کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

محاسبه قیمت خودروهای وارداتی با تعرفه۹۰ درصد

تجارت نیوز , 20 ارديبهشت 1401 ساعت 18:02


گروه اقتصادی: نایب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: قیمت خودروهای وارداتی حتی با تعرفه ۹۰ درصد دو میلیارد تومان گران‌تر برای خریدار تمام می‌شود. یعنی اگر خودرویی با تعرفه ۹۰ درصد یک میلیارد تومان است اکنون با قیمت سه میلیارد تومان فروخته می‌شود. بدین جهت با کاهش قیمت خودروهای خارجی می‌توان شاهد کاهش قیمت خودروهای داخلی در بازار بود.

علت چیست؟
بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو گفت: هنگامی که شرط ارز حاصل از صادرات خودرو برای واردات مطرح می‌شود، بحث واردات غیرممکن به نظر می‌رسد. زیرا صادراتی انجام نمی‌شود. اگر بحث واردات خودرو به کشور نیز عملی شود، به دلیل شرایط ارزی کشور خودروهای وارداتی قیمت بالایی خواهند داشت.او افزود: با شروطی که در رابطه با واردات گذاشته شده است، تعداد خودروهای وارداتی محدود خواهد بود. خودرو و قطعه با شرایط کنونی صنعت خودرو به چه تعداد باید صادر شود تا خودرویی را وارد کشور کرد؟این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: برای مثال، خودروی تیبا در بازارهای جهانی بیش از هفت تا هشت هزار دلار ارزش ندارد. پس باید سه تیبا صادر شود تا بتوان خودروی هیوندا وارد کشور کرد.صدرایی ادامه داد: اگر قرار باشد تعداد محدود خودرو وارد کشور شود، احتمال دارد قیمت خودروها کلان باشد.

 
چه خودروهای وارداتی لوکس محسوب نمی‌شوند؟
پیش از این سخنگوی دولت گفت: وزیر صمت هم پیشنهاد اخذ مجوز واردات خودرو را در دولت مطرح کرد که بحث و بررسی شد، اما دولت با واردات خودروهای لوکس موافق نیست و آن را نیاز روز مردم ندانست. اما با کلیات طرح موافقت شد.اما با شروط اعلام شده در رابطه با واردات، چه خودروهایی را می‌توان وارد کشور کرد که لوکس محسوب نشوند؟صدرایی گفت: خودروهایی با قیمت حداکثر ۲۷ هزار دلار لوکس محسوب نمی‌شوند. اما خودرویی که ۲۰ هزار دلار در بازار جهانی قیمت دارد خودروی معمولی است. اما در بازار ایران با توجه به شرایط ارزی و سطح درآمد مردم لوکس محسوب می‌شود.او توضیح داد: اما با قیمت ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار انبوهی از خودروهای ژاپنی، کره‌ای و اروپایی می‌تون وارد کرد. نکته مورد توجه این است که این خودروها معمولی خواهند بود.


کد مطلب: 335887

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/335887/محاسبه-قیمت-خودروهای-وارداتی-تعرفه۹۰-درصد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir