هستیم گفت: در آخرین جلسه مجلس هم کاهش قیمت ماکاراین را دنبال کردیم و معتقد هستیم که هم قیمت آرد نان حجیم و ماکارانی برای مصارف داخلی باید کاهش پیدا کند اما برای آرد شیرینی پزی این حساسیت را نداریم چرا که شیرینی کالای لوکس است.قادری درباره کوپن نان در سال آینده گفت: تغییر قیمت نان در سال آینده و اختصاص کوپن نان به عوامل مختلفی ارتباط دارد باید دید سال آینده ترسالی یا خشکسالی داریم و قیمت جهانی گندم تغییر می‌کند یا نه.
برچسب ها: دولت گندم خشکسالی
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها