کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آخرین وضعیت پرداخت مالیات خانه‌های لوکس

20 ارديبهشت 1401 ساعت 17:20


گروه اقتصادی: درحالیکه وزیر اقتصاد از نبود ضمانت اجرایی برای اخذ مالیات از خانه‌های لوکس گفته و خواستار کمک مجلس به منظور تعیین ضمانت اجرایی برای اخذ این مالیات شده است، بررسی‌ها بیانگر این است که کمتر از ۵۰ درصد صاحبان خانه‌های لوکس در مرحله پذیرش مالیات قرار دارند.به گزارش ایسنا، براساس قانون بودجه سال گذشته واحدهای مسکونی و باغ ویلاهایی که ارزش آنها با احتساب عرصه و اعیان بیش از ۱۰ میلیارد تومان باشد، مشمول پرداخت مالیات شدند که خانه‌های درحال ساخت و در سال تملک از پرداخت این مالیات معاف اعلام شدند.

در این زمینه، در سال گذشته بالغ بر ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی لوکس شناسایی و برای آن‌ها برگ مالیاتی صادر شد و آخرین اعلام‌ در آن زمان بیانگر پرداخت ۲۰۰ میلیون تومان مالیات در این زمینه بوده است. 
در این بین، وزیر اقتصاد در تازه‌ترین اظهارات خود اعلام کرده که این وزارتخانه ضمانت اجرایی برای اخذ مالیات از خانه‌های لوکس و ندارد و از مجلس خواستار تعیین ضمانت اجرایی بدین منظور شده است. 

طبق گفته خاندوزی، تا زمانی که صاحب خانه لوکسی که شناسایی شده است، قصد خرید و فروش نداشته و ناگزیر از گرفتن برگه مفاصا حساب مالیاتی نباشد، نمی‌توانیم از وی مالیات بگیریم؛ یعنی اگر فردی قصد فروش خانه خود را نداشته باشد، ما ابزاری برای وصول نداریم.

پس از صحبت‌های وزیر اقتصاد، پیگیری‌ها از سازمان امور مالیاتی حاکی از آن است که صاحبان خانه‌های لوکس در سال ۱۴۰۱ نیز ملزم به پرداخت مالیات هستند و کلیه خانه‌هایی که به عنوان لوکس در سال ۱۴۰۰ شناسایی شدند، مالیات آن‌ها محاسبه و اطلاع رسانی شده و در صورت عدم پرداخت از طریق عملیات اجرایی وصول خواهد شد. براین اساس، کل مالیات محاسبه شده برای مشمولانی که به سایت سازمان امور مالیاتی مراجعه نکردند و یا نسبت به پرداخت مالیات اقدام نکرده‌اند، به سامانه اجرائیات سازمان امور مالیاتی ارسال خواهد شد تا ادارات کل، پیگیری‌های لازم برای وصول مالیات را انجام دهند.

اموال لوکس‌نشینان توقیف می‌شود 
از سوی دیگر، توضیح جهانگیر رحیمی - مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی به ایسنا نیز بیانگر این است که در راستای اخذ مالیات از خانه‌های لوکس و مطالبه حق دولت، کسانی که نسبت به پرداخت این مالیات اقدام نکنند، حسب مقررات ماده ۲۱۸ قانون مالیات‌های مستقیم اموالشان برای وصول مالیات با رعایت مقررات قانونی مربوطه توقیف خواهد شد.وی همچنین اعلام کرد که تاکنون کمتر از ۵۰ درصد صاحبان خانه‌های لوکس در مرحله پذیرش مالیات قرار دارند.

چقدر مالیات خانه‌های لوکس پرداخت شد؟ 
البته، سازمان امور مالیاتی  آخرین رقم دقیق از میزان وصول مالیات از خانه‌های لوکس را اعلام نکرد. اما طبق این گزارش، نرخ مالیات سالانه خانه‌های لوکس برای سال گذشته به شرح ذیل است:
۱- نسبت به مازاد ۱۰ میلیارد تا ۱۵ میلیارد تومان؛ یک در هزار
۲- نسبت به مازاد ۱۵ میلیارد تا ۲۵ میلیارد تومان؛ دو در هزار
۳- نسبت به مازاد ۲۵ میلیارد تا ۴۰ میلیارد تومان؛ سه در هزار
۴- نسبت به مازاد ۴۰ میلیارد تا ۶۰ میلیارد تومان؛ چهار در هزار
۵-نسبت به مازاد ۶۰ میلیارد تومان به بالا پنج در هزار


کد مطلب: 335864

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/335864/آخرین-وضعیت-پرداخت-مالیات-خانه-های-لوکس

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir