به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۲۰ ساعت ۱۳:۳۳
کد مطلب : ۳۳۵۸۱۸

چرا «جیران» جذابیت «شهرزاد» را ندارد؟

چرا «جیران» جذابیت «شهرزاد» را ندارد؟
گروه فرهنگی: جبار آذین، منتقد سینما و تلویزیون در برنا نوشت: گرچه جیران هم مانند شهرزاد زیباست، ولی در داستان، نگارش، بازی‌ها واجرا به قدرت، زیبایی و جذابیت شهرزاد نیست. با این همه، به دو دلیل در میان سریال‌های تلویزیون و تولیدات شبکه خانگی، اثری ممتاز و متمایز است.
 
نخست آنکه، سازنده جیران، کارگردان توانای شهرزاد و تعدادی از بهترین سریال‌های تلویزیون است. به همین دلیل هم این مجموعه نمایشی، دارای ساختارهنری حرفه‌ای و هنرمندانه وپردازش تصویری تماشایی و روایت‌های آشنای انسانی، اجتماعی وتاریخی است.جیران با آنکه از نظر مضمون و محتوا، دنیایی کوچکتر و به تبع آن، هنر آفرینی‌های کمتری از شهرزاد دارد، اما در همین اندازه هم جزو تماشایی‌ترین مجموعه‌ها است و در کارنامه خوب هنری حسن فتحی در کنار بهترین ساخته هایش ایستاده است.

دوم و از آن سو نیز چندین سروگردن از سریال‌های عاشقانه خانوادگی و اجتماعی و تاریخی تلویزیون بالاتر است. با این حال، واقعیت اینکه، جیران جذاب در حد شهرزاد جذاب مخاطب ندارد، چرا که فاقد ظرایف و دقایق عاشقانه دومی و مثلث قوی عشقی آن است.نکته‌ای که جیران را نزد مخاطبان آثار فتحی، کمتر دلپذیر و دلنشین ساخته است، گزینش فضا و بستر روایت داستان؛ دوران نخ نمای قجر در فیلم‌ها وسریال‌های ایرانی، نامطلوب بودن شخصیت ناصرالدین‌شاه نزد ایرانیان و انتخاب نامناسب بازیگران نقش‌های ناصرالدین شاه و جیران است.

براین کاستی‌ها باید یکدست نبودن بازیها، برخی دیالوگ‌های کم مایه و فضاسازی‌ها و طراحی‌های نه چندان جالب لباس این مجموعه را افزود. با آنکه امتیاز‌های این مجموعه را باامتیاز‌های بیشتر شهرزاد، مقایسه کرده و به آن نمره داده ام، لیکن جیران به عنوان یک اثردیدنی، خوش ساخت، جذاب و عاشقانه‌ای لطیف و شور انگیز، جزو کار‌های مطرح فتحی و تهیه کننده آن بوده واز بسیاری آثار مشابه داخلی و خارجی برتر است.

به همین دلایل است که جیران هم مانند شهرزاد خواهان دارد. در انتها توصیه دوستانه ام، به هنرمندان ارجمندی، چون حسن فتحی این است که، عزیزان! مردم را در یابید. مردم شریف ایران، گرفتار و دست تنگ هستند و گرانی و فقر امان همه رابریده است، لطفا در کنار عشق و مهر و تاریخ، آسیب شناسانه به مشکلات و معضلات اجتماعی هم بپردازید!
برچسب ها: سریال جیران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها