به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۲۳ ساعت ۰۹:۲۶
کد مطلب : ۳۳۶۱۷۷

تاثیر این ویتامین بر شادابی و طراوت پوست

تاثیر این ویتامین بر شادابی و طراوت پوست
گروه سلامت: ویتامینB3 همانند بسیاری از ویتامین‌ها در مکانیسم‌های مختلف بدن از جمله پوست تاثیر دارد. البته مزیت آن، عدم‌ایجاد التهاب است و به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند. خاصیت آنتی‌اکسیدانی این ویتامین نیز باعث می‌شود که به‌عنوان ترکیب ضدپیری عمل کند. ویتامینB3 که در محصولات بهداشتی و آرایشی با عنوان «نیاسینامید» نیز شناخته می‌شود، یکی از ریزمغذی‌‌های ضروری است که به‌طور‌ طبیعی در بدن سنتز می‌شود و در بیش از 200 واکنش آنزیمی بدن نقش دارد.این ویتامین همانند ویتامین‌های A و C تاثیر مثبتی بر پوست دارد و مزیت قابل‌توجه آن نسبت به دیگر ویتامین‌ها این است که پوست را تحریک نمی‌کند و به همین دلیل ممنوعیت مصرف برای افراد مختلف ندارد. 
 
تقویت سد دفاعی پوست و تسهیل آبرسانی
 ویتامینB3 تولید چربی‌ بین سلول‌های پوست را تحریک می‌کند و باعث می‌شود پوست قوام پیدا کند و مقاومت بیشتری نسبت به نفوذ ترکیبات محرک داشته‌باشد. این عملکرد همچنین مانع از تحلیل آب از سطح پوست می‌شود، ترمیم سلولی را تسهیل می‌کند و روند پاکسازی و دفع مواد زائد از پوست را بهبود می‌بخشد. این تاثیرات موجب شده تا در محصولات مراقبت از پوست خشک و حساس به‌عنوان ترکیبات مفید کاربرد داشته‌باشد.

بسته‌شدن منافذ پوست
 استفاده از ویتامینB3 در محصولات بهداشتی به بسته‌شدن منافذ پوستی کمک می‌کند. از آنجا که این ویتامین ترمیم سلولی را تنظیم می‌کند، تاثیر جدی بر جلوگیری از بزرگ شدن منافذ پوستی ناشی از علل مختلف مانند افزایش ترشح سبوم، سن و... است. گرچه این تاثیر در کنار ترکیباتی مانند اسیدهای میوه یا رتینول تشدید و تسریع می‌شود اما در صورتی که پوست مشکلی نداشته‌باشد، نتبجه مطلوبی در ظاهر و شادابی خواهدداشت. 

تاثیر ضدپیری پوست
 ویتامینB3 همانند بسیاری از ویتامین‌ها تاثیر آنتی‌اکسیدانی دارد اما ضدالتهاب است و به همین‌دلیل ضدپیری نیز شناخته می‌شود. این ویتامین از پوست در برابر آسیب‌ پرتوهای فرابنفش خورشید محافظت می‌کند، تاثیر منفی پرتوهای آبی در صفحات نمایشگر و... را کاهش می‌دهد و به بهبود جراحات کمک می‌کند. به علاوه، در مکانیسم‌های تولید انرژی سلولی نقش دارد و در ترمیم سلول‌‌ها موثر است. همچنین ویتامینB3 تولید کلاژن را تحریک و از پوست در برابر عوامل آسیب‌رسان زمینه‌ساز چروک‌های پوستی جلوگیری می‌کند. از آنجا که التهابات و حساسیت پوست را کاهش می‌دهد، مقاومت پوست را در برابر محصولات ضدآکنه و ضدچروک قوی که موجب تحریک پوست می‌شود نیز بهبود می بخشد. به‌همین دلیل در محصولات مراقبت از پوست معمولا کاربرد دارد. البته تاثیر ضدالتهاب به کاهش لکه‌های پوستی ناشی از تجمع رنگدانه‌های پوست نیز کمک می‌کند. 
برچسب ها: سلامت پوست
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها