به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۲۱ ساعت ۰۸:۲۳
کد مطلب : ۳۳۵۹۱۶

پرکاربردترین عصاره‌های گیاهی در صنایع دارویی و آرایشی – بهداشتی

کروه سلامت و زیبایی: با پیشرفت تکنولوژی، انسان بیشتر متوجه عوارض انواع داروهای شیمیایی شده اند. ترکیبات گیاهی به دلیل دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی، ضد ویروسی، ضد افرسدگی، ضد باکتری، ضد التهابی و همچنین تقویت کننده سیستم ایمنی؛ در دنیا از اهمیت بالایی پیدا کرده‌اند.
پرکاربردترین عصاره‌های گیاهی در صنایع دارویی و آرایشی – بهداشتی
لذا، امروزه استفاده از ترکیبات موثره گیاهان در صنایع داروسازی و آرایشی – بهداشتی بیش از پیش رونق یافته و خرید عصاره گیاهی تبدیل به الویت‌های اصلی این صنایع شده است. لذا در ادامه به معرفی پرکاربردترین عصاره‌های گیاهی می‌پردازیم.

عصاره آویشن
آویشن (Thymol) یک گیاه است با بویی متمایز و مطلوب است. از آویشن اغلب برای طعم دار کردن غذا استفاده می‌شود و به دلیل خاصیت‌های آنتی اکسیدانی برای درمان انواع بیماری موثر است. آویشن گیاهی بوته ای با برگهای سبز مایل به خاکستری است که عطر و طعم زیادی دارد.
این گیاه از خانواده نعناع است. عصاره آویشن خاصیت‌های زیادی دارد ازجمله برای درمان بیماری برونشیت، سیاه سرفه، گلودرد و ناراحتی‌های معده و درد معده اسهال  شب ادراری و اختلال حرکتی در کودکان عفونت کرم انگلی و اختلالات پوستی همچنین برای افزایش جریان ادرار. تحقیقات نشان میدهد که برای درمان زوال عقل یا آلزایمر هم بسیار مفید است.
همچنین می‌توان از روغن آویشن مستقیما روی پوست برای درمان انواع بیماری‌های پوستی یا برای گرفتگی صدا روی ناحیه ی گلو یا برای تورم لوزه نیز استفاده کرد.



عصاره چای سبز
چای سبز یکی از سالم ترین نوشیدنی‌های روی کره زمین است. مملو از آنتی اکسیدان‌هایی است که فواید سلامتی زیادی دارند از جمله خواص عصاره چای سبز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
بهبود عملکرد مغز
کاهش چربی
محافظت در برابر سرطان
کاهش خطر بیماری قلبی
جلوگیری از پوسیدگی دندان
و گفته شده نوشیدن چای سبز برای درمان بیماری‌های پوستی آکنه یا چین و چروک هم موثر است. همچنین نوشیدن یک لیوان چای سبز در روز خطر سکته ی مغزی را کاهش میدهد.
 
عصاره بابونه
امروزه محققان به طور فزاینده ای بر خاصیت عصاره بابونه در حال تحقیق هستند و گفته شده ترکیب این گیاه با گیاه‌های مشابه به آن می‌تواند خاصیت آن را چند برابر کند. همچنین در حال بررسی اثربخشی آن در مدیریت بیماری‌ها از جمله سرطان و دیابت هستند.
بابونه یک گیاه بی خطر در نظر گرفته می‌شود و در بسیاری از فرهنگ‌ها از عصاره بابونه برای بیماری‌های معده و به عنوان یک آرام بخش ملایم استفاده شده است. چای بابونه نیز از دیرباز به عنوان یک داروی سنتی برای طیف وسیعی از مشکلات سلامتی استفاده میشد.
بابونه حاوی مواد شیمیایی به نام (فلاونوئیدها) است. این (فلاونوئیدها) نوعی ماده مغذی موجود در بسیاری از گیاهان هستند و نقش مهمی در اثرات دارویی بابونه دارند.
 
خواص عصاره بابونه
کاهش درد قاعدگی، درمان دیابت، کاهش قند خون، کاهش التهاب و عفونت، همچنین در درمان و پیشگیری از سرطان، کمک به خواب و آرامش، درمان علائم سرماخوردگی، درمان بیماری‌های پوستی خفیف موثر است. البته بابونه برای افرادی که به گرده آلرژی و حساسیت دارند توصیه نمی شود.
 
عصاره چای ترش
چای ترش یک چای گیاهی است که از خیساندن قسمت‌هایی از گیاه (هیبیسکوس) در آب جوش تهیه می‌شود. طعمی شبیه به کرن بری (نوعی توت) دارد. صدها گونه چای ترش  وجود دارد که بر اساس مکان و آب و هوای آنها متفاوت است.
برخی از خواص عصاره چای ترش عبارتند از
کاهش وزن
کاهش فشار خون
کمک به کاهش سطح چربی خون
تقویت سلامت کبد
عصاره شیرین بیان
ریشه شیرین بیان اثرات آنتی اکسیدانی  ضد التهابی و ضد میکروبی قوی دارد.  تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که این عصاره می‌تواند عفونت‌های تنفسی را کاهش دهد، زخم‌ها را درمان کند، کمک به درمان زخم گوارشی و هضم غذا، درمان گلودرد کمک کند.

 از جمله فواید دیگرعصاره شیرین بیان
عصاره ریشه شیرین بیان اغلب برای تسکین علائم سوء‌هاضمه مانند رفلاکس اسید معده ناراحتی معده و سوزش سر دل استفاده می‌شود.



عصاره گل ساعتی
امروزه، عصاره گل ساعتی به عنوان یک مکمل غذایی برای مشکلات اضطراب و خواب و همچنین برای درد و مشکلات ریتم قلب علائم یائسگی و اختلال کم توجهی استفاده می‌شود. گل ساعتی نوعی گیاه کوهی است که در جنوب شرقی ایالات متحده و آمریکای مرکزی و جنوبی است. عصاره ی این گل برای افرادی با استرس و اضطراب بالا بسیار توصیه شده است.
 
عصاره گیاه عشقه
بیشتر برگ‌های این گیاه جوانه ی سبز رنگ و مات هستند. با تشکیل ریشه در گره‌های ساقه تکثیر می‌شوند. به دنبال آن میوه‌های تیره و توت ‌مانند دارد. در طب سنتی از آن برای درمان زگیل‌های خوش خیم استفاده می‌شود.
تحقیقات نشان داده است که عصاره ی عشقه دارای خواص آنتی اکسیدانی، خواص ضد اسپاسم اثرات ضد حساسیتی است.عصاره ی خشک این گیاه بر عملکرد تنفسی کودکان مبتلا به آسم و برونشیت مزمن و فعالیت‌های ضد توموری آن معروف است.
جهت سفارش و خرید انواع عصاره‌های گیاهی  و دریافت نمونه وارد سایت پردیس عصاره ترشیز شوید.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها