به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۲۱ ساعت ۰۹:۵۹
کد مطلب : ۳۳۵۹۴۰

گران‌ترین نقل‌ و انتقالات تاریخ فوتبال

گران‌ترین نقل‌ و انتقالات تاریخ فوتبال
گروه ورزشی: ارزش‌گذاری بازیکنان فوتبال در سال‌های اخیر سر به فلک کشیده است، به‌ طوری که نقل و انتقالات بازیکنان سرشناس در هر سال به مبالغ چشمگیری نیاز دارد که حتی در ۱۰ سال پیش غیر قابل تصور بود.  تنها دو مورد از ۲۰ گران‌ترین نقل و انتقال تاریخ متعلق به قبل از سال ۲۰۱۹ بوده و نیمی از معاملات در سه سال گذشته انجام شده است. ارزش بازیکنان براساس پوند در زمان انتقال محاسبه شده است.
 
۲۰- نیکلاس پپه (لیل به آرسنال: ۷۲ میلیون پوند در سال ۲۰۱۹) 
گران‌ترین خرید تاریخ آرسنال چهارمین خرید گران‌قیمت تاریخ لیگ برتر بود که در سال ۲۰۱۹ رقم خورد و پپه از لیل راهی ورزشگاه امارات شد. اما این بازیکن ۲۶ ساله هنوز سطحی که در فرانسه نشان داده است را در آرسنال نشان نداده. او در این فصل یک گل زده و تنها در پنج بازی از ابتدا در ترکیب ثابت حضور پیدا کرده است. 
۱۹- جیدون سانچو (بوروسیا دورتموند به منچستریونایتد: ۷۳ میلیون پوند در سال ۲۰۲۱) 
سانچو سرانجام پس از گمانه‌زنی‌های بی‌پایان تابستان گذشته در اولدترافورد قرارداد امضا کرد و پس از هم‌تیمی دیگرش هری مگوایر تبدیل به دومین بازیکن گران‌قیمت انگلیسی تمام دوران شد تا اینکه دو هفته بعد جک گریلیش رکورد او را شکست. فرم این بازیکن جوان زمانی که در آلمان بازی می‌کرد رو به پیشرفت بود اما او در اولین فصلی که در منچستر بوده تبدیل به بازیکن دیگری شده است. او امیدوار است با آمدن اریک تن‌هاگ که از فصل آینده هدایت یونایتد را برعهده می‌گیرد شکوفا شود. 
۱۸- روملو لوکاکو (منچستریونایتد به اینترمیلان: ۷۴ میلیون پوند در سال ۲۰۱۹) 
انتقال لوکاکو به ایتالیا در سال ۲۰۱۹ یکی از سه موردی است که این بازیکن بلژیکی را در این لیست بیست نفره قرار داده. او پس از دو سال حضور در اولدترافورد به تیم آنتونیو کونته پیوست و در سری ‌آ عالی بود و در دومین فصل حضورش عنوان قهرمانی را به دست آورد.
۱۷- ویرجیل فن‌دایک (ساوتهمپتون به لیورپول: ۷۵ میلیون پوند در سال ۲۰۱۸) 
زمانی که لیورپول ویرجیل فن‌دایک را به عنوان گران‌ترین مدافع جهان در اواسط فصل ۲۰۱۸-۲۰۱۷ خرید ابروها بالا رفت و تمسخرها بر زبان جاری شد. اما آنهایی که شک کردند چقدر در اشتباه بودند، ورود این بازیکن هلندی تبدیل به کاتالیزوری شد که قهرمانی لیورپول در لیگ و لیگ قهرمانان را سرعت بخشید. او یکی از بهترین خریدهایی است که این باشگاه در دوران یورگن کلوپ انجام داده است. 
۱۶- روملو لوکاکو (اورتون به منچستریونایتد: ۷۵ میلیون پوند در سال ۲۰۱۷) 
یونایتد در سال ۲۰۱۷ پس از اینکه لوکاکو از چلسی به اورتون رفت و آنجا تبدیل به یکی از محبوب‌ترین مهاجمان لیگ برتر شد او را به خدمت گرفت. لوکاکو دو فصل در یونایتد بود ۲۸ گل به ثمر رساند تا اینکه با مبلغی مشابه به اینترمیلان پیوست.
۱۵- گونزالو هیگواین (ناپولی به یوونتوس: ۷۵،۳ میلیون پوند سال ۲۰۱۶) 
هیگواین هرگز در ناپل به خاطر انتقال به سرسخت‌ترین رقبایش بخشیده نشد به ویژه که رکورد آن زمان در سری آ پس از به ثمر رساندن ۳۶ گل به نام این بازیکن آرژانتینی در لباس ناپولی به ثبت رسیده بود. ناپولی در آن فصل بعد از یووه دوم شد. این مهاجم با وجود داشتن دو بازی پرگل در بدو کار با پیراهن یووه هرگز در تورین به آن ارتفاع نرسید و در سال ۲۰۲۰ پس از انتقال قرضی به میلان و چلسی راهی اینتر میامی شد. 
۱۴- هری مگوایر (لستر به منچستریونایتد: ۸۰ میلیون پوند سال ۲۰۱۹) 
برچسب قیمت مگوایر اغلب به عنوان چماقی برای زدن به سر او در روزهای ضعیفش استفاده می‌شود زیرا این ملی‌پوش انگلیسی گران‌ترین مدافع تمام دوران بود و همچنان هم باقی می‌ماند. این مدافع میانی در ژانویه ۲۰۲۰ کاپیتانی یونایتد را برعهده گرفت اما انتظار او برای اولین قهرمانی با شیاطین سرخ ادامه دارد. 
۱۳- کریستیانو رونالدو (منچستریونایتد به رئال‌مادرید: ۸۰ میلیون پوند در سال ۲۰۰۹) 
بهترین پولی که رئال‌مادرید تا به حال خرج کرده است؟ شاید! انتقال رونالدو در آن زمان مستلزم شکستن یک رکورد جهانی بود اما تیم اسپانیایی می‌دانست او ارزشش را دارد. رونالدو در سال ۲۰۱۸ به عنوان بهترین گلزن تاریخ باشگاه و برنده ۵ توپ  طلا و با چهار عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان و دو عنوان قهرمانی لالیگا از این تیم جدا شد. 
۱۲- گرت بیل (از تاتنهام به رئال‌مادرید: ۸۵،۳ میلیون پوند در سال ۲۰۱۳) 
انتقال بیل به مادرید  رکورد نقل‌ و انتقالات جهانی را شکست و در آن زمان از انتقال رونالدو به پایتخت اسپانیا هم پیشی گرفت. اگرچه روابط این بازیکن ولزی در فصول آخر تیره شده است اما او گل‌های بزرگی برای رئال در لالیگا به ثمر رسانده است. از جمله گل دوم و سوم در فینال لیگ قهرمانان اروپا مقابل لیورپول در سال ۲۰۱۸ که یکی از چهار عنوان قهرمانی او در لیگ قهرمانان اروپا با مادرید بود. 
۱۱- کریستیانو رونالدو (از رئال‌مادرید به یوونتوس: ۸۸ میلیون پوند در سال ۲۰۱۸) 
درباره این انتقال می‌توان گفت از انتقال قبلی‌اش گران‌تر و مطمئنا تکان‌دهنده‌تر بود. هنگامی که بهترین گلزن تاریخ رئال در سال ۲۰۱۸ به‌ طور غیرمنتظره‌ای با مبلغی رکورددار به تورین رفت دنیای فوتبال از نفس افتاد. رونالدو در طول ۳ سال در ایتالیا دو عنوان قهرمانی سری ‌آ  را به دست آورد قبل از اینکه تابستان سال گذشته از تیم رو به افول آندره‌آ پییرلو که چهارم شد به یونایتد بازگردد. 
۱۰- ادان هازارد (چلسی به رئال‌مادرید: ۸۹ میلیون پوند سال ۲۰۱۹) 
رئال سه سال پیش مبلغ ۸۹ میلیون پوند به عنوان پرداخت اولیه به چلسی اختصاص داد اما توافق شد که هزینه کل بالقوه بیش از ۱۵۰ میلیون پوند خواهد بود. معلوم نیست که آنها چقدر از این تصمیم پشیمان شده‌اند چون بازیکن بلژیکی نتوانسته فرم خیره‌کننده‌اش با آبی‌ها را در مادرید تکرار کند و مشکلات تناسب اندام دوران او را در آنجا دچار مشکل کرده است. این بازیکن ۳۱ ساله تاکنون تنها ۶ گل برای رئال به ثمر رسانده است. 
۹- پل پوگبا (یوونتوس به منچستریونایتد: ۸۹ میلیون پوند سال ۲۰۱۶) 
یونایتد در سال ۲۰۱۶ چهار سال پس از اینکه پوگبا را با تنها ۱.۵ میلیون پوند به یوونتوس فروخته بود برای بازگرداندن او به اولدترافورد مبلغی که در آن زمان رکورد نقل ‌و انتقالات بود هزینه کرد. همه ‌چیز آن‌طور که ژوزه مورینیو امیدوار بود خوب پیش نرفت. سرمربی پرتغالی گفت که پوگبا می‌تواند برای یک دهه قلب باشگاه باشد اما این بازیکن فرانسوی در این سال‌ها تنها برای یافتن فرم ثابت تلاش کرده است و اکنون به نظر می‌رسد زمانی که قراردادش در تابستان منقضی شود این تیم را ترک خواهد کرد. 
۸- عثمان دمبله (بوروسیا دورتموند به بارسلونا: ۹۶،۸ میلیون پوند سال ۲۰۱۷) 
انتقال عثمان دمبله در لیست‌ها در جای بالاتری قرار دارد اما این مبلغ ۹۶.۸ میلیون پوند رقم اولیه‌ای است که بارسا برای این وینگر فرانسوی پرداخت کرده است. رقمی که این پتانسیل را داشت که تا ۱۳۵.۵ میلیون پوند بالا برود. این مهاجم به پشتوانه فرم عالی خود در آلمان حرکت خود را در نیوکمپ آغاز کرد اما او تا همین چند وقت پیش که تحت هدایت ژاوی قرار گرفت، نتوانست فرم خوب خود را ثابت نگه دارد.
۷- روملو لوکاکو (اینترمیلان به چلسی: ۹۷،۵ میلیون پوند در سال ۲۰۲۱) 
لوکاکو تابستان سال گذشته پس از دو سال فوق‌العاده در ایتالیا با اینترمیلان با مبلغی هنگفت دوباره به چلسی پیوست. اما این بازیکن تاکنون در برآورده کردن انتظارات موفق نبوده است. مبلغ ۹۷.۵ میلیون پوند کمتر از رکورد نقل و انتقالات بریتانیا بود اما این مهاجم را به بازیکنی تبدیل کرد که بیشترین ارزش نقل‌ و انتقالات در تمام دوران را دارد زیرا مجموع ۲۹۰ میلیون پوند توسط باشگاه‌های مختلف در طول این سال‌ها برای او هزینه شده است. 
۶- جک گریلیش (استون ویلا به منچسترسیتی: ۱۰۰ میلیون پونددر سال ۲۰۲۱) 
انتقال ۱۰۰ میلیون پوندی گریلیش از استون‌ویلا به سیتی در تابستان گذشته یک رکورد نقل ‌و انتقالاتی برای بریتانیا بود و از قرارداد ۸۹ میلیون پوندی پوگبا در سال ۲۰۱۶ برای پیوستن به منچستر پیشی گرفت. او همچنین گران‌ترین بازیکن انگلیسی تاریخ شد و نام هری مگوایر را دو سال پس از انتقال به منچستر از صدر لیست گران‌ترین‌ها حذف کرد.
۵- فیلیپه کوتینیو (لیورپول به بارسلونا: ۱۰۵ میلیون پوند در سال ۲۰۱۸) 
خرید کوتینیو یکی دیگر از لحظات تماشایی قضاوت‌های نادرست در بازار نقل ‌و انتقالات از سوی بارسلونا بود که درنهایت به مشکلات مالی فلج‌کننده و جدایی مسی در تابستان گذشته انجامید. این برزیلی در ماه ژانویه با قراردادی قرضی راهی استون‌ویلا شد. او اغلب به عنوان سومین معامله بزرگ تاریخ فوتبال رتبه‌بندی می‌شود، زیرا رقم کل قرارداد او با آپشن‌ها به بیش از ۱۴۲ میلیون پوند می‌رسد. 
۴- آنتوان گریزمان (اتلتیکو مادرید به بارسلونا: ۱۰۷ میلیون پوند در سال ۲۰۱۹) 
بارسا در تابستان سال ۲۰۱۹ پس از یک دوره طولانی در نقل‌ و انتقالات بالاخره با بند خرید سنگین گریزمان را به خدمت گرفت اما ثابت شد این یک اشتباه گران‌قیمت است. مهاجم فرانسوی تنها دو فصل در نیوکمپ بود و در تابستان گذشته به صورت قرضی به اتلتیکو بازگشت، آن‌هم با قراردادی که شامل تعهد خرید به مبلغ ۴۰ میلیون یورو بود. 
۳- ژائو فلیکس (بنفیکا به اتلتیکو مادرید: ۱۱۲،۹ میلیون پوند سال ۲۰۱۹) 
هزینه هنگفت اتلتی برای این بازیکن پرتغالی آزمایش نشده در جولای سال ۲۰۱۹ عده‌ای را غافلگیر کرد اما اسپانیایی‌ها معتقد بودند او در درازمدت پول خود را به دست خواهد آورد. انتقال فلیکس در مجموع پنجمین گران‌ترین خرید تاریخ است. اما مبلغ اولیه جابه‌جایی او، این بازیکن را در رده سوم گران‌ترین‌ها قرار می‌دهد. 
۲- کیلیان امباپه (موناکو به پاری‌سن‌ژرمن: ۱۶۳ میلیون پوند سال ۲۰۱۸) 
انتقال امباپه از موناکو در سال ۲۰۱۸ زمانی که این مهاجم نوجوان تازه در حال لذت بردن از قهرمانی جهان با فرانسه بود، دایمی شد. این انتقال به سرعت تحت‌الشعاع خرید خیره‌کننده نیمار توسط باشگاه مورد حمایت قطری‌ها قرار گرفت، به شکلی که دوره قرضی انتقال یک‌ساله او قبل از تبدیل شدن به دایمی تلاشی آشکار برای هماهنگ شدن با قوانین فیرپلی مالی لقب گرفت. 
۱- نیمار (بارسلونا به پاری‌سن‌ژرمن: ۱۹۸ میلیون پوند سال ۲۰۱۷) 
قرارداد خیره‌کننده پاری‌سن‌ژرمن برای نیمار در سال ۲۰۱۷ تنها بزرگ‌ترین اقدام مالکان قطری آنها نبود بلکه لحظه‌ای بود که بازار نقل ‌و انتقالات را برای همیشه تغییر داد. این تصور که یک فوتبالیست می‌تواند ۱۹۸ میلیون پوند (۲۲۲ میلیون یورو) ارزش داشته باشد در زمانی که رکورد قبلی جهان ۸۹ میلیون پوند بود نحوه ارزش‌گذاری باشگاه‌ها برای بازیکنان را تغییر داد و راه را برای پنج معامله دیگر (تا به امروز) هموار کرد. منبع: فورفورتو
مرجع : روزنامه اعتماد
برچسب ها: فوتبال جهان
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها