کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مزایای استفاده از چیلر در ساختمان‌ها

22 ارديبهشت 1401 ساعت 10:06

گروه کسب و کار: استفاده از چیلر در ساختمان‌ها به عنوان سیستم تهویه مطبوع در مقایسه با دیگر تجهیزات تهویه مطبوع مزایای زیادی دارد که ادامه به برخی از این موارد اشاره میکنیم و قبل از آن نحوه عملکرد چیلر را برای شما توضیح می‌دهیم.


چیلر چیست ؟
چیلر‌ها دستگاهی می‌باشد که با سیکل تبرید خود دمای آب مورد نیاز را کاهش می‌دهند و این سیکل تبرید معمولا به دو صورت تراکمی و جذبی می‌باشد که عملکرد هر کدام متفاوت می‌باشد ولی در نهایت کار یکسانی را انجام می‌دهند و معمولا در بیشتر ساختمان‌ها از چیلر‌های تراکمی استفاده می‌شود و چیلر‌های جذبی به دلیل عملکرد متفاوتی که دارند تنها در برخی مراکز مورد استفاده قرار میگیرند.
چیلر‌های تراکمی دارای 3 بخش مهم کمپرسور، کندانسور و اواپراتور می‌باشند و عملکرد آن به این صورت می‌باشد که کمپرسور گاز مبرد را فشرده می‌کند و سپس به سمت کندانسور منتقل می‌نماید تا دمای مبرد کاهش و سپس به مایع تبدیل شود.
مبرد مایع در سیکل تبرید به سمت اواپراتور آبی هدایت می‌شود و قبل از ورود به اواپراتور ابتدا توسط شیر انبساط دچار افت فشار شدیدی می‌شود و پس از ورود به اواپراتور تمایل به تبخیر شدن پیدا می‌کند و با جذب گرمای نهان تبخیر خود از آب به گاز تبدیل می‌شود و سیکل تبرید ادامه می‌یابد و دمای آب هم کاهش می‌یابد که این آب به سمت فن کویل‌های نصب شده درون ساختمان منتقل می‌شود و با عبور هوای محیط از روی کویل‌های فن کویل عملیات کاهش دمای محیط و خنک سازی انجام می‌شود.
چیلر‌های تراکمی خود به دو دسته کلی هوا خنک و آب خنک تقسیم می‌شوند که این نام گذاری به دلیل تفاوت کندانسورهای آن می‌باشد در ساخت چیلر‌های تراکمی از دو نوع کندانسور هوایی و آبی استفاده می‌شود که در شرایط آب و هوایی مختلف عملکرد و راندمان متفاوتی دارند.
مینی چیلر‌ها که در دسته چیلرهای تراکمی قرار میگیرند کاربرد فراوانی در بخش‌های مختلف صنعتی و خانگی دارند که شما می‌توانید جهت دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه و استعلام قیمت آن به صفحه قیمت مینی چیلر مراجعه نمایید.



مزایای استفاده از چیلر
علاوه بر چیلر دو دستگاه کولر گازی و کولر آبی کاربرد فراوانی جهت تهویه مطبوع ساختمان‌ها دارند که در مقایسه چیلر با این دو دستگاه به مزایای آن پی می‌بریم.

کیفیت هوای چیلر
دمای هوای خروجی از فن کویل‌ها بسیار مطلوب می‌باشد و مانند کولر گازی بسیار سرد و اذیت کننده نمی باشد و همچنین استفاده از چیلر تغییر چندانی در میزان رطوبت هوا ایجاد نمی کند در صورتی که استفاده از کولر گازی سبب کاهش رطوبت محیط و خشک شدن هوا می‌شود و کولر‌های آبی سبب افزایش رطوبت محیط می‌شوند که البته در مناطق با شرایط آب و هوایی مختلف استفاده از این تجهیزات مزیت‌های خاص خود را دارند.

مصرف انرژی چیلر
چیلر‌ها راندمان بالایی دارند و در مقایسه با کولر‌های گازی مصرف انرژی بسیار کمتری دارند و استفاده از این دستگاه سبب کاهش هزینه برق شما می‌شود و همچنین کیفیت هوای بهتری را در اختیار شما می‌گذارد.

مقایسه چیلر و اسپیلت
جهت مقایسه اسپیلت و چیلر باید به این نکته اشاره نمود که با توجه به افزایش هزینه‌های برق استفاده از چیلر انتخاب صحیحی می‌باشد به این دلیل که مصرف برق اسپلیت نزدیک به 2.5 برابر چیلر می‌باشد و هزینه‌های روزمره را افزایش می‌دهد و با توجه به توضیحاتی که در زمینه کیفیت هوای چیلر به شما ارائه دادیم متوجه می‌شوید که انتخاب چیلر گزینه مناسب تری نسبت به اسپیلت می‌باشد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه چیلرهای خانگی و استعلام قیمت آن به شما پیشنهاد می‌کنیم که به صفحه قیمت چیلر خانگی مراجعه نمایید.

انتخاب چیلر مناسب 
انتخاب چیلر مناسب با شرایط محل نصب سبب افزایش راندمان و راحتی شما می‌شود محاسبه دقیق ظرفیت چیلر و انتخاب صحیح نوع چیلر باید توسط کارشناسان و متخصصین انجام شود تا عملکرد چیلر رضایت بخش باشد و همچنین طول عمر دستگاه شما افزایش یابد.
همانطور که گفتیم چیلر‌های جذبی در شرایط عادی استفاده نمی شوند و معمولا در ساختمان‌هایی که دارای تجهیزاتی چون ژنراتور تولید برق دارند مانند بیمارستان‌ها و برخی اداره جات از این نوع چیلر استفاده می‌شود تا مصرف انرژی آن بهینه باشد.
همچنین چیلر‌های جذبی که در دو مدل هوا خنک و آب خنک طراحی و تولید می‌شوند در شرایط آب و هوایی مختلف راندمان متفاوتی دارند به این صورت که چیلر‌های هوا خنک در مناطق گرم و خشک راندمان پایینی دارند به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که در این مناطق از چیلر آب خنک استفاده شود.
همچنین در مناطقی که به منابع آزاد آبی دسترسی داریم می‌توانیم از چیلر آب خنک استفاده کنیم تا از این آب جهت خنک سازی مبرد در کندانسور آبی استفاده کنیم و مصرف انرژی دستگاه کاهش یابد.



مصرف انرژی چیلر تراکمی هوا خنک در مقایسه با چیلر آب خنک بیشتر می‌باشد و دلیل آن هم وجود فن بر روی کندانسور چیلر می‌باشد که سبب افزایش مصرف انرژی می‌شود اما در کندانسور‌های آب خنک که از کندانسور آبی استفاده می‌شود راندمان کندانسور بالاتر می‌باشد و نیاز به مصرف انرژی بالایی برای خنک سازی مبرد نمی باشد.
صنایع برودتی نوری برای انتخاب و خرید چیلر برای شما مشاوره تخصصی رایگان در نظر گرفته است تا شما بتوانید خرید چیلر خود را با اطمینان انجام دهید و چیلر متناسب با نیاز خود خریداری نمایید.
صنایع برودتی نوری جزو بزرگترین صنعتگران در حوزه تولید و ساخت تجهیزات برودتی مختلف می‌باشد که می‌تواند در این زمینه شما را یاری دهد از جمله فعالیت‌های این شرکت ساخت چیلر و سردخانه می‌باشد که شما می‌توانید برای استعلام هزینه ساخت سردخانه بر روی لینک آن کلیک نمایید.
 
 


کد مطلب: 336102

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/336102/مزایای-استفاده-چیلر-ساختمان-ها

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir