به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۲۱ ساعت ۱۴:۰۵
کد مطلب : ۳۳۶۰۳۷

بازگشت دوجانبه به برجام هرگز قطعی نبود

بازگشت دوجانبه به برجام هرگز قطعی نبود
گروه بین الملل: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌وگویی مواضع این کشور را درباره تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای و چالش‌های آن مطرح کرد.
 ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با  شبکه شبکه العربیه درباره تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای [برجام]گفت: این [طرح]هیچ وقت قطعی نبود، هیچ وقت برایمان معلوم نبود که بتوانیم به بازگشتی دوجانبه به پایبندی به (برجام) بازگردیم یا نه؛ بنابراین همیشه با شرکای‌مان در حال برنامه‌ریزی برای رخداد‌های احتمالی بوده‌ایم.
پرایس  درباره سپاه پاسداران ایران گفت: شما از وزیر امور خارجه (آنتونی بلینکن) شنیده‌اید که سپاه پاسداران حملات تروریستی انجام داده است، ما نگران تهدید ناشی از سپاه پاسداران هستیم.
او در ادامه گفت: از ۱۰۷ تحریمی که این دولت از ژانویه ۲۰۲۱ بر ایران اعمال کرده است، تا ۸۶ درصد آن‌ها علیه سپاه پاسداران یا وابستگان آن بوده است. ما از اختیارات خودمان استفاده کرده و با شرکایمان در منطقه همکاری می‌‎‌کنیم تا با سپاه پاسداران و تهدیدی که به طور بالقوه برای کارکنان نظامی ما و شرکایمان در منطقه ایجاد می‌کند، مقابله کنیم.سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران و توافق هسته‌ای گفت: الان در مه ۲۰۲۲ ما همچنان بر این باوریم که اگر محدودیت‌هایی که توافق هسته‌ای ایجاد می‌کرد، دوباره بر ایران اعمال شود، برنامه هسته‌ای ایران دوباره به داخل جعبه بازگردانده می‌شود و زمان گریز [هسته‌ای]که الان چند هفته است، تا اندازه قابل توجهی طولانی‌تر خواهد شد.
پرایس با وجود تاکید چندباره مقامات ایران مبنی بر این که به کار بستن تسلیحات هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران جایی ندارد، افزود: این که زمان گریز بسیار کم است، غیرقابل قبول می‌باشد. رئیس جمهور بایدن تعهد دارد که ایران هیچ گاه به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند.
او با گفتن این که برجام تنها یک راه برای ممانعت از دست‌یابی ایران به یک سلاح هسته‌ای خواهد بود، بیان کرد که آمریکا و متحدانش در صورت لزوم، «به دنبال دیگر ابزارها» خواهند رفت تا اطمینان بیابند این اتفاق هیچ گاه نخواهد افتاد.سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به اظهارات اخیر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: ما به همکاری نزدیک با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اطمینان یافتن از این که ایران بر تعهداتش پایبند است یا اطمینان‌یابی از این که ایران هیچ گاه نتواند به یک سلاح هسته‌ای دست بیابد، ادامه خواهیم داد.

 
برچسب ها: برجام
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها