کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

۳ عامل افزایش‌دهنده خطر ابتلا به آلزایمر

23 ارديبهشت 1401 ساعت 9:36


گروه علمی: سه فاکتور در دوران میانسالی احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهند. برخی از عوامل سبک زندگی می توانند خطر ابتلا به زوال عقل را تحت تاثیر قرار دهند و در یک مطالعه جدید به مهمترین تهدیدات این روزهای شهروندان آمریکایی اشاره می کند که عبارتند از: چاقی، عدم تحرک بدنی و عدم اخذ مدرک دیپلم.متخصصان دریافتند که تنها در دهه گذشته در ایالات متحده، تغییراتی در مهم ترین عوامل خطرزای زوال عقل مشاهده شده که البته این تغییرات مرتبط به سبک زندگی و قابل اصلاح هستند. در سال ۲۰۱۱، این سه عامل مهم عبارت بودند از عدم فعالیت بدنی، افسردگی و استعمال سیگار.
 

امروز، کم تحرکی همچنان در میان سه عامل اول قرار دارد اما چاقی در میانسالی و سطح پایین تحصیلات (عدم فارغ التحصیلی از مقطع دبیرستان) جایگزین دو فاکتور دیگر شده است.همچنین این مطالعه نشان داد که سه فاکتور اصلی خطرزا برای همه یکسان نیست: عوامل خطرزای اصلی و قابل تغییر در بروز زوال عقل تا حدودی بسته به نژاد و قومیت متفاوت است.

چاقی عامل شماره یک در میان بزرگسالان سفیدپوست، سیاهپوست و بومیان آمریکا بوده در حالیکه ورزش نکردن بزرگترین تهدید برای آمریکایی های آسیایی تبار بود. در همین حال، در میان آمریکایی های اسپانیایی تبار، سطح پایین تحصیلات به عنوان مهم ترین عامل خطرزای قابل تغییر شناخته شد.

متخصصان آمریکایی اظهار داشتند: نتایج بررسی ها نشان می ‌دهد که افراد ممکن است بتوانند خطر ابتلا به آلزایمر و انواع دیگر زوال عقل را با پیروی از یک سبک زندگی سالم کاهش دهند.بزرگ‌ترین عامل خطر در بروز آلزایمر و سایر انواع زوال عقل، افزایش سن است که نمیتوان آن را تغییر داد. ژنتیک نیز یکی دیگر از فاکتورهای اصلی و غیرقابل تغییر است. به طور مثال، افرادی که دارای یک نوع ژن موسوم به APOE۴ هستند، نسبت به افراد دیگر بیشتر در معرض ابتلا به آلزایمر قرار دارند.

 با این حال متخصصان تاکید دارند که حدود ۴۰ درصد از موارد زوال عقل در سراسر جهان را می توان به عوامل خطرزای قابل اصلاح نسبت داد که شامل سه مورد ذکر شده به علاوه عواملی مانند فشار خون بالا، دیابت، مصرف مواد الکلی و کاهش شنوایی است.


کد مطلب: 336182

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/336182/۳-عامل-افزایش-دهنده-خطر-ابتلا-آلزایمر

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir