به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۵۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۲۲ ساعت ۱۸:۵۰
کد مطلب : ۳۳۶۱۴۰

پوتین برای جنگی طولانی، آماده می‌شود

پوتین برای جنگی طولانی، آماده می‌شود
گروه بین الملل: گمانه زنی دستگاه اطلاعاتی و امنیتی آمریکابر آن است که روسیه برای «درگیری طولانی» در اوکراین آماده می‌شود. اوریل هینز، مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا، به نقل از بررسی‌های کارشناسان گفت که این جنگ به‌دلیل «عدم تطابق» میان بلندپروازی‌های ولادیمیر پوتین و قابلیت‌های نظامی، احتمالا «غیرقابل پیش‌بینی‌تر و فزاینده‌تر» خواهد بود.
هینز  گفت که هم روسیه و هم اوکراین معتقدند که می‌توانند به پیشرفت‌های نظامی دست یابند و درگیری را به «جنگ فرسایشی» و بدون چشم‌انداز مذاکرات صلح در آینده نزدیک تبدیل کنند.
مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا گفت:‌ «تخمین می‌زنیم که پوتین برای درگیری طولانی در اوکراین آماده می‌شود، و کماکان قصد دارد به اهدافی فراتر از دنباس دست یابد.»
رئیس جامعه امنیتی و اطلاعاتی آمریکا گفت که روسیه دست‌کم چهار «هدف نظامی کوتاه‌مدت» دارد: تصرف کامل و استقرار «منطقه حائل» در دونباس، محاصره نیروهای اوکراین در غرب دونباس «به منظور در هم شکستن مجهزترین نیروهای اوکراین که برای حفظ جبهه شرق می‌جنگند»، تحکیم تسلط بر سرزمین‌هایی که روسیه در خط ساحلی جنوبی اوکراین به کریمه، تصرف کرده است و به نیروهای روسیه اجازه می‌دهد تا منطقه خرسون را اشغال کنند و کنترل منابع آب کریمه را در اختیار بگیرند. آمریکا همچنین نشانه‌هایی می‌بیند مبنی بر این که روسیه می‌خواهد سرزمین‌های ارتباطی را به غرب گسترش دهد و بندر تاریخی اودسا را تصرف و آن را به منطقه ترانسنیستریا در مولداوی متصل کند و به این ترتیب ارتباط اوکراین با دریا را به طور کامل قطع کند.آمریکا می‌گوید «بسیار بعید»‌ است که روسیه بتواند بر دونباس کنترل کامل داشته باشد یا سرزمین‌های ارتباطی با ترانسنیستریا را گسترش دهد. اما به گفته هینز، پوتین احتمالا خواهد گفت که توانایی و تمایل روسیه به تحمل چالش‌ها از دشمنانش بیشتر است و احتمالا همزمان با کمبود خوراک، تورم و افزایش بهای سوخت، روی تضعیف اروپا و آمریکا حساب خواهد کرد.
هینز تصریح کرد که متقاعد شده است روسیه در نهایت استقامت بیشتری نسبت به اوکراین و حامیانش دارد. او گفت: "او احتمالا روی عزم ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای تضعیف شدن با بدتر شدن کمبود مواد غذایی، تورم و قیمت انرژی حساب می کند." با توجه به اعتقاد پوتین که می تواند در نهایت پیروز شود، و این واقعیت که اوکراین هیچ نشانه ای از تسلیم نشان نمی دهد، هینز گفت که آژانس های اطلاعاتی ایالات متحده "مسیر مذاکره قابل قبولی را حداقل در کوتاه مدت نمی بینند."
او گفت: در همین حال، با ادامه جنگ فرسایشی، این درگیری احتمالاً "سیری غیرقابل پیش بینی تر و بالقوه تشدید کننده‌تر" را در پیش خواهد گرفت. روند کنونی این احتمال را افزایش می‌دهد که رئیس‌جمهور روسیه به ابزارهای شدیدتر روی آورد، از جمله تحمیل حکومت نظامی، تغییر جهت تولید صنعتی، یا اقدامات نظامی بالقوه تشدیدکننده برای آزاد کردن منابع مورد نیاز برای دستیابی به اهداف خود.به گفته مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا، پوتین «احتمالا تنها زمانی اجازه کاربرد تسلیحات اتمی را می‌دهد که تهدیدی علیه موجودیت روسیه یا حاکمیت آن احساس کند».
او هشدار داد که ولادیمیر پوتین می تواند دورنمای شکست در اوکراین را به عنوان یک تهدید وجودی برای دولت خود تلقی کند که به طور بالقوه باعث متوسل شدن وی به استفاده از سلاح هسته‌ای می شود.هینز به کمیته خدمات مسلح سنا گفت که پوتین به تسلیح زرادخانه هسته‌ای روسیه در تلاش برای بازدارندگی ایالات متحده و متحدانش از حمایت بیشتر از اوکراین ادامه خواهد داد. او گفت که تغییر تمرکز به شرق و جنوب به احتمال زیاد یک تاکتیک موقتی است تا کاهش دائمی اهداف جنگ.
او استدلال می کند که رهبر روسیه تا زمانی که تهدیدی وجودی برای روسیه یا دولتش نبیند از سلاح هسته‌ای استفاده نخواهد کرد. اما او افزود که او می تواند دورنمای شکست در اوکراین را به عنوان یک چنین تهدیدی تلقی کند.هینز گفت: ما فکر می‌کنیم که [ادراک پوتین از یک تهدید وجودی] می‌تواند در صورتی که او احساس کند که در جنگ در اوکراین شکست می‌خورد و ناتو در واقع یا در حال مداخله است یا در شرف مداخله در این زمینه است، جهان احتمالاً هشدارهایی درباره قریب الوقوع بودن استفاده از تسلیحلت هسته‌ای خواهد داشت. کارهای زیادی وجود دارد که او قبل از رسیدن به سلاح‌های هسته‌ای در چارچوب تشدید تنش انجام می‌دهد و همچنین احتمالاً در سیگنال‌هایی فراتر از آنچه تاکنون انجام داده  شرکت خواهد کرد. این سیگنال می تواند شامل یک تمرین هسته‌ای در مقیاس بزرگ باشد که شامل بکارگیری قابل توجه موشک های قاره پیمای متحرک، بمب افکن های سنگین و زیردریایی های استراتژیک می شود.
آوریل هینز گفت: «ما از اوکراین حمایت می‌کنیم، و در عین حال نمی‌خواهیم وارد جنگ جهانی سوم شویم و در موقعیتی قرار گیریم که بازیگرانش از سلاح اتمی استفاده کنند.»
بخشی از اظهارات مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا به بررسی رویکرد دولت چین در قبال تایوان اختصاص داشت. به‌ گزارش خبرگزاری سی‌ان‌ان، هینز در این رابطه به کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا گفت که چین فعالانه در تلاش است تا ظرفیت‌های ارتش این کشور را به قدری بالا ببرد که بتواند تایوان را، حتی با وجود حمایت ایالات متحده از این کشور، تصرف کند. این مقام بلند پایه امنیتی در آمریکا همچنین تهدید شدن تایوان از سوی چین، خاصه در بازه زمانی سال جاری تا سال ۲۰۳۰، را یک تهدید «حاد» توصیف کرد.
با این‌حال هینز هشدار داد که هنوز مشخص نیست شی‌جین پینگ، رئیس جمهوری چین، چه درس‌هایی از حمله نظامی روسیه به اوکراین و همچنین کمک کشورهای غربی به اوکراین گرفته است. به گفته هینز و اسکات بریِر، رئیس سازمان اطلاعات دفاعی، ارزیابی رئیس جمهوری چین و حزب کمونیست این کشور از وقایع جنگ اوکراین بر رویکرد آن‌ها نسبت به تایوان تاثیرگذار خواهد بود.

 
برچسب ها: پوتین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها