به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۱۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۲۲ ساعت ۰۹:۵۳
کد مطلب : ۳۳۶۰۹۴

تأخیر شدید در ارسال کالا در سطح جهانی

تأخیر شدید در ارسال کالا در سطح جهانی
گروه اقتصادی:بارگیری و تخلیه در بندر شانگهای به دلیل پاندمی کرونا تا حد زیادی متوقف شده و به تأخیر شدید در ارسال کالا در سطح جهانی انجامیده است. بیمه‌های کشتی می‌گویند، جنگ اوکراین مشکلی مضاعف است و بنادر جهانی زیر فشار هستند.
بنا به ارزیابی کارشناسان شرکت بیمه آلیانتس (آلیانز) ترافیک سنگین در بزرگترین بندر کانتینری جهان در شانگهای، در زنجیره جهانی ارسال کالا برای ماه‌ها هرج و مرج ایجاد خواهد کرد. تعطیلی مطلق کرونایی در کلان‌شهر چینی فعالیت تأسیسات بندری را فلج کرده است.یوستوس هاینریش که در یکی از شرکت های وابسته به آلیانتس، مسئول بیمه کشتی‌ها در سطح جهانی است، می‌گوید: «این مسئله را نمی‌توان به این زودی‌ها حل کرد».به گفته هاینریش، دست‌کم یک تا سه ماه طول خواهد کشید تا بتوان بر اوضاع مسلط شد.کشتی‌رانی در وضعیت کنونی فشار زیادی بر بنادر وارد آورده است و خدمه کشتی‌ها و پرسنل بنادر زیر فشار کاری شدید قرار دارند.
از آغاز پاندمی کرونا بدین سو، حوزه صنعت با تأخیر در انتقال کالا و مواد اولیه روبرو بوده است. بنا به ارزیابی ابرشرکت آلیانتس، ظرفیت باری در کشتیرانی در مجموع کاهش یافته است. به همین دلیل شرکت‌های کشتیرانی بین‌المللی ۷،۵ میلیون کانتینر جدید سفارش داده‌اند.این وضعیت باعث شده که بسیاری از کشتی‌های غیرکانتینری برای نقل و انتقال آهن‌آلات به کار گرفته شوند، از کشتی‌های قدیمی‌تر بیشتر استفاده شود و زمان تعمیر و نگهداری کشتی‌ها رعایت نگردد و طولانی‌تر شود.به این مشکلات باید پیامدهای جنگ اوکراین را نیز افزود. بیمه‌کنندگان  کشتی‌ها‌ می‌گویند، در دریای سیاه شماری از کشتی‌ها از بین رفته‌اند و برخی دیگر در بنادر اوکراین زمین‌گیر شده‌اند. جنگ اوکراین بر مشکلات زنجیره ارسال کالای ناشی از پاندمی کرونا و فشار بارگیری و تخلیه در بنادر و نیز بر معضل پیدا کردن خدمه کشتی افزوده است.برای کشتی‌ها یک بیمه ویژه جنگ وجود دارد که در صورت از بین رفتن کشتی، بیمه فراتر از حد معمول خسارت می‌پردازد. بر اساس این بیمه ویژه، کشتی‌هایی که میان شش تا ۱۲ ماه در انتظار به سر می‌برند و قادر به خروج از بندر نیستند، حق تقاضای جبران کامل خسارات را دارند.
کارشناسان بیمه آلیانتس همچنین نگران تحریم نفتی روسیه هستند. در صورتی که نفت سنگین کمیاب شود، امکان دارد شرکت‌های کشتیرانی مجبور شوند از دیگر سوخت‌های فسیلی و احتمالا با کیفیت پایین‌تر استفاده کنند. این گونه صوخت می‌تواند به موتور‌ کشتی صدمه بزند.


 
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها