به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۲۰ ساعت ۱۶:۰۶
کد مطلب : ۳۳۵۸۶۱

پسر دیکتاتور سابق رئیس جمهور شد

پسر دیکتاتور سابق رئیس جمهور شد
گروه بین الملل:  خانواده فردیناند مارکوس، دیکتاتور سابق فیلیپین در شرف بازگشت به قدرت در این کشور است.
بر اساس نتایج اولیه شمارش آرای انتخابات فیلیپین، پسر دیکتاتور پیشین این کشور پیروز انتخابات است. او هرگز از سیاست‌های پدرش فاصله نگرفته است. کارشناسان نگرانند که او به اقتدارگرایی در این کشوربیشتر دامن زند.
 فردیناند مارکوس جونیور ۹۶ درصد از آرا را به دست آورده که بیش از دو برابر آرای مهمترین رقیبش یعنی لنی روبردو، رهبر اپوزیسیون و معاون رئیس‌جمهور فعلی فیلیپین است. پس از این دو نفر، مانی پاکیائو، قهرمان سابق بوکس جهان و سناتور فعلی قرار گرفته است.
فردیناند "بونگبونگ" مارکوس جونیور پسر زوج دیکتاتوری است که در سال ۱۹۸۶ مجبور شدند فیلیپین را ترک کنند. با این نتایج سلسله مارکوس به احتمال زیاد پس از ۳۶ سال به کاخ مالاکانانگ در مانیل، پایتخت این کشور بازخواهد گشت.
نتایج رسمی انتخابات را تنها کنگره (متشکل از سنا و مجلس نمایندگان) می‌تواند اعلام کند که این کار احتمالا تا پایان ماه مه طول خواهد کشید. حدود ۶۷ میلیون فیلیپینی روز دوشنبه برای تعیین جانشین رودریگو دوترته به صندوق‌های رای فراخوانده شدند. انتخابات تحت الشعاع حمله به یک مرکز رای‌گیری نیز قرار گرفت.
سارا دوترته، دختر رودریگو دوترته، رئیس جمهور فعلی فیلیپین در کنار مارکوس جونیور برای معاونت ریاست جمهوری نامزد شد. رودریگو دوترته پس از شش سال ریاست جمهوری اجازه نامزدی مجدد را نداشت. او بیش از هر چیز به دلیل سیاست‌های بیرحمانه‌ای که در "جنگ با مواد مخدر" در پیش گرفت مورد انتقاد است. روش او در این مبارزه به قیمت جان هزاران نفر تمام شد و انتقاد شدید جامعه بین‌المللی را برانگیخت. در حال حاضر دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه علیه او تحقیق می‌کند.فردیناند مارکوس و همسرش ایملدا در سال ۱۹۸۶ به هاوایی گریختند. صدها کیف دستی، لباس شب و هزاران جفت کفش در کاخ ریاست جمهوری یافت شد که گوشه‌ای از بیش از دو دهه چپاول دوران مارکوس بود. سلطنت آنها با قتل، شکنجه، دزدسالاری و ناپدید شدن مخالفان سیاسی توام بوده است.
"بونگ بونگ" از آن دوران به عنوان "عصر طلایی" یاد کرده است که می خواهد آن را بازگرداند. او اخیراً پدرش را "نابغه سیاسی" توصیف کرده است و مادرش را "ستاره واقعی خانواده" که می‌تواند "قلب همه از فروشندگان بازار گرفته تا ملکه انگلیس را به دست آورد".از سوی دیگر، بسیاری از رای دهندگان جوان هیچ خاطره‌ای از دوران دیکتاتوری مارکوس ندارند. آریس آروگای، استاد علوم سیاسی در دانشگاه فیلیپین بیم آن دارد که اقتدارگرایی همچنان با قدرت ادامه یابد. او می‌گوید مارکوس جونیور "می‌خواهد کشور را از لیبرال دمکراسی دورتر و پوپولیسم و اقتدارگرایی را تقویت کند".


 
برچسب ها: فیلیپین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها