کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

قانون گل زده در خانه حریف ملاک مقایسه سرخابی‌ها

استقلال یک امتیاز دیگر از پرسپولیس پیش افتاد

22 ارديبهشت 1401 ساعت 22:01

گروه ورزشی: با اعلام رسمی سازمان لیگ، در صورت تساوی امتیاز و گل زده تیم‌ها دربازی‌های رودررو، قانون گل زده در خانه حریف ملاک قرار می‌گیرد.


در ابتدای لیگ بیست و یکم بود که مدیران فدراسیون فوتبال از قانون جدیدی برای به‌کارگیری تعیین رتبه تیم‌های دارای امتیاز مساوی خبر دادند. پس از اینکه در لیگ‌های پایین‌تر و در هفته‌های انتهایی نتایج عجیب و پر گلی برای صعود و سقوط تیم‌ها به دست آمد، فدراسیون فوتبال تصمیم گرفت به‌جای درنظرگرفتن تفاضل گل جهت تعیین رتبه تیم‌های هم امتیاز، از قانون بازی رودررو استفاده کند.
اما نتایج استقلال و پرسپولیس به‌عنوان تیم‌های مدعی کسب عنوان قهرمانی و کسب نتیجه تساوی در دو بازی رفت‌وبرگشت باعث شد تا پای این قانون جدید یک‌بار دیگر به محافل فوتبالی کشور باز شود. هواداران استقلال مدعی شدند در بازی رودررو دست برتری را دارند چرا که در شهرآوردی که به میزبانی پرسپولیس برگزار شده، دو تیم به‌تساوی یک – یک رسیده‌اند و شاگردان فرهاد مجیدی به دلیل گل زده در خانه حریف، نسبت به رقیب سنتی دارای برتری هستند.



اما این مسئله با اعتراض هواداران پرسپولیس و مدیران این تیم مواجه شد چرا که مسئولین فدراسیون شرایط پیش‌آمده را در قانون مصوبه پیش‌بینی نکرده بودند و نامی از محاسبه گل زده در خانه حریف به میان نیامده بود. طی روزهای گذشته سهیل مهدی به‌عنوان مسئول برگزاری مسابقات سازمان لیگ در گفت‌وگویی با برنامه فوتبال برتر اعلام کرد در این زمینه به ماده ۱۰ آیین‌نامه برگزاری مسابقات لیگ برتر استناد می‌شود که در آنجا گل زده در خانه حریف نیز مدنظر قرار گرفته و به همین دلیل استقلال نسبت به پرسپولیس دست برتری را دارد.
اما این گفته چند شب پیش توسط کامرانی‌فر دبیرکل فدراسیون فوتبال رد شد که این ادعا نیز واکنش‌های سازمان لیگ را در پی داشت. حالا و پس از کش‌وقوس فراوان، روش تعیین تیم‌های سقوط و صعودکننده هم امتیاز در پایان لیگ‌ها و شرایط بازی رودررو بر روی سایت سازمان لیگ قرار گرفته تا به این ابهامات پایان داده شود.



در این اطلاعیه آمده است:
پیرو مصوبه هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال به شماره ۱۴۰۰۲۶۱۰۵  موضوع چگونگی تعیین تیم‌های سقوط و صعودکننده در پایان رقابت‌های لیگ‌های تحت پوشش سازمان لیگ و باتوجه‌به سؤالات مکرر پیش‌آمده از سوی باشگاه‌ها، هیئت‌های فوتبال استانی و سایر ذی‌نفعان و به جهت شفافیت هر چه‌بهتر و بهره‌برداری از موارد مصوبه فوق، موضوع مطرح شده به‌قرار ذیل تشریح می‌شود:
نحوه رتبه‌بندی تیم‌ها در جدول رده‌بندی و تعیین تیم‌های سقوط‌کننده، صعودکننده، اعطای سهمیه و غیره پس از پایان یافتن تمامی مسابقات مربوط به لیگ موردنظر به ترتیب ذیل است:
۱-بیشترین امتیاز به‌دست‌آمده در همه مسابقات گروهی
در صورت تساوی امتیاز ۲ یا چند تیم در همه مسابقات گروهی در جدول رده‌بندی مسابقات، نتیجه حاصله از دیدارهای رودررو بین تیم‌های هم امتیاز به‌ترتیب و به شرح ذیل تعیین‌کننده خواهد شد؛ لذا در ابتدا نتایج رودرروی بین دو یا چند تیم دارای امتیاز مساوی، در یک جدول جدید از جدول نهائی مذکور استخراج گردیده و تیم‌ها بر اساس نتایج حاصله از بازی‌های رودررو با یکدیگر در جدول جدید به شرح و ترتیب ذیل رتبه‌بندی می‌شوند:
۲- نتایج حاصل از بازی رودررو
۱-۲ - بیشترین امتیاز به‌دست‌آمده در مسابقات بین دو یا چند تیم هم امتیاز (بر اساس جدول جدید استخراجی)
۲-۲ - تفاضل گل بیشتر در بین دو یا چند تیم هم امتیاز (بر اساس جدول جدید استخراجی)
۲-۳ - بیشترین گل زده به‌دست‌آمده در مسابقات بین دو یا چند تیم هم امتیاز (بر اساس جدول جدید استخراجی)
(تبصره: در کلیه حالت‌های رقابت رودررو برای دو تیم، احتساب نتایج رودررو  بر اساس مندرجات آورده شده در ماده ۱۰ آیین‌نامه اجرائی مسابقات خواهد بود.)



در ادامه، در صورت تساوی شرایط در موارد ذکر شده بالا به ترتیب، موارد ذیل تعیین‌کننده رتبه‌بندی تیم‌ها خواهد بود:
۲- تفاضل تعداد گل بیشتر در همه مسابقات گروهی (جدول اصلی و اولیه)
۳- بیشترین تعداد گل زده به‌دست‌آمده در همه مسابقات گروهی (جدول اصلی و اولیه)
۴- در صورت تساوی در تمامی موارد فوق، انجام مسابقه در زمین بی‌طرف با رعایت مقررات حذفی خواهد بود.
این پایان بیانیه منتشره بود. هرچند که اطلاعیه سازمان لیگ کمی گنگ و نامفهوم به نظر می‌رسد اما نکته کلیدی این اطلاعیه همان ماده ۱۰ است که در صورت برابری امتیازات و گل‌های زده تیم‌ها به آن رجوع خواهد شد و در این زمینه نیز و در مقایسه وضعیت سرخابی‌ها، این استقلال است که وضعیت بهتری نسبت به پرسپولیس دارد.



در ماده ۱۰ آیین‌نامه برگزاری مسابقات لیگ برتر آمده است: «در هر مسابقه Play Off برای مشخص نمودن تیم برنده ابتدا امتیاز حاصله از بازی‌ها رودررو ملاک عمل است و سپس در صورت تساوی امتیاز، گل زده در خانه حریف به‌صورت دوبرابر محاسبه می‌شود.» این همان قانونی است که سازمان لیگ برای حل مشکل پیش‌آمده در خصوص بازی‌های رودررو استقلال و پرسپولیس در نظر گرفته است. ازآنجایی‌که شاگردان مجیدی در دربی که به میزبانی پرسپولیس برگزار شد به گل رسیده‌اند، در نتیجه در بحث بازی رودررو، برتری از آن استقلال است.
در نتیجه درصورتی‌که استقلال و پرسپولیس در پایان لیگ دارای امتیاز یکسانی باشند، این شاگردان فرهاد مجیدی هستند که جام قهرمانی را بالای سر می‌برند. در واقع می‌توان گفت که آبی‌پوشان اکنون 6+1 امتیاز از حریف سنتی خود پیش هستند و تنها در صورت کسب ۶ امتیاز دیگر، تحت هر شرایطی جام قهرمانی را بالای سر خواهند برد.


کد مطلب: 336146

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/336146/استقلال-یک-امتیاز-دیگر-پرسپولیس-پیش-افتاد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir