به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۰۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۲۰ ساعت ۲۳:۱۴
کد مطلب : ۳۳۵۹۱۲

رسمی؛ تغییرات جذاب لیگ قهرمانان قطعی شد

گروه ورزشی: لیگ قهرمانان از دو فصل دیگر با فرمتی متفاوت و جذاب پیگیری خواهد شد.
رسمی؛ تغییرات جذاب لیگ قهرمانان قطعی شد
کمیته اجرایی یوفا پس از جلسه خود در تاریخ 19 آوریل 2021 برای بررسی سیستم جدید موسوم به "سیستم سوئیسی"، امروز سه‌شنبه در وین فرمت نهایی لیگ قهرمانان اروپا از فصل 2024-25 را تایید کرد. لیگ قهرمانان 2024-25 با یک لیگ کوتاه مدت و هشت روزه آغاز می‌شود که در آن 36 تیم شرکت خواهند کرد (به‌جای 32 تیم فعلی که به هشت گروه تقسیم شده و در یک دوره شش روزه بازی می کنند). 
اما این چهار سهمیه اضافه نسبت به فرمت فعلی چگونه تقسیم می شود؟
- یک سهمیه به قهرمان یکی از لیگ های اروپایی اعطا می شود و در واقع تعداد تیم هایی که از مرحله مقدماتی و پلی آف لیگ قهرمانان به تورنمنت اصلی می رسند، از چهار به پنج افزایش می یابد.
- یک سهمیه به کشور رده پنجم رده بندی باشگاهی یوفا که دو سهمیه دارد تعلق می‌گیرد و تیم‌های شرکت کننده از آن کشور از دو به سه افزایش می‌یابند.
- دو سهمیه نیز به کشورهایی تعلق خواهد گرفت که باشگاه‌های آن بهترین عملکرد کلی را در فصل قبل را داشته‌اند (مجموع امتیازات کسب شده تقسیم بر تعداد باشگاه‌های شرکت کننده). به‌عنوان مثال در پایان فصل جاری، دو کشوری که بر اساس عملکرد کل باشگاه‌های خود در اروپا سهمیه اضافی می‌گیرند، انگلیس و هلند خواهند بود.

هشت بازی مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا در 10 هفته مقرر در جلسه آوریل 2021 برگزار می‌شود. لیگ قهرمانان اروپا، لیگ اروپا و لیگ کنفرانس هر کدام از یک هفته انحصاری در تقویم جدید برخوردار خواهند بود. 
با افزایش تعداد تیم‌ها از 32 به 36 تیم در لیگ قهرمانان، در حقیقت بزرگ‌ترین تغییر، تبدیل مرحله گروهی سنتی به یک مرحله لیگ واحد است که همه تیم‌های شرکت کننده را شامل می‌شود. هر باشگاه حداقل هشت بازی در مرحله گروهی در برابر هشت حریف مختلف (چهار بازی خانگی و چهار بازی خارج از خانه) به جای 6 بازی قبلی در برابر سه تیم، برگزار خواهد کرد.
هشت تیم برتر به‌طور خودکار به مرحله حذفی راه پیدا می‌کنند، اما تیم‌هایی که رتبه‌های نهم تا بیست و چهارم را کسب کرده‌اند، برای صعود به مرحله یک‌هشتم نهایی، در دو دیدار رفت و برگشت به مصاف یکدیگر می‌روند. تغییرات مشابهی در روش برگزاری  لیگ اروپا (هشت بازی در مرحله گروهی) و لیگ کنفرانس (6 بازی در مرحله گروهی) نیز اعمال خواهد شد و هر دو رقابت شامل 36 تیم خواهد بود.
چند ماه قبل تیم‌های بزرگ فوتبال اروپا وعده راه اندازی مسابقاتی مجزا از یوفا به نام "سوپر لیگ" را دادند که خیلی زود این پروژه نیمه تمام باقی ماند و اغلب باشگاه‌های شرکت کننده انصراف دادند. حالا یوفا تغییراتی در شکل برگزاری لیگ قهرمانان در فصول آتی ایجاد کرده تا تیم های بیشتری از کشورهای مختلف شانس حضور در این تورنمنت را داشته باشند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها