کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

جنگی پایان ناپذیر و بدون برنده در اروپا

22 ارديبهشت 1401 ساعت 14:47


گروه بین الملل: «جنگی پایان ناپذیر و بدون برنده در اروپا؛ این چیزی است که رهبران ناتو از آن می‌ترسند و - همزمان با نزدیک شدن جنگ روسیه به چهارمین ماه و نبود شواهد کافی مبنی بر پیروزی قطعی نظامی یکی از طرفین - برای آن آماده می‌شوند.»
خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی با اشاره به احتمال ماندگار شدن شبح جنگ بر سر اروپا در سال‌های پیش‌رو، نوشته است: «امکان به وجود آمدن یک بن‌بست، هیزمی بر آتش نگرانی‌ها از تبدیل شدن اوکراین به میدان نبردی خونین است؛ بیم بدل شدن این کشور به عاملی تضعیف‌کننده در ثبات اروپا در ماه‌ها و یا حتی سال‌های آتی.امنیت در حوزه‌های غذا و انرژی از ملموس‌ترین نگرانی‌ها هستند، اما حمایت عظیم غرب از اوکراین - آن‌ هم زمانی که جهان در حال عبور از همه‌گیری کرونا بوده و با مشکلات تغییرات اقلیم دست‌وپنجه نرم می‌کند - می‌تواند زخم مضاعفی بر بدنه اقتصاد جهانی باشد. اگر هم روسیه بخواهد شرایط را وخیم‌تر کند، خطر یک بحران وسیع‌تر افزایش می‌یابد.آمریکا و متحدانش جریان پیوسته‌ای از صادرات تسلیحات مرگبار به اوکراین را برقرار کرده‌اند. گرچه اکثر تحلیلگران می‌گویند کی‌یف دست‌کم خود را سرپا نگه می‌دارد، اما اگر آن‌ها می‌خواهند از وعده پیروزی ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین حمایت کنند یا دست کم شاهد مقابله نسبتا برابر اوکراین با پیشروی‌های روسیه باشند، باید این کمک‌ها ادامه داشته باشد.
پوتین همانطور که نشانه‌ای مبنی بر تمایلش برای تشدید حملات با اعلام بسیج عمومی و یا استفاده از تسلیحات نامتعارف نشان نداده، در مقابل نیز هیچ علامتی از عقب‌نشینی خود بروز نداده است. زلنسکی هم نه تنها از دفع حمله روسیه سخن گفته، بلکه وعده داده است که کریمه و دیگر مناطقی که روسیه در ۲۰۱۴ تصرف کرده و یا به نحوری کنترل آن را در دست دارد، پس بگیرد.
یان کلی، سفیر سابق آمریکا در گرجستان دستیابی به یک راه حال مذاکره‌محور در این شرایط را "دشوار" دانسته و گفت: امکان ندارد اوکراین عقب‌نشینی کند؛ آن‌ها فکر می‌کنند که پیروز خواهند شد.
کلی علاوه بر این گفت، مهم نیست که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه تا چه حد در تخمین اتحاد و اراده ناتو و یا قوای نظامی و عزم مردم اوکراین در مقاومت اشتباه کرده باشد، او نمی‌تواند شکست را بپذیرد و دست‌کم سناریویی می‌خواهد که بتواند آن را به عنوان یک پیروزی ارائه کند.این دیپلمات سابق آمریکا ادامه داد: عقب‌نشینی پوتین، خودکشی است. واقعا یافتن راهی برای دستیابی به یک راهکار مذاکره‌محور در این نقطه بسیار دشوار است. هیچ یک از طرفین میلی به توقف نبرد ندارند و شاید محتمل‌ترین نتیجه جنگی چند ساله است. اوکراین به زخمی چرکین در قلب اروپا تبدیل خواهد شد.
ظاهرا مقامات آمریکا، از جمله جو بایدن، رئیس‌جمهوری این کشور هم با این گزاره موافق هستند حتی با وجود اظهارات لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در ماه گذشته میلادی که در سفر به کی‌یف گفت، هدف واشنگتن نه‌ تنها کمک به اوکراین در دفاع از خودش، بلکه تضعیف روسیه تا آنجاست که دیگر خطری به حساب نیاید.بایدن روز دوشنبه گفت: "پوتین در حال حاضر راه برون‌رفتی ندارد و من سعی دارم بفهمم که در این باره باید چه کار کنیم." این در حالیست که او قانونی را برای راه‌اندازی مجدد برنامه "قانون وام و اجاره" جنگ جهانی دوم به امضا رسانده و از کنگره آمریکا درخواست کرد تا ارسال بسته کمک‌های نظامی و بشردوستانه به ارزش ۴۰ میلیارد دلار به اوکراین را تایید کند.چه باید کرد؟ امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه باور دارد که اولویت با توافقی مذاکره‌محور است که برای هر دو طرف جنگ حفظ ظاهر کند.ماکرون  گفت: ما صلحی خواهیم داشت برای ساختنم فردا، هرگز این را فراموش نکنیم. باید اوکراین و روسیه را دور میز مذاکره بنشانیم. پایان گفت‌وگو و مذاکره توسط اوکراین و روسیه تعیین می‌شود. اما این اتفاق در وضعیت انکار، طرد و حتی تحقیر یکدیگر رخ نخواهد داد.مقامات آمریکا خیلی با این گزاره موافق نیستند، اما با این حال قبول دارند که مرحله نهایی و پایان کار به خود اوکراین بستگی دارد.
ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اخیرا گفت: استراتژی ما این است که مطمئین شویم اوکراین از این جنگ پیروز خارج می‌شود. اوکراین این کار را بر سر میز مذاکره انجام خواهد داد. هدف ما تقویت موضع اوکراین در میز مذاکره است و در عین حال، همچنان فشارهای زیادی به فدراسیون روسیه وارد می‌آوریم.اما هزینه‌های گزاف مشخص نبودن تعریف "پیروزی اوکراین" چیزی است که مقامات برخی کشورهای اروپایی را هراسان کرده است، خصوصا کشورهای حوزه بالتیک، یعنی استونی، لتونی و لیتوانی که نمایندگان ناتو در همسایگی روسیه بوده و نگران برنامه‌های آتی مسکو هستند.برای کشورهای حوزه بالتیک و دیگر کشورهای جناح شرقی ناتو، این خطری جدی است، خاطرات اشغال و حکومت شوروی هنوز تازه است. آن‌ها می‌گویند که امتیازدهی اوکراین به روسی فقط پوتین را به پیشروی بیشتر به سمت غرب تحریک می‌کند.
گابریلوس لندزبرگیس، وزیر امور خارجه لیتوانی گفت: "صادقانه بگویم، هنوز درباره مرحله آخر حرف نمی‌زنیم"، او روز دوشنبه در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفت، هر امتیاز ارضی که اوکراین به روسیه بدهد، به جهانی منجر خواهد شد که در آن "نظم قانون‌محور" جایش را به "نظم قانون جنگل محور" داده است.
لنزبرگیس پیشنهاد داد که کشورهای غربی بیانیه‌هایی در باب تعریف "پیروزی" ارائه کنند و پرسید: "تصور ما از آنچه آن را پیروزی (واقعی) می‌نامیم چیست؟ سناریویی که مورد رضایت ماست چیست؟"این وزیر خارجه لیتوانی در درخواست‌هایش برای برکناری پوتین حتی از آمریکا و دیگر رهبران ناتو هم فراتر رفته است. او "تغییر رژیم" در مسکو را تنها راه حفاظت از امنیت اروپا و غرب در دراز مدت می‌داند.او با بیان اینکه مطرح کردن "تغییر رژیم" و "برکناری پوتین" برای او به مراتب آسان‌تر است تا آمریکا، گفت: اینکه بگوییم در مسکو به تغییر رژیم نیاز داریم، برای من آسان‌تر است، پس بی‌پروا و با صراحت از آن سخن گفته‌ان. شاید این کار برای ایالات متحده خیلی خیلی سخت‌تر باشد، اما به هر حال از یک جایی به بعد باید در این باره صحبت کنیم، چون مهم است.»



 


کد مطلب: 336134

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/336134/جنگی-پایان-ناپذیر-بدون-برنده-اروپا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir