به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۲۲ ساعت ۱۰:۱۸
کد مطلب : ۳۳۶۱۰۳

علت دیر افتادن دندان شیری در کودکان

گروه سلامت: یکی از مشکلاتی که اگر در سنین کودکی به آن رسیدگی نکنید در بزرگسالی فرد را ناچار به استفاده از ارتودنسی می‌کند، دیر افتادن دندان شیری در کودکان است. از حدود شش سالگی دندان‌های شیری شروع به افتادن می‌کنند و کودک تا سن ۱۲ سالگی همه دندان‌های شیری خود را از دست می‌دهد، تا جا برای رویش دندانهای دائمی باز شود. از دست دادن اولین دندان کودک تا یک یا دو سال زودتر یا دیرتر از ۶ سالگی کاملاً طبیعی است و معمولاً دختران زودتر از پسرها دندان‌های شیری خود را از دست می‌دهند، همچنین دندانهای دائمی مانند دندان‌های شیری، می‌تواند زمان و ترتیب بیرون آمدن متفاوتی داشته باشد.
علت دیر افتادن دندان شیری در کودکان
 مدت کوتاهی پس از تولد ۴ سالگی، استخوان‌های فک و صورت کودک شما شروع به رشد می‌کند و بین دندانها فاصله ایجاد می‌شود که این یک فرآیند کاملاً طبیعی برای فراهم کردن فضای لازم برای رویش دندان‌های دائمی است. اگر دندان‌های دائمی کودک شما به موقع بیرون نیامده اند و تا سن هفت سالگی هیچ دندان شیری نیفتاده است ممکن است نگران شوید که دلیل احتمالی برای به تعویق افتادن دندانهای دائمی و دیر افتادن دندان شیری وجود دارد یا خیر؟ که در اکثر موارد  این موضوع جدی نیست اما برای اطمینان خاطر از کلینیک  دندانپزشکی کودکان مهرآوید کمک بگیرید تا شما را راهنمایی کنند. در این مقاله برای شما علت دیر افتادن دندان شیری در کودکان را توضیح خواهیم داد پس با ما همراه باشید.

 دلایل دیر افتادن دندان شیری در کودکان
۱- یکی از شایعترین دلایل این است که فضای کافی  برای رشد دندان جدید وجود ندارد، در صورتی که استخوان فک به میزان لازم بزرگ نشده باشد، رشد دندان دائمی ممکن است با مشکل مواجه شود و دندان دائمی نتواند دندان شیری را به بیرون فشار دهد.
۲- گاهی اوقات رشد دندان شیری با استخوان فک جوش میخورد و این جوش خوردگی از بین نخواهد رفت مگر اینکه دندان شیری که مسیر ورود دندان دائمی را مسدود کرده است توسط دندانپزشک برداشته شود، در غیر این صورت دندان دائمی به صورت نهفته باقی خواهد ماند.
۳- یکی دیگر از دلایل دیر افتادن دندان شیری در کودکان این است که دندان دائمی به طور کامل رشد نکرده است و قادر به تحلیل ریشه دندان شیری نخواهد بود که در اکثر موارد دندان دائمی پس از مدتی رشد خواهد کرد اما اگر رویش دندان دائمی به تعویق افتاد، باید به دندانپزشک مراجعه کنید.
۴- ناهنجاریهای رشد ممکن است باعث شود که دندان دائمی رشد نکند و دندان شیری باقی بماند.
۵- وجود دندان اضافی در دهان منجر به فشردگی و نامرتبی دندانها می‌شود و مسیر بیرون آمدن دندان‌های دائمی را مسدود می‌کند.



۶- سوء تغذیه و کمبود ویتامین‌ها مخصوصا کمبود کلسیم و ویتامین دی، نیز می‌تواند باعث دیر افتادن دندانهای شیری شود، به این صورت که کودکانی که سوءتغذیه دارند دیرتر از کودکانی که به خوبی تغذیه میشوند دندان‌های دائمی خود را در می‌آورند.
۷- در موارد نادر تاخیر در رویش دندان دائمی می‌تواند نشانه اولیه بیماری کودک باشد، از آنجایی که هورمون نقش مهمی در رشد دندان دارد، رویش دیر هنگام دندان می‌تواند نشانه ای از مشکل در غده هیپوفیز، تیروئید یا مشکل در کمبود مواد معدنی باشد.
 دندان‌های شیری به دلایل دیگری مانند: ژنتیک، آسیب به دندان، علل پزشکی، وجود مانع در دهان و صاف نبودن دندان‌های دائمی در زیر لثه، ممکن است در دهان باقی بمانند.
 
 در صورتی که دندانپزشک هر کدام از مشکلات را مشاهده کند، با گرفتن عکس از طریق اشعه ایکس، نحوه قرارگیری دندان‌ها در فک و چگونگی رویش دندان‌های دائمی را مورد بررسی قرار خواهد داد و اگر نیاز به درمان خاصی باشد، مشکل را برطرف می‌کند. یک دندانپزشک با حوصله و با تجربه با به‌کارگیری ترفندهای خاصی می‌تواند ترس کودک را کاهش دهد و درمان لازم را انجام دهد اما در صورتی که کودک با دندانپزشک همکاری نداشته باشد، کیفیت و استاندارد خدمات پایین می‌آید که در این صورت دندان پزشک درمان کودک را با بیهوشی انجام میدهد. تیم دندانپزشکی مهرآوید با دستگاه‌های به‌روز و کادر با تجربه بهترین و تخصصی ترین تیم در دندانپزشکی به روش بیهوشی هستند که با این کار کودک شما طی مدت کوتاهی بیدار نیست و کوچکترین استرسی نخواهد داشت و همچنین هیچ دردی را حس نخواهد کرد که البته بیهوشی در دندانپزشکی آخرین اقدام است.

نتیجه گیری
دندان‌های شیری برای سلامت و رشد کودک بسیار مهم هستند زیرا آنها برای جویدن غذا، صحبت کردن و لبخند زدن به کودک شما کمک می‌کنند و هم چنین فضایی را در دهان برای رویش دندان‌های دائمی که در زیر لثه رشد می‌کنند، نگه می‌دارند و چون از سن ۶ تا ۱۲ سالگی دو گروه از دندان یعنی هم دندان شیری و هم دندان دائمی در دهان کودک وجود دارد مراقبت و محافظت از دهان  و دندان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، به همین دلیل در صورت مشاهده هرگونه مشکل و مراقبت‌های دوره ای دندان‌های کودک خود به دندانپزشکی مهرآوید مراجعه کنید.
 
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها