کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دنیا به یک مافیای جدید نیاز دارد

22 ارديبهشت 1401 ساعت 9:55


گروه گوناگون: سری بازی‌های Mafia همواره جزو پرطرفدارترین عناوین ژانر اکشن ادونچر محسوب می‌شده‌اند. با این که این بازی‌ها هیچ‌وقت در حد و اندازه بازی‌های جهان بازِ بی‌نقص راکستار نبوده‌اند، اما هواداران خاص خودشان را داشته‌اند. با انتشار گزارش کوتاکو مبنی بر ساخت یک بازی جدید مافیا، حالا وقتش رسیده تا این سوال را پاسخ دهیم که چرا دنیا به یک بازی مافیا جدید نیاز دارد؟استودیوی Hangar 13 در سال‌های اخیر تلاش‌های قابل توجهی برای زنده کردن نام مافیا کرده است اما این تلاش‌ها آن‌طوری که باید سر و صدا نکردند. از Mafia 3 که به نوعی نقطه آغاز بازی‌های مافیا روی کنسول‌های نسل هشتم بود گرفته تا ریمستر Mafia 2 و البته در نهایت یک ریمیک تمام‌عیار از قسمت اول این مجموعه که تحت عنوان Mafia Definitive Edition منتشر شد. حالا گزارش جدیدی نشان می‌دهد که پس از جدایی رئیس کل این استودیو، ظاهرا Hangar 13 و 2K Games در حال ساخت یک نسخه جدید از بازی مافیا هستند.
این بازی بدون عنوان، ظاهرا قرار است یک پریکوئل یا پیش‌درآمد برای کل مجموعه باشد. مافیا که یک مجموعه بازی کلاسیک در ژانر فیلم‌هایی مثل پدرخوانده و Goodfellas محسوب می‌شود، کمتر رقیبی در بین بازی‌های ویدیویی دارد. رقبای اصلی بازی‌های مافیا همیشه فیلم‌های گنگستری دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی بوده‌اند. از طرفی این بازی‌ها آن‌قدر تاریخچه عجیب و سرنوشت غریبی دارند، بین شکاف نسل‌های مختلف گیمرها در معرض فراموشی قرار گرفته‌اند.ماشین زمان به ما می‌گوید که قسمت اول Mafia سال ۲۰۰۲ منتشر شده است؛ بازی‌ای که یادم است پس از انتشار خیلی‌ها آن را با نسخه‌های کلاسیک GTA مقایسه می‌کردند و اپن ورلد بودن آن را جذاب می‌دانستند. قسمت اول مافیا داستان یک راننده تاکسی را که وارد گنگ‌های مافیایی می‌شد را روایت می‌کرد و در دهه ۳۰ میلادی جریان داشت. قصه تامی آنجلو آن‌قدر جذاب بود که خیلی زود بازی مافیا را به یکی از محبوب‌ترین بازی‌های پی‌سی گیمرها تبدیل کرد.در ادامه با عرضه مافیا 2، دنیا حالا جای دیگری بود. مافیا 2 سال‌ها در دست ساخت بود و در نهایت هم با مقدار زیادی از حذفیات و محتوایی که به نسخه نهایی راه پیدا نکرده بود به بازار رسید. بازاری که سال ۲۰۱۰ حالا استاندارد جدیدی به نام GTA 4 داشت. مافیا 2 یک بازی داستانی خیلی خوب بود که داستان ویتو اسکالتا، جوان ایتالیایی خلافکاری که به خدمت اجباری در جنگ جهانی دوم فرستاده شده بود و پس از برگشت، باید رویای آمریکایی را زندگی می‌کرد. ماجراهای قسمت دوم از اواسط دهه ۴۰ میلادی آغاز می‌شد و تا اوایل دهه ۵۰ ادامه داشت.
قسمت سوم اما یک برداشت کاملا متفاوت از نام مافیا بود و ماجرای سیاه‌پوست‌ها در دهه ۶۰ میلادی را روایت می‌کرد. هر چقدر که مافیا 1 و 2 توانسته بودند مخاطبان خاص خودشان را پیدا کنند، مافیا 3 از چنین اقبالی برخوردار نبود و نه به خاطر موضوع متفاوت، بلکه به خاطر نوآوری‌های کم و سیستم‌های گیم‌پلی قدیمی، خیلی‌ها را ناامید کرد. آخرین تلاش Hangar 13 پس از عرضه این بازی، ریمیک قسمت اول مافیا بود که خیلی‌ها را دوباره به این مجموعه دوست‌داشتنی برگرداند.
ریمیک قسمت اول مافیا یا Mafia Definitive Edition یک نسخه دفنتیو از هر لحاظ است. همان‌قدر که راکستار هیچ تلاش خاصی برای نسخه‌های دفنتیو بازی‌های کلاسیک GTA نکرده بود و صرفا به ریمسترهای خشک و خالی اتکا می‌کرد، Hangar 13 از موتوری برای ساخت مافیا دفنتیو ادیشن استفاده کرد که در ساخت مافیا 3 استفاده شده بود. این موتور قدرت این را داشت تا شهر خیالی مافیا 1 یا همان بهشت گمشده (Lost Heaven) را که برداشتی مستقیم از شیکاگو، ایلینویز بود را زنده کند. مافیا 1 با این ریمیک روح جدیدی داشت و نشان می‌داد که چقدر به یک بازی گنگستری دهه ۳۰ میلادی نیاز داریم. بازی‌ای که بتواند دوره رکود بزرگ (Great Depression) را به بهترین نحو روایت کند و شکلِ تعاملی آثار بزرگی مثل پدرخوانده باشد.شاید Hangar 13 عملکرد فوق‌العاده‌ای را در سالیان اخیر با این مجموعه با جا نگذاشته باشد اما قطعا از پس یک بازی پیش‌درآمد از دنیای مافیا بر می‌آید. با کنار رفتن موتور داخلی استودیو و روی کار آمدن آنریل انجین ۵، می‌توانیم مطمئن باشیم که مافیای بعدی قرار است محدودیت‌ها را از بین بردارد و یک ادای احترام تمام‌عیار به ژانر گنگستری باشد. این موضوع با عملکرد مافیا دفنتیو ادیشن، دقت و ظرافتی که تیم سازنده روی آن گذاشته بود، حتی بیش از پیش امید ما را به قسمت جدید سری بازی‌های مافیا معطوف می‌کند.

 


کد مطلب: 336096

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/336096/دنیا-یک-مافیای-جدید-نیاز

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir