کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

داروها و قرص‌هایی با خطر اعتیاد خاموش

21 ارديبهشت 1401 ساعت 7:22

گروه سلامت؛ با پیشرفت علم و تکنولوژی برای هر بیماری و مشکلی یک قرص و دارو کشف شد. به تدریج استفاده از قرص و داروها گستردگی زیادی پیدا کرد و از مصرف با نسخه پزشک خارج شد و همین موضوع موجب شد بی توجه به عوارضی که این قرص‌ها می‌توانند داشته باشند، مصرف شوند.


یکی از عوارض بعضی از داروهای پزشکی ایجاد اعتیاد خاموش در فرد مصرف کننده می‌باشد که بسیاری را به دام اعتیاد کشانده است. 
در این مقاله سه مورد از قرص‌های و داروهای پزشکی که باعث اعتیاد خاموش در فرد مصرف کننده می‌شوند را توضیح داده ایم.
 
ترامادول :
 قرص ترامادول برای درمان دردها در بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود. عموما این دارو توسط پزشک تجویز می‌شود. متاسفانه خرید این دارو در بازار عادی وجود دارد و هر فردی برای رفع خستگی ناشی از فعالیت‌های روزانه به مصرف آن روی می‌آورد غافل از این موضوع که این دارو می‌تواند عواقب ناخوشایندی برای آنها داشته باشد.
این قرص با ترشح ماده ی اندروفین در مغز و اتصال این ماده به گیرنده‌های درد بر آنها تاثیر می‌گذارند و باعث تغییر عملکرد مغز می‌شوند.
علائم افرادی که به مصرف ترامادول اعتیاد پیدا کرده اند شامل اسهال، تعرق، احساس خارش، سرخ شدن و خماری چشم‌ها، از بین رفتن حافظه کوتاه مدت و اختلالات خواب می‌باشد.
اعتیاد به این ماده از طریق آزمایش‌های خون، ادرار و تست مو قابل تشخیص می‌باشد.
 
عوارض مصرف ترامادول 
 سرگیجه 
سردرد 
خواب آلودگی 
تعریق 
یبوست
بالا رفتن ضربان قلب
فشارخون بالا
رفلکس معده
توهم
کما
مصرف ترامادول گاها باعث بروز مشکلات جدی در تنفس و مشکلات قلبی خواهد شد.
 
ریتالین :
 
ریتالین نیز قرصی با مصرف پزشکی می‌باشد. عموما از آن در درمان بیش فعالی و نقص توجه استفاده می‌شود. پزشکان آن را در درمان یک نوع اختلال خواب خاص نیز به کار می‌برند.
در پاسخ به سوال قرص ریتالین چیست باید بگوییم ریتالین باعث ترشح ماده‌ی دوپامین در مغز می‌شود و در نهایت برای فرد مصرف کننده احساس سرخوشی به وجود می‌آورد و همین باعث شده نوجوانان و جوانان برای گذراندن شب‌های امتحان به مصرف آن روی بیاورند.
قرص ریتالین همچنین عملکرد انتقال دهنده ی عصبی نوراپی نفرین که در بهبود افسردگی و افزایش سطح هوشیاری موثر است را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
عموما در ابتدای مصرف این ماده افراد حس می‌کنند سطح هوشیار آنها بالا رفته است اما این علائم موقت هستند و تغییراتی که در عملکرد گیرنده‌های عصبی به دلیل استفاده از این قرص به وجود می‌آید موجب اعتیاد و وابستگی به آن خواهد شد.
 
عوارض قرص ریتالین کدامند؟
 تپش قلب
کاهش وزن
کاهش اشتها
حالت تهوع
تغییرات فشار خون
بی قراری
روان پریشی
اضطراب
کابوس‌های شبانه
گلودرد
 
زولپیدم :
 
زولپیدم یکی از داروهای آرامش بخش است که در درمان بیماران مبتلا به بی خوابی‌های مزمن استفاده می‌شود. این دارو هم باعث بهبود روند خواب می‌شود و هم زمان تاخیر در خواب را کاهش می‌دهد. زولپیدم فعالیت انتقال دهنده ای را در بدن افزایش می‌دهد که احساس خواب آلودگی را در بدن القا می‌کند.
در پاسخ به افرادی که کنجکاوند بدانند قرص زولپیدم چیست باید بگوییم مصرف این قرص بدون تجویز پزشک در عرض دو الی سه هفته می‌تواند منجر به اعتیاد شود و نکته مهم تر آن است که شخص مصرف کننده زمانی به اعتیاد خود پی می‌برد که مصرف دارو را قطع کند.
راه‌های ترک که برای زولپیدم در نظر گرفته می‌شود بسیار متفاوت است و هر کدام از آنها به عوامل مختلفی بستگی دارد. عواملی چون زمان مصرف، دوز مصرف، شرایط مصرف کننده از عوامل موثر در فرآیند ترک می‌باشند.
 
رایج ترین عوارض قرص زولپیدم شامل :
 گرفتگی عضلات
بی خوابی
تپش قلب
اسهال
سرگیجه
بی اشتهایی 
پرخاشگری
کاهش تعداد تنفس
اضطراب
 
در آخر :
هر کدام از قرص‌های نام برده شده در کنار آن که می‌توانند فواید بیشماری در علم پزشکی داشته باشند می‌توانند مضراتی نیز داشته باشند. بهتر است برای اینکه در دام اعتیاد خاموش به قرص‌ها و دارو نمانیم اطلاعات کاملی از تمامی قرص‌هایی که بدون نسخه پزشک خریداری و استفاده می‌کنیم داشته باشیم.
اگر در مصرف هر کدام از این قرص‌ها زیاده روی کردید و حال نگران اعتیاد به آن هستید یا دچار اعتیاد شدید حتما به متخصصان این حوزه مراجعه و برنامه درمانی ترک دریافت کنید. بدون شک بهترین راه درمان اعتیاد به هر ماده‌ای مراجعه به کمپ‌های ترک اعتیاد می‌باشد.
در مرکز ترک اعتیاد نوروکمپ متخصصان، روانشناسان و پزشکان متخصص با توجه به شرایط بدنی و دوز و سابقه‌ی مصرف شما بهترین راه را برای ترک هر کدام از قرص‌های اعتیاد آور ارائه می‌کنند.
 


کد مطلب: 335913

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/335913/داروها-قرص-هایی-خطر-اعتیاد-خاموش

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir