به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۲۱ ساعت ۱۲:۳۸
کد مطلب : ۳۳۶۰۰۲

محدودیت دسترسی به دستگاه تست قند خون

محدودیت دسترسی به دستگاه تست قند خون
گروه جامعه: بر اساس برآوردهای جهانی بیش از ۴۰۰ میلیون نفر از جمعیت جهان به بیماری دیابت مبتلا هستند که حدود ۸ میلیون نفر آنان را شهروندان ایرانی تشکیل می‌دهند. بر اساس طبقه‌بندی سازمان جهانی بهداشت دیابت نوع یک، نوع دو، دیابت بارداری و دیابت همراه با بیماری‌های دیگر انواع بیماری دیابت را شامل می‌شوند که شایع‌ترین نوع آن دیابت نوع یک و دو است.

دیابت نوع یک بیشتر در کودکان، نوجوانان و افراد زیر ۳۰ سال شایع است که عموما این افراد که ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت مبتلا به دیابت را تشکیل می‌دهند، انسولین درمانی می‌شوند. دیابت نوع دوم هم شایعترین نوع دیابت بوده و عموما در افراد بالای ۳۰ سال دیده می‌شود. بین یک سوم تا یک چهارم جمعیت مبتلا به دیابت نوع دوم نیز نیازمند تزریق انسولین هستند، اما سایر جمعیت آن‌ها با رژیم‌غذایی و داروهای خوراکی، ورزش و...کنترل خون روزانه درمان می‌شوند.

پایه‌های درمانی دیابت
با این حال به گفته رئیس انجمن دیابت ایران، این بیماری غیر واگیر اصولا شش پایه درمانی دارد که شامل آموزش، کمک به بیمار، کنترل روزانه قند خون از طریق دستگاه‌ها و ابزارهای تست خون، ورزش، رژیم غذایی و دارو درمانی است."اسدلله رجب" رئیس انجمن دیابت ایران اظهار کرد: علی‌رغم اینکه دیابت شش پایه درمانی دارد، اما متأسفانه در کشور بیمار، متخصص و بیمه‌های درمانی تنها به دارودرمانی توجه می‌کنند، در صورتی که دیابت یک بیماری مزمن است و نخست باید به بیمار آموزش داده شود تا با آن زندگی کند و در درمان خود همراهی کند. اگر بیمار آموزش داده نشود ممکن است حتی با دارو، قند او کنترل نشود.

رئیس انجمن دیابت ایران بیان کرد: دومین پایه درمانی دیابت، کمک به فرد دیابتی برای کنترل قند خون او بوده و سومین پایه درمانی نیز کنترل‌های روزانه قند خون از طریق دستگاه‌های تست قند خون است. این کار برای افراد دیابتی نوع یک که انسولین تزریق می‌کنند، بسیار واجب است اگر این دستگاه‌ها و این ابزار را نداشته باشند یا اینکه نتوانسته باشند این دستگاه را تهیه کنند و جامعه از آن‌ها حمایت نکنند در نتیجه داروهای موجود نیز به درد آنها نمی‌خورد.

عدم بیمه دستگاه تست قند خون
رجب اظهار کرد: در کشور ما بیمه‌ها فقط دارو را تحت پوشش خود قرار داده و آن را حمایت می‌کنند و متأسفانه بیمه‌ها این دستگاه‌ها و ابزارهای تست قند خون را حمایت نکرده و هزینه آن را پرداخت نمی‌کنند. این وسایل با افزایش قیمت روبه‌رو شده‌اند و یک مشکل بزرگ برای بیماران دیابتی به وجود آورده است و با توجه به گران شدن این وسایل بسیاری از بیماران نمی‌توانند هزینه این دستگاه‌ها را بپردارند، در حالی که در قانون به صراحت آمده است که ۷۰ درصد هزینه سلامت از طریق بیمه‌ها بازپرداخت شود، اما برعکس آن وجود دارد و ۷۰ درصد از جیب بیمار پرداخت می‌شود.

انحصار در کالایی حیاتی
این گفته‌های رجب در مورد دستگاه‌های قند خون در حالی است که به گفته برخی از بیماران دیابتی دسترسی به نوارهای تست قند خون سخت شده است، چرا که به زعم آنان تولید نوارهای تست قند خون منحصر به یک شرکت شده است. گفته‌های این بیماران در حالی است که فروردین‌ماه امسال نیز اخباری در رابطه با ممنوعیت واردات تست قند خون منتشر شد. همزمان با این موضوع نیز در برخی رسانه‌ها فروردین ماه امسال خبری منتشر شد مبنی بر اینکه واردات تجهیزات تست قند خون به بهانه حمایت از تولید ملی ممنوع شده است.

از سوی دیگر در همان زمان همزمان با این موضوع انجمن‌های سراسری و استانی دیابت در نامه‌های جداگانه به دولت، نسبت به «تبعات تداوم تولید انحصاری نوار تست قند خون» هشدار دادند. در این نامه آمده بود «تولید نوار تست قند، حالت انحصاری دارد که تبعات این مدل تولید و عرضه باعث کمیاب شدن نوار تست قند خون، گرانی و عدم‌دسترسی مناسب افراد مبتلا به دیابت به این تجهیزات شده است. افراد مبتلا به دیابت نوع‌یک که بخش قابل‌توجهی از آن‌ها کودکان و افرادی هستند که باید روزانه حداقل سه‌نوبت میزان قند خون خود را کنترل کنند، از دسترسی مناسب به نوار تست قند خون باکیفیت و با قیمت مناسب محروم هستند.»

انحصاری در کار نیست؛ سیاست‌های ارزی تغییر کرده است
«روح‌الله مزینانی» مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با این حال هرگونه انحصار در تولید و ممنوعیت واردات نوارهای تست قند خون را رد کرد و گفت: درباره اینکه واردات تست قند خون ممنوع شده است باید بگویم چنین چیزی صحت ندارد، بلکه یک باز مهندسی در سیاست‌های ارزی صورت پذیرفته است، چرا که واردات و تولید نوارهای تست خون در بسته‌های ۵۰ تایی ارزبری زیادی داشت و برای بیمار گران تمام می‌شد. در سیاست‌های ارزی جدید حوزه تولید، قیمت را از ۵ یورو به ۳ یورو کاهش دادیم.مزینانی ادامه داد: یکی از تولیدکنندگان هم مجوزی را برای تولید تعداد زیادی نوار را با همان قیمت سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ اخذ کرده بود که جلوی آن را گرفتیم و مجوز اضافه‌ای به او ندادیم و قیمت تولیدات آن را هم تعدیل کردیم.

کاهش قیمت نوار تست قند خون در راه است
وی با بیان اینکه به زودی قیمت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد، گفت: ثبت سفارش‌های جدید انجام شده و محصول تولیدکنندگان دیگر هم که نوارهای تست قند خون آن‌ها ۵ یورو بوده است را به سه یورو کاهش دادیم.مزینانی در رابطه با بازمهندسی سیاست‌های ارزی برای واردات نیز اظهار کرد: این کار را برای واردات نیز انجام دادیم، قیمت‌های ارزی آن‌ها نیز از ۹ یورو و ۶ یورو باید کاهش پیدا کند تا از آن‌ها حمایت شود.وی یادآور شد: تعداد زیادی از این کالا نیز در گمرک وجود دارد که به زودی آن‌ها هم وارد بازار مصرفی کشور می‌شوند.

مزینانی تاکید کرد: فشارهایی وجود داشت تا با همان قیمت قبلی نوارهای تست قند خون به فروش برود، اگر واردکنندگان سیاست‌های تعدیلی را به کار نبرند بلافاصله به تامین‌کنندگان دیگر فراخوان خواهیم داد.وی یادآور شد: اگر واردکنندگان به این سیاست‌های تعدیلی پایبند باشند، مجوزهای بیشتری به آن‌ها خواهیم داد.
مزینانی با بیان اینکه با افزایش تعداد نوارهای تست خون در بازار قیمت آن در بازار کاهش پیدا می‌کند و کمبودها در این زمینه برطرف می‌شود، گفت: کمبودی که در بازار وجود داشت به دلیل وقفه کوچک ناشی‌ از عدم تأمین ارز بود که در پی آن یکی از واردکنندگان کالا نتوانست کالای خود را به کشور حمل کند. پس از حل مشکل ارز این واردکننده باید کالای خود را وارد کشور کند و پس از آن برای سفارش‌های آینده خود تابع سیاست‌های ارزی باشد.
مرجع : ایلنا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها