کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

درس‌هایی که چین از اوکراین می‌گیرد

22 ارديبهشت 1401 ساعت 16:09


گروه بین الملل: مقامات ارشد اطلاعاتی آمریکا به قانون‌گذاران این کشور گفتند، رئیس‌جمهوری چین برای تصمیم‌گیری در خصوص بازپس‌گیری تایوان با توسل به قدرت نظامی و یا مسیرهای دیپلماتیک، تحولات جنگ روسیه و اوکراین و واکنش‌های بین‌المللی به آن را از نزدیک تحت نظر دارد.
 ژنرال «اسکات بریر»، رئیس آژانس اطلاعات دفاعی به کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا گفت: چینی‌ها این (جنگ) را خیلی با دقت نگاه خواهند کرد.وی افزود: مرتب کردن عناصر مختلف دیپلماتیک، اطلاعاتی، نظامی و اقتصادی این بحران برای چین زمان‌بر خواهد بود.
بریر این اظهارات را در یک جلسه استماع برای سنجش ارزیابی این کمیته اطلاعاتی از خطرات جهانی ایراد کرد. قانون‌گذاران غالبا بر موفقیت‌ها و ضعف‌های اطلاعات آمریکا در سنجش توانایی روسیه در اوکراین و موضع آن‌ها نسبت به تایوان تمرکز داشتند.جاش هالی، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا به این مقامات اطلاعاتی گفت: ما توانایی‌های نظامی ارتش روسیه را بیش از حد دست بالا گرفتیم. (اما) تعجب خواهم کرد اگر توان نظامی چین هم تا این حد ضعیف باشد. فکر نمی‌کنید که در مورد چین، ما با یک رقیب بسیار قدرتمندتر روبرو هستیم؟
بریر و آوریل هینز، مدیر اطلاعات ملی آمریکا که او هم در این استماع حضور داشت، گفتند، پکن ترجیح می‌دهد تایوان را از مسیر دیپلماتیک پس بگیرد، اما خطر حمله نظامی از اکنون تا ۲۰۳۰ همچنان بالا است.هینز گفت، چین می‌خواهد قوای نظامی‌اش را تا جایی تقویت کند که حتی در صورت مداخله آمریکا، بازهم بتواند تایوان را پس بگیرد.هر دو حزب کنگره آمریکا در حمایت خود از تایوان در مقابل چین متحد هستند.بریر و هینز هر دو چین را به عنوان یک اولویت بی‌مانند برای کمیته اطلاعاتی و چالش‌های امنیتی اصلی آمریکا دانسته و زرادخانه‌های هسته‌ای در حال توسعه آن را «تاریخی» خواندند.بریر گفت: چند کار هست که می‌توانیم در مورد تایوان انجام دهیم. فکر می‌کنم آن‌ها از جنگ اوکراین درس‌های جالبی می‌گیرند.
او به این اشاره کرد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین این نیروها را تحت تاثیر قرار داده است با موفقیت یگان‌های نظامی کوچک تاکتیکال در برابر نیروهای روسیه که توانایی اقدام مستقلانه را ندارند و «تمرین موثر با سامانه‌های تسلیحاتی مناسب».بریر با این حال اعلام کرد که ارتش تایوان «جایی که باید باشد، نیست» و به یک نیروی وظیفه بزرگ اشاره کرد که مدت زمان کمی خدمت می‌کنند.
بریر گفت: فکر می‌کنم باید با شرکای خود در هند-اقیانوسیه در چهارچوب وزارت دفاع و ارتش و رهبری تایوان تعامل داشته باشیم تا به آن‌ها در فهم مناقشه اوکراین کمک کنیم، در اینکه چه درس‌هایی می‌توانند بگیرند و دلارهایشان را در کدام زمینه‌های دفاعی و آموزشی خرج کنند.بریر و هینز گفتند که برای تشخیص اینکه چین چه درس‌هایی از پاسخ جهانی - به رهبری آمریکا - به حمله روسیه می‌گیرد، زود است؛ از تحریم‌های هماهنگ‌شده متحدان در اروپا و گروه هفت و انزوا در سازمان ملل متحد گرفته تا پیروزی ارتش اوکراین.این مقامات گفتند، با این حال، نامحتمل است که چین برنامه‌هایش برای تصرف تایوان را تسریع کند.
بریر گفت: احتمالا آن‌ها به عملیات‌های آینده علیه تایوان فکر می‌کنند و این که تا چه حد کار سختی خواهد بود. آن‌ها همچنین به تحقیقات و بررسی‌هایی فکر می‌کنند که درصورت انجام عملیات‌های این چنینی با آن مواجه خواهند شد.وی افزود، یکی از درس‌هایی که امیدوار است چینی‌ها از حمله روسیه به واکراین بگیرند این است که حمله در عرض یک تنگه، چقدر سخت خواهد بود و تا چه حد خطرناک است.

 


کد مطلب: 336136

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/336136/درس-هایی-چین-اوکراین-می-گیرد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir